رییس هیات مدیره شاتل گفت: نمی‌دانم چرا مخابراتی که دنبال ۱۹ هزار میلیارد تومان در یک هفته بود از درخواست ما برای خرید بلوک مدیریتی‌اش ناراحت شد.

رییس هیات مدیره شاتل گفت: نمی‌دانم چرا مخابراتی که دنبال ۱۹ هزار میلیارد تومان در یک هفته بود از درخواست ما برای خرید بلوک مدیریتی‌اش ناراحت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، محمدحسن شانه‌ساز زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه شاتل در قالب کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های اینترنتی عصر انتقال داده‌ها و نداگستر صبا قرار است سهام کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین (مالک مخابرات) را خریداری کند، اظهار کرد: علاوه بر این قرار است حضور یک اپراتور خارجی را هم در کنسرسیوم خود داشته باشیم که اکنون نمی‌توانم اسمی از آن بگویم.
وی در این باره گفت: می‌توانم اینطور بگویم که برآیند مذاکرات ما اینگونه بوده است که تاکنون حداقل سه اپراتور خارجی آپشن‌های حضور در کنسرسیوم ما هستند ولی احتمال حضور یکی از آنها بسیار زیاد است؛ از طرفی مراحلی هم از سمت ایران مانند بررسی اهلیت وجود دارد که باید طی شود.
او همچنین گفت: ارتباط کشورمان با کشور اپراتوری که اکنون بیشترین تمایل برای حضور در این کنسرسیوم دارد، بسیار خوب است اما با این حال به صورت کلی می‌گویم که اپراتورهای طرف مذاکره با ما از آسیا و اروپا هستند.
رییس هیات مدیره شاتل تصریح کرد: مذاکرات ما با این دو قاره به منزله عدم درخواست از دیگر قاره‌ها نیست بلکه شرکت‌های معتبری هم از قاره‌های دیگر مدام درخواست جلسه و مذاکره می‌دهند تا به بررسی فرصت‌های شغلی ایران بپردازیم؛ این شرکت‌ها به نوعی منتظر توافقنامه سیاسی هستند تا بعد از آن وارد مذاکرات جدی شوند زیرا بازار ایران برای آنها بسیار جذاب است.
وی در پاسخ به این سوال که سه اپراتور خارجی که اکنون حاضر به خرید سهام مالکیت مخابرات هستند هم با احتساب برداشته شدن تحریم‌ها و انجام توافق اعلام آمادگی کرده‌اند؟، گفت: ما در شرایط تحریم با این اپراتورها مذاکره کردیم و لذا آنها هم با رد نظر گرفتن این شرایط حاضر به حضور در بازار ایران شدند؛ البته گمان می‌کنم اگر تحریم‌ها برداشته شود درخواست‌ها برای حضور در بازار ایران بیش از چیزی که تصور می کنیم شود زیرا ایران از دیدگاه‌ خارجی‌ها بازار پر پتانسیلی است.
شانه‌ساز زاده حوزه تلکام را همچون دیگر بخش‌ها دانست و گفت: همانطور که پیشنهادات بسیاری برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های برقی و نفتی وجود دارد، تقاضا برای این حوزه نیز بالاست.
وی درباره اینکه گفته می‌شود مخابرات زمانی خصوصی شد که ارزش دلار هزار تومان بود اما اکنون که نرخ ارز بیش از سه برابر شده، ارزش حدودی مخابرات هم عددی پیرامون ۲۰ هزار میلیارد تومان است، با این رقم واقعا درخواست برای خرید مخابرات وجود دارد؟ گفت: اولا که منطق مخابرات برای فروش اشتباه است؛ مگر مالکان مخابرات دلار خرید و فروش می‌کنند؟
او افزود: معیار ارزش‌گذاری یک شرکت برحسب دلار نیست بلکه به میزان توانایی رقابت در بازار، مشترکان و سرمایه‌گذاری است که ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.
این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: فرض کنیم مخابرات ۱۰۰ هزار متر زمین هم داشته باشد، این ملک‌ها که قابلیت تبدیل به پول را ندارد بلکه ابزاری برای تحقق اهداف عملیاتی شرکت هستند. اشتباهی که دوستان در ارزش‌گذاری دارند این است که می‌گویند اگر ملک‌ها را بفروشیم فلان قدر سرمایه خواهیم داشت یا به عبارتی مثل این است که بگوییم اگر زمین فلان کارخانه را بفروشیم فلان قدر درآمد حاصل می‌شود اما در این صورت دیگر کارخانه‌ای وجود نخواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم این شرکت به دلیل سوء مدیریت در چهار پنج سال بعد از خصوصی‌سازی سرمایه‌گذاری نداشته است، اذعان کرد: وضعیت مخابرات بسیار ضعیف‌تر از پنج سال گذشته شده است. عملا وضعیت این شرکت به جایی رسیده که در هزینه‌های جاری هم مانده است.
شانه‌ساز زاده در ارتباط با دلیل این موضوع گفت: مشخص است که مخابرات در حال از دست دادن سهم بازار است و این وضعیت نشأت گرفته از چنین موضوعی است؛ مخابرات در حوزه‌های دیتا و موبایل هم که جای رشد بسیاری دارد عقب افتاده است حال در نظر بگیرید که قانون “ترابردپذیری شماره‌های همراه” هم اجرایی شود که در این صورت وضعیتش فجیع‌تر هم می‌شود.
