عملکرد نهایی شبکه بانکی در پایان سال ۱۳۹۳ را با تمام جزئیات و اطلاعات اصلی و جانبی این بانک‌ها زیر ذره‌بین قرار داده و ماحصل یک سال فعالیت آنها در طول سال گذشته را اعلام و منتشر کرده است.

معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی که چند سالی است گزارش عملکرد شبکه بانکی کشور را بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها در قالب «فصلنامه بانک» منتشر می‌کند،
در آخرین شماره این فصلنامه، عملکرد نهایی شبکه بانکی در پایان سال ۱۳۹۳ را با تمام جزئیات و اطلاعات اصلی و جانبی این بانک‌ها زیر ذره‌بین قرار داده و ماحصل یک سال فعالیت آنها در طول سال گذشته را اعلام و منتشر کرده است. این کارنامه عملکرد یکساله شبکه بانکی البته براساس اطلاعات استخراج‌شده از خلاصه گزارش‌های دفاتر کل بانک‌های دولتی شامل بانک‌های ملی، کشاورزی، پست بانک، مسکن، صنعت و معدن، سپه و توسعه صادرات، بانک‌های خصوصی‌شده ملت، صادرات، تجارت و رفاه کارگران که دولت در آنها سهام دارد و آمارهای دریافتی از ۶ بانک خصوصی پارسیان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، سرمایه، سامان و کارآفرین در پایان سال ۱۳۹۳ جمع‌آوری و تنظیم شده است و آمار برخی از بانک‌های خصوصی که بیشتر جزو بانک‌های تازه تأسیس محسوب می‌شوند در آن لحاظ نشده است. نتایج عملکرد بخش اعظم اعضای اصلی نظام بانکی کشورمان که در برآوردهای این گزارش مد نظر قرار گرفته و علاوه بر آن، فصلنامه مورد نظر در بطن خود حاوی برخی اطلاعات و گزارش‌های آماری بانک‌هاست که مشابه آنها در طول سال کمتر منتشر می‌شود و به همین علت می‌توان با مرور جداول آماری و گزارش‌های این فصلنامه به نتایج و نکات جالب توجهی رسید.

کارنامه آخر سال بانک‌ها
بر اساس آمار و اطلاعاتی که از متن خلاصه دفتر کل بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی شده – که دولت در آنها سهمی ۴۹ درصدی دارد – و همچنین آمارهای اخذشده از بانک‌های خصوصی کشور، تا پایان آخرین روز از اسفند ماه سال ۹۳ مانده سپرده‌های جذب‌شده شبکه بانکی کشور ۶۴۰ هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به ۵۶۸ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان رسید. همچنین تا همین مقطع زمانی، مانده منابع مالکانه شبکه بانکی کشور اعم از بانک‌های دولتی، بانک‌های دولتی خصوصی‌شده و بانک‌های غیردولتی از مبلغ ۱۰۶ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۲ به مبلغ ۱۰۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۳ رسیده و به این ترتیب حجم نهایی این منابع مالکانه شبکه بانکی در انتهای اسفند ماه ۹۳ کاهشی معادل ۳ درصد را تجربه کرده است آن هم در شرایطی که مجموع منابع اشاره‌شده بالا ۱۶/۲ درصد کل منابع شبکه بانکی کشور را تشکیل داده‌اند. همچنین بر پایه مندرجات این گزارش، منابع وکالتی شبکه بانکی کشور هم از ۳۹۰ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان انتهای سال ۱۳۹۲، پس از رشدی معادل ۲۶/۷ درصد در طول سال گذشته به رقمی بیش از ۴۹۴ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان رسید.

بخش دیگر کارنامه بانک‌ها
در شماره اسفند ماه ۹۳ فصلنامه بانک، منتشر شده از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ می‌توان برخی اطلاعات دیگر مربوط به اعضای تشکیل‌دهنده شبکه بانکی را نیز مشاهده کرد. ازجمله اینکه در پایان سال ۱۳۹۳ شبکه بانکی کشور دارای ۱۵ هزار و ۶۰۱ شعبه بوده و این درحالی است که در حدود یک دهه پیش از این، اغلب مدیران و متولیان ارشد بانکی در سخنان‌شان تعداد شعب بانک‌ها را حول و حوش ۲۲ هزار شعبه اعلام می‌کردند. همچنین آمار رسمی وزارت اقتصاد تعداد شعب بانک‌ها تا پایان سال ۹۱ را ۱۶ هزارو ۲۸۵ عدد اعلام کرده بود که تا پایان سال ۹۳، ۶۸۴ شعبه تعطیل شده است. بانک‌های کشور همچنین با دارا بودن ۱۷ هزار و ۲۵۰ شعبه برخط آنلاین، تعداد ۳۴ هزار و ۴۳ دستگاه (ای.تی.ام) و ۲۴۹ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۵۳۲ کارت (ای.تی.ام) در عرصه بانکداری الکترونیک خدمات ارائه کرده‌اند. براساس اطلاعات استخراج‌شده از گزارش‌های شبکه بانکی در پایان سال ۱۳۹۳ بانک‌های نام‌برده ۴۹۴ هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده‌اند و از بین استان‌های کشور، استان تهران با ۲۲۰ هزار میلیارد تومان در رتبه اول و استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۴۸ هزار میلیارد تومان در رتبه آخر قرار دارد.
میزان تسهیلات پرداختی بانک‌های نام‌برده در این مقطع ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بوده که استان تهران با ۲۱۹ هزار میلیارد تومان در رتبه اول و مناطق آزاد با ۲۰۴۹ هزار میلیارد تومان در رتبه آخر قرار دارد.
تا پایان سال ۱۳۹۳، بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی‌شده دولت در آنها سهام دارد که دارای ۱۵ هزار و ۶۰۱ شعبه و ۱۶۹ هزار و ۹۳۰ پرسنل بوده و با ۲۹ هزار و ۶۵۸ دستگاه خودپرداز (ای.تی.ام) در عرصه بانکداری الکترونیک خدمت‌رسانی کرده‌اند.

منبع: صمت


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=66871
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۶۸۴ شعبه بانکی تعطیل شد
۶۸۴ شعبه بانکی تعطیل شد
۶۸۴ شعبه بانکی تعطیل شد
۶۸۴ شعبه بانکی تعطیل شد
۶۸۴ شعبه بانکی تعطیل شد