مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه ۸۰ درصد صادرکنندگان از مشتریان این بانک هستند اعلام کرد: در دنیا معمولا برای مدیریت خدمات صادرات و واردات، بانک های تخصصی اگزیم بانک تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس ، بهمن وکیلی گفت: بانک توسعه صادرات ایران تنها بانک تخصصی است و با شعار توسعه خدمات رسانی به صادرکنندگان فعالیت می کند و هدف اصلی آن را سودآوری تشکیل نمی دهد.
وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات این بانک افزود: پایین ترین نرخ تسهیلات بانکی را داریم که در بخش ارزی یک تا یک و نیم درصد کمتر از دیگر بانک هاست و در بخش ریالی هم کف نرخ سود پیشنهادی و در سال جاری ۱۴ درصد را بجای ۱۷ درصد اعمال می کنیم.
وکیلی گفت: در خدمات رسانی هدف ما این است که تا پوشش هزینه های بانک از خدمات گیرندگان هزینه دریافت کنید و بانک صادرات ایران هویت اگزیم بانک ها را هم دارد و از واردات هم تا جایی که به توسعه صادرات کمک کند حمایت می کنیم و هیچ نوع فعالیتی برای حمایت از بخش واردات در این بانک محدودیتی ندارد.
وکیلی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات ایران در ۹ ماه سال جاری ۱۸هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین نقدینگی مورد نیاز فعالان بخش صادرات در قالب سرمایه در گردش و طرح و صدور خدمات فنی مهندسی پرداخت کرده است ، گفت :مانده تسهیلات تا آذر سال گذشته بانک توسعه صادرات ۴۱ هزار میلیارد ریال بود که در حال حاضر مانده تسهیلات بانک با رشد ۱۳% به ۴۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات هزینه نقل وانتقال را به پایین ترین سطح خود رسانده است تصریح کرد: از ابتدای امسال نرخ تسهیلات ارزی یک تا ۱.۵ درصد کاهش یافته و به حدود پنج تا شش درصد رسیده است .
مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت بیش از ۸۰ درصد منابع این بانک به صادرات اختصاص یافته است و ۲۰ درصد باقی مانده برای منابع داخل استفاده می شود.
رئیس هیئت مدیره بانک توسعه صادرات تصریح کرد: با عنایت به تخصصی بودن حوزه فعالیت بانک توسعه صادرات، این بانک همواره برای ارائه انواع خدمات در جهت تأمین مالی طرح های تولیدی- صادراتی با حداقل نرخ سود در چارچوب قوانین و مقررات جاری اقدام کرده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه هدف این بانک سودآوری نیست ، تصریح کرد: اصولا اگزیم بانک‌ها در دنیا برای سودآوری نیستند، بلکه مجری سیاست های دولت محسوب می شوند و برای ما نیز همین قدر که بتوانیم هزینه های خود را پوشش دهیم کفایت می کند.
آقای وکیلی گفت: طرحهای زیربنایی در داخل و خارج از کشور با هدف توسعه زیرساخت‌های صادراتی در بخش هایی نظیر خطوط انتقال نیرو، ساخت نیروگاه، پتروشیمی و فرآورده های نفتی ، فلزات و ریخته گری و همچنین صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به منظور حمایت از توان و دانش فنی آنها از طریق بانک توسعه صادرات تأمین مالی گردیده اند.
وی اظهار داشت: در بحث مبارزه با تحریم های اقتصادی این بانک گام های مهمی را برداشته و اگر چه هزینه حمل و نقل پول افزایش یافته اما به هیچ عنوان وقفه ای برای تأمین اعتبارات ارزی صادرکنندگان به وقوع نپیوسته است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: ارز موجود در کشور بیش از حد نیاز است و این مسئله باعث خروج بخشی از آن از چرخه اقتصاد می شود.
وی در باره مشکلات تسهیلات‌گیرندگان ارزی بانک توسعه صادرات به خاطر افزایش نرخ ارز و تقاضای آنها برای تسویه وجوه به قیمت ارز ۱۲۲۶ تومانی گفت: قرارداد ما به صورت ارزی منعقد شده و در واقع ما ارز داده‌ایم، بنابراین تسهیلات گیرنده هم باید به ما ارز بدهد.
آقای وکیلی افزود: نمی‌توان به مشتری گفت چون در آن زمان دلار ۱۲۲۶ تومانی دریافت کرده‌اید حالا به صورت ریالی به ما بازپرداخت کنید؛ گیرنده تسهیلات ارزی با منابع به دست آمده کالا وارد کرده که یا به قیمت مصوب دولت فروخته یا به صورت آزاد در بازار فروخته است؛ اگر قیمت مصوب فروخته، باید با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره کند و به بانک چندان ارتباطی ندارد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=657
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !
بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !
بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !
بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !
بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !
بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !
بانک توسعه صادرات به فکر سود آوری نیست !