این کارآفرین ایرانی با بیان اینکه بازار تلکام ایران قابلیت گسترش به حداقل ۶ تا ۷ برابر را دارد، اظهار کرد: بازار ۸۰ میلیونی تلکام ایران همچون سایر بازارهای دنیاست هرچند ممکن است بخاطر صلاحدیدهای خاصی برخی امکانات دیرتر از دیگر کشورها وارد ایران شود اما تمامی تقاضاهای جهانی در ایران هم وجود دارد. در حوزه دیتا و فیکس (ثابت) مخابرات نیازمند حداقل ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم و اگر این کار صورت نگیرد و مخابرات دست نجنباند، شرکت‌ها و بازیکنان دیگری بالاخره این بازار را جمع می‌کند.
وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا مخابراتی‌ها از تقاضای ما برای خرید بلوک مالکیت این شرکت ناراحت شده‌اند، گفت: اگر واقعا دنبال فروش مخابرات هستند و از یک سال پیش به این نتیجه رسیه‌اند که باید جلوی پای خریدار فرش قرمز پهن کنند نه اینکه دست به تحقیر وی بزنند و جواب منفی می‌دهند.
او در پاسخ به این سوال که چرا شما تقاضایتان را برای خرید به جای مخابرات به وزارت ارتباطات دادید و چرا وزارت ارتباطات در زمان مقرر از سوی مخابرات اقدامات لازم را صورت نداد؟، گفت: مکانیزم مزایده از سوی مخابرات زیر سوال است و اگر اسناد مزایده را می‌خریدیم یعنی بر آن صحه گذاشته بودیم. بندها و تبصره‌های مزایده به گونه‌ای بود که بیشتر شوخی به نظر می‌رسید زیرا کدام سرمایه‌گذار ۱۹ هزار میلیارد تومانی هست که اقدام به خرید اسناد مزایده‌ای کند که در یکی از بندهای آن گفته شده به هر علتی خواستیم، می‌توانیم مزایده را ابطال کنیم؟!
شانه‌ساز زاده اضافه کرد: اعتقاد وزارتخانه هم این است که مخابراتی‌ها فروشنده نیستند و در شرایط نباید کوپن‌هایش را بسوزاند زیرا این کشور آبرو دارد؛ ما با اپراتورهای خارجی جهت سرمایه‌گذاری در مخابرات مواجه هستیم و نباید کاری کنیم که پتانسیل آنها از بین برود.
رییس هیات مدیره شاتل با انتقاد نسبت به مزایده مخابرات برای واگذاری بلوک مالکیت اذعان کرد: نکته جالبی که در این مزایده دیده می‌شود این است که اگر فرآیند خرید پنج میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی با در نظر گرفتن RFP، مزایده و مناقصه و دیگر موارد را چیزی حدود ۵ تا ۶ ماه در نظر بگیریم، اکنون مخابراتی‌ها دنبال این هستند که با فروش بلوک مالکیت خود ظرف یک هفته، به ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسند در صورتیکه مگر چنین چیزی شدنی است؟!
وی افزود: دوستان کمی عجله دارند و ظاهرا نسبت به اینکه اگر کسی بخواهد مخابرات را خریداری کند باید مراحل امنیتی و قانونی را بگذراند غافل هستند. شما یک ملک هم بخواهید بخرید با در نظر گرفتن روادید و دفترخانه به زمانی بیش از این نیاز دارید چه برسد به اینکه خریدار مخابرات باشید.
شانه‌ساز زاده در ارتباط با اینکه آیا در کنسرسیوم تشکیل شده برای خرید مخابرات میزان سهم و نقش هر یک از اعضاء بعد از خریداری این شرکت دیده شده است؟، گفت: بحث داخلی در این باره وجود داشته اما هنوز به صورت کامل وارد جزییات نشده‌ایم زیرا گمان می‌کنیم با این موضوع بسیار فاصله داریم.
او با بیان اینکه خریداری مخابرات قطعا برای بسیاری جذابیت دارد، گفت: حداقل دو گروه دیگر به جز کنسرسیوم ما متقاضی خرید بلوک مدیریتی مخابرات هستند و اتفاقا همین موضوع موجب شده تا مخابراتی‌ها بگویند اگر مزایده بار دیگر تمدید شود، شرایط آن تغییر می‌کند.
وی با بیان اینکه مخابراتی‌ها باید جلو بیایند و حرفشان را منطقی بزنند، ابراز کرد: در غیر اینصورت، این مزایده با این شرایط برای آنها گران تمام خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی معتقد است فرقی نمی‌کند که مخابرات را چه کسی اداره کند زیرا شرکتی ملی است اما اصول حاکم بر مدیریتش باید درست باشد. مالکیت دولتی و خصوصی چندان معنایی ندارد اما در مقابل، مدیریت خصوصی و دولتی بسیار بامعنا است.
او خاطر نشان کرد: با نگاهی به مالکان فعلی مخابرات، متوجه می‌شویم که ساختار مدیریتی‌ دولتی دارند لذا برای موفقیت‌شان لازم است هر جور می‌توانند ساختار را به مدیریت خصوصی نزدیک کنند.
شانه ساز زاده با بیان اینکه دولت، نهادهای نیمه دولتی و شبه خصوصی دنبال مذاکره اقتصادی نیستند، گفت: مخابرات باید از الگوی موفق اپراتور دوم ارتباطی و اپراتورهای PAP تبعیت کند. کسی که می‌خواهد یک بنگاه اقتصادی را بچرخاند باید پیشنهادات اقتصادی براش مهم‌تر باشد تا ارتباطات خاص اما متأسفانه چنین چیزی در حال حاضر رعایت نمی‌شود.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=65635
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

متقاضی خرید مخابرات: پول داریم؛ نمی فروشند!
متقاضی خرید مخابرات: پول داریم؛ نمی فروشند!
متقاضی خرید مخابرات: پول داریم؛ نمی فروشند!
متقاضی خرید مخابرات: پول داریم؛ نمی فروشند!
متقاضی خرید مخابرات: پول داریم؛ نمی فروشند!