اگر یک سرمایه‌گذار خارجی تولید خودرو را در ایران انجام دهد، می‌تواند تا ۱۰۰ درصد سهام آن شرکت را دارا باشد.

دید و بازدید وزرای اقتصادی با فابیوس فرانسوی تنها چند روز پس از مذاکره با هیات آلمانی به تنهایی حاشیه‌ها وسوالات زیادی را در ذهن متبادر می‌کند، حال اینکه پیش از مذاکرات نیز دست‌اندرکاران بخش خودرویی کشور که تعاملات زیادی با فرانسوی‌ها در دو دهه اخیر داشتند، آب پاکی را روی دست خودروسازان فرانسوی ریختند و اعلام کردند دیگر نمی‌خواهند مذاکرات‌شان را فقط با فرانسوی‌ها ادامه دهند و این‌بار به جای امضای قرارداد در پی دریافت خسارت از ساکنان شهر برج ایفل هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، هرچند باز هم در مراودات اقتصادی فرانسوی‌ها حضور دارند، کم و کاستی‌های‌شان نتوانسته نام فرانسه را از لیست همکاران ایران خط بزند اما وزیر صنعت، معدن وتجارت ایران که روز چهارشنبه نشستی را با فابیوس در ساختمان وزارت صنعت برگزار کرده قصد ندارد در مورد همکاری صنعتی فرانسه در ایران سخن بگوید و با رد شدن از کنارسوالات متعدد خبرنگاران در مورد همکاری صنعتی فرانسه در ایران، حضور فرانسه در بخش صنعتی ایران را در هاله‌ای از ابهام باقی می‌گذارد. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیرکهنه کار دولت یازدهم که روز جمعه خود را در نمایشگاه تهران و در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل گذراند اما صحبت‌های قابل توجهی در خصوص دلارهای ایرانی در چین داشت. وی با بیان اینکه پول ایران در چین پشتوانه تسهیلات صنایع است، گفته است: «با اصلاح سیاست‌های بین‌المللی می‌توانیم منابع بیشتری را از خارج جذب کرده تا به نقدینگی صنایع کمک شود.»
نعمت‌زاده در مواجهه با این سوال که نحوه واردات از چین در دوران پساتحریم را جویا می‌شد، گفته است: «این سوال را باید از بانک مرکزی پرسید اما هیچ الزامی برای واردات از این کشور وجود ندارد و واردات به صورت آزادانه انجام می‌شود. پولی که ما آنجا داریم پشتوانه تسهیلات است که بانک مرکزی در این زمینه تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهد.»وی در عین حال نگاه ویژه‌تری به صنایع مبلمان منزل ایران کرده و گفته است: «کل تولیدات صنایع مبلمان متکی به فعالان بخش خصوصی است و در حال حاضر ۵٠ هزار واحد تولیدی در زمینه مبلمان فعالیت می‌کنند که تعداد اندکی از آنها کارخانه‌های متوسط و بزرگ هستند. صنعت مبلمان رو به رشد بوده و فعالیت‌هایی که در این خصوص در نمایشگاه مشاهده کردم امیدواری را برای افزایش صادرات این محصول فراهم می‌کند. صنعت مبلمان صنعتی مشتمل بر صنعتگران، مهندسان و طراحان است؛ با توجه به فضایی که در کشور فراهم شده است به زودی روابط ما با کشورهای همسایه وجهان عادی خواهد شد که این امر با همت شورای مبلمان و اتحادیه‌ها زمینه افزایش صادرات این محصولات را فراهم می‌کند. در این زمینه وزارت صنعت پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد.»

وزیر صنعت اما باز هم موضوع کمبود نقدینگی را مورد توجه قرار داده و افزوده است: «کمبود نقدینگی دلایل مختلفی از جمله رکود، تورم، تغییر و افزایش نرخ ارز و مسائل تحریم دارد که بیشترین تاثیرات آن روی صنایع قابل مشاهده است. اقتصاددانان اعتقاد دارند در صورتی که نقدینگی افزایش یابد دوباره تورم جامعه افزایش می‌یابد اما ما معتقدیم هر چه نقدینگی بخش تولید افزایش یابد تاثیر چندانی روی تورم نخواهد داشت. به طور کلی نقدینگی از مشکلاتی بوده که در دو سال گذشته در حال پیگیری است به طوری که در سال قبل بانک‌ها ۴٠ درصد تسهیلات بیشتری به بخش صنایع و معادن اختصاص دادند اما این امر کافی نیست. دولت درصدد این است که سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد تا از این طریق آنها بتوانند تسهیلات بیشتری در اختیار صنایع قرار دهند.»
وی ادامه داده است: «بنده فکر می‌کنم با اصلاح سیاست‌های بین‌المللی بتوانیم منابع بیشتری از خارج از کشور جذب کنیم تا به افزایش نقدینگی داخل کمک کند. بانک‌ها در شرایط پساتحریم از طریق ارتباطی که با بانک‌های خارجی برقرار می‌کنند می‌توانند خطوط اعتباری لازم را دریافت کنند تا حجم مبادلات افزایش یابد.»
وی که در مواجهه با سوالات متعدد خبرنگاران در مورد تعاملات بعدی با فرانسه سکوت اختیار کرد اما در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو برای خارجی‌ها پیام‌های خاص خود را فرستاد و اعلام کرد: «هر شرکت خارجی که در ایران تولید کند، می‌تواند ۱۰۰ درصد مالکیت را هم داشته باشد.»این پیام که پیش از این نیز توسط روحانی، رییس‌جمهور در داووس اعلام شده بود – البته با قید درصدی از سهام شرکت مربوطه – نشان می‌دهد که درهای ایران به روی سرمایه‌گذاران خاص خارجی بیش از گذشته باز است.
محمدرضا نعمت‌زاده گفته است: «‌بازار ایران یک بازار جهانی است و ما هم بخشی از آن بازار هستیم، بنابراین اگر یک سرمایه‌گذار خارجی تولید خودرو را در ایران انجام دهد، می‌تواند تا ۱۰۰ درصد سهام آن شرکت را دارا باشد، البته در این میان بایدبه دنبال تکنولوژی روز بوده و تفکر CKD کاری را از ذهن‌مان حذف کنیم. برای دستیابی به اهدافی که داریم، باید خلاقیت داشته و به طراحی اهمیت دهیم و در یک جمله صنعت خودرو را رقابت‌پذیر کنیم.»
این وزیر کابینه به جای خالی واحد تست خودرو اشاره کرده و با تاکید بر اینکه باید کار ساخت واحد آزمون خودرو سرعت بیشتری بگیرد، گفته است: «من اطمینان دارم خودروسازی ما توان لازم برای ایجاد واحد آزمون را داشته و نباید منتظر حرکت دیگران باشیم. چرا که صنعت خودروی ایران صنعتی پیشرو است و باید از تکنولوژی روز استفاده کند. خودروسازی بدون طراحی و توسعه معنا ندارد و همه خودروسازان و مدیران مربوطه در این میان مسوول هستند، اگر صنعت خودروی کشور حرکت کند، در واقع صنعت کشور حرکت می‌کند.»

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=66913
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهام خودروسازان تماما واگذار می‌شود
سهام خودروسازان تماما واگذار می‌شود
سهام خودروسازان تماما واگذار می‌شود
سهام خودروسازان تماما واگذار می‌شود
سهام خودروسازان تماما واگذار می‌شود