سرمایه گذاران بازار ارز، بار دیگر به گمانه زنی در مورد افزایش نرخ بهره آمریکا پرداختند و از همین رو شاخص دلار آمریکا که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزها بررسی می کند بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

با توافق در خصوص بدهی‌های یونان، سرمایه گذاران بازار ارز، بار دیگر به گمانه زنی در مورد افزایش نرخ بهره آمریکا پرداختند و از همین رو شاخص دلار آمریکا که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزها بررسی می کند بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از تسنیم، حاصل مطالعات بانک مرکزی از تحولات بازار جهانی ارزهای عمده در هفته منتهی به ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۵-۲۸ تیرماه ۹۴ نشان می‌دهد که با توافق در خصوص بدهی‌های یونان، سرمایه گذاران بازار ارز، بار دیگر به گمانه زنی در مورد افزایش نرخ بهره آمریکا پرداختند و از همین رو شاخص دلار آمریکا که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزها بررسی می کند بیش از ۲ درصد افزایش یافت.
برهمین اساس، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک و ین به ترتیب ۱.۲۱، ۰.۹۶ و ۱.۴۶ درصد تقویت و در برابر پوند ۰.۸۵ درصد تضعیف شد.
به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده ۱.۱۰۰۹-۱.۰۸۳۱ دلار و هر پوند در محدوده ۱.۵۶۴۹-۱.۵۴۸۷ دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه ۱۲۴.۱۴-۱۲۳.۳۹ ین متغیر بود.
عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر، آمار قوی اقتصادی ایالات متحده، سخنرانی یلن در کنگره و کاهش تقاضای بیمه بیکاری آمریکا. همچنین افت آمار خرده فروشی در آمریکا بعنوان تنها عامل تضعیف دلار در مقابل اسعار برآورد شده است.
در ادامه تحولات روزانه بازار ارزهای عمده در هفته گذشته را می خوانید؛
روز دوشنبه، پس از انجام توافق در مورد بدهی‌های یونان، توجه سرمایه گذاران بدین امر معطوف شد که احتمالا فدرال رزرو در ماه سپتامبر اقدام به افزایش نرخ بهره خود خواهد کرد و از همین رو ارزش دلار آمریکا در برابر یورو، ین و فرانک سوئیس تقویت شد. اگر توافق یونان انجام نمی‌شد احتمال خروج این کشور از حوزه یورو بیش از گذشته می‌شد و سرمایه گذاران توجه خود را بار دیگر معطوف بدین مسئله می‌کردند. اما توافق بار دیگر توجهات را به تصمیم فدرال رزرو برگرداند و از همین رو ارزش دلار آمریکا افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا در این روز با ۰.۷۷درصد افزایش به سطح ۹۶.۷۶۹ واحد رسید.
روز سه شنبه، افت غیرمنتظره در آمار خرده فروشی ایالات متحده باعث شد تاخوشبینی در مورد رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد و چشم انداز افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر کمی تیره گردد. از همین رو، ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و ین تقلیل یافت. ارزش یورو که در روز دوشنبه ۱.۵ درصد در مقابل دلار کاهش یافته بود در این روز ۰.۰۳ درصد افزایش یافت و هر یورو با ۱.۱۰۰۴ دلار آمریکا مبادله شد، شاخص دلار آمریکا نیز در این روز با ۰.۱۸ درصد افت همراه بود.
روز چهارشنبه نیز انتظارات در مورد نرخ بههر آمریکا، جهت دهنده اصلی در بازار ارز بود. در این روز با سخنرانی رئیس فدرال رزرو، جانت یلن، انتظارات در مورد افزایش نرخ بهره تا پایان سال بیشتر گردید و از همین رو دلار تقویت شد. رئیس فدرال رزرو در این روز به کنگره گفت: این بانک همچنان در پی افزایش نرخ بهره در سال جاری است و معتقد است که بازار نیروی کار به بهبود پایدار خود ادامه خواهد داد. او گفت که فکر نمی‌کند. شوک‌های جهانی انقدر قدرت داشته باشند که بتوانند خللی در مسیر اقتصاد ایالات متحده ایجاد کنند. شاخص دلار آمریکا در این روز با ۰.۵۲ رشد همراه بود.
روز پنجشنبه، ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح هفته هفته‌ای خود رسید، درحالی که یورو به طور محسوسی تضعیف شد. علت آن بود که کاهش تقاضای بیمه بیکاری در ایالات متحده باعث شد تا انتظارات در مورد افزایش نرخ بهره این کشور دوچندان شود. شاخص دلار آمریکا در این روز به بالاترین سطح خود پس از روز ۲۸ مه رسید و به میزان ۰.۵ درصد رشد یافت. هر یورو نیز با ۰.۷ درصد کاهش با ۱.۰۸۷۵ دلار آمریکا مبادله شد.
روز جمعه، دلار آمریکا بار دیگر تقویت شد، تا بهترین هفته برای اسکناس سبزرنگ از ماه مه رقم خورد. آمار قوی از بازار مستغلات و تورم باعث شد تا به پیروی از روز قبل، ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزها افزایش یابد. شاخص دلار آمریکا در این هفته بیش از ۲ درصد رشد داشت که اصلی‌ترین دلیل آن تغییر نگاه سرمایه گذاران از نااطمینانی‌های ناشی از مسئله یونان به مسائل پایه‌ای اقتصاد آمریکا بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=66536
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

یونان عامل تقویت دلار شد
یونان عامل تقویت دلار شد
یونان عامل تقویت دلار شد
یونان عامل تقویت دلار شد
یونان عامل تقویت دلار شد