کاهش قیمت های طلا تازه شروع شده و قیمت طلا می تواند تا ۳۵۰ دلار در هر اونس نیز کاهش یابد.

پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا نوشت، دو نویسنده یک مطالعه برجسته می گویند، کاهش قیمت های طلا تازه شروع شده و قیمت طلا می تواند تا ۳۵۰ دلار در هر اونس نیز کاهش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، کلود ارب مدیر سابق صندوق سرمایه گذاری تی.سی.دبلیو و پروفسور کمپبل هاروی استاد دانشگاه دوک آمریکا که در اواسط سال ۲۰۱۲ ، مقاله ای با عنوان معمای طلایی منتشر کردند، معتقدند؛ اگرچه سفته بازان بازار طلا، آنها که به امید افزایش قیمت در آینده، دست به خرید می زنند، تازه در ماه گذشته، کاهش بیش از ۱۰۰ دلار در هر اونس طلا را تجربه کرده اند، لیکن باید خود را برای افت بیشتر قیمت آماده کنند.

آن زمان که مقاله معمای طلایی منتشر شد، بسیار بعید به نظر می رسید که طلا پس از ۱۲ سال افزایش قیمت، وارد منطقه ای شود که در آن سرمایه گذاران تا مدت های مدیدی به افزایش قیمت بدبین گردند و بازار طلا به اصطلاح، خرسی شود.

ارب هفته گذشته به مارکت واچ گفت، اینک باید احتمال کاهش طلا تا ۳۵۰ دلار در هر اونس را در نظر گرفت.

براساس پیش بینی ارب بر دو محور استوار بود. نخست، قیمت منصفانه طلا که اکنون براساس فرمول پیشنهادی ارب و هاروی در مقاله مشترکشان، ۸۲۵ دلار است. دوم، این احتمال که وقتی قیمت طلا به این سطح تنزل کند، افت قیمت از این سطح نیز فراتر رفته و به سطوح بسیار کمتری می رسد. ارب حساب می کند که اگر قیمت طلا به همان اندازه ای که در اواسط دهه ۱۹۷۰ و اواخر دهه ۱۹۹۰ کاهش پیدا کرده بود، از قیمت منصفانه کمتر شود، هر اونس طلا به قیمت حدودا ۳۵۰ دلار در هر اونس معامله خواهد شد.

ارب از پنج مرحله معروف گریف برای مشخص کردن جایی که هم اکنون بازار طلا قرار دارد استفاده می کند. این مراحل عبارتند از انکار، عصبانیت، چانه زنی، پریشانی و پذیرش.

وی می گوید، جامعه سفته بازان طلا هم اکنون در مرحله چانه زنی هستند.

وی گفت، در اواسط سال ۲۰۱۲، سفته بازان طلا در فاز انکار بودند. پیش بینی قیمت ۸۰۰ دلار در هر اونس طلا توسط وی و هاروی، آن زمان تقریبا به طور کامل با تردید مواجه شد و هیچکس آن را جدی نگرفت. امروز در حالی که قیمت طلا در مقایسه با سال ۲۰۱۴ ، بیش از ۵۰۰ دلار در هر اونس کاهش یافته و پیش بینی های کاهش قیمت طلا به کمتر از یک هزار دلار در هر اونس رایج شده است، سفته بازان طلا، مرحله عصبانیت را پشت سر گذاشته اند و حالا با خدا چانه می زنند.

ارب آنها را تصور می کند که می گویند اگر قیمت طلا به بیش از یک هزار دلار برسد، هر یکشنبه به کلیسا خواهند رفت.

ارب معتقد است اکنون دیگر این مساله مطرح نیست که آیا سفته بازان طلا می توانند قیمت ۸۲۵ دلار در هر اونس طلا را تحمل کنند، بلکه اکنون قیمت ۳۵۰ دلار در هر اونس مطرح است. اگر طلا به چنین سطحی کاهش یابد، سفته بازان طلا، دو مرحله آخر مراحل گریف را پشت سر گذاشته اند.

با این حال، تحقیقات ارب و هاروی برای سفته بازان طلا خبرهای خوبی نیز در بر دارد و آن اینکه در بلندمدت، بار دیگر به دلیل تورم، قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد. البته، منطور از بلندمدت در اینجا، چند دهه است نه چند قرن.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=66976
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش بینی کاهش قیمت طلا به ۳۵۰ دلار در هر اونس
پیش بینی کاهش قیمت طلا به ۳۵۰ دلار در هر اونس
پیش بینی کاهش قیمت طلا به ۳۵۰ دلار در هر اونس
پیش بینی کاهش قیمت طلا به ۳۵۰ دلار در هر اونس
پیش بینی کاهش قیمت طلا به ۳۵۰ دلار در هر اونس