روز گذشته عامل دیگری که به افت اونس کمک کرد، اعلام داده‌های خوب از بازار کار آمریکا بود.

تشدید نشدن خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که تحولات یونان فعلا توان بالا بردن ارزش فلز زرد را ندارد. یونان روز سه‌شنبه نتوانست قسط ۵/ ۱ میلیارد یورویی خود را به وام‌دهندگان بین‌المللی پرداخت کند، اما طلا به‌رغم این اتفاق ضعیف ماند. در حالی که این کشور روز یکشنبه شاهد برگزاری همه‌پرسی در مورد سیاست‌های ریاضتی مورد درخواست اعتباردهندگان بین‌المللی خواهد بود، هر اونس طلا روز سه‌شنبه روی قیمت ۱۱۷۲ دلار ایستاد که پایین‌ترین قیمت در سه هفته گذشته بود. اونس روز چهارشنبه نیز تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۶۹ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد. البته روز گذشته الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان اعلام کرد که عمده پیشنهادهای طرف مقابل را برای برون رفت از اوضاع فعلی می‌پذیرد.
اونس که روز دوشنبه ۶ دلار رشد کرده بود، روز سه‌شنبه ۸ دلار افت قیمتی را تجربه کرد. این افت علاوه‌بر ناتوانی اوضاع یونان در تشدید خرید طلا، ناشی از رشد شاخص دلار و تحلیل‌های فنی کاهشی نیز بود. شکست مذاکرات مالی یونان و اعلام برگزاری همه‌پرسی در این کشور در ابتدای هفته، روز دوشنبه توانست بهای اونس را بالا ببرد اما روز سه‌شنبه انتظار برای همه‌پرسی روز یکشنبه در کنار رشد ارزش دلار ایالات متحده و چشم انداز منفی فنی بر اساس نمودارهای تکنیکال، کنترل بازار را به دست فروشندگان داد. اهمیت قیمت‌های روز سه‌شنبه این بود که سه‌شنبه آخرین روز ماه ژوئن بود. قیمت‌های پایان ماه، در تعیین روند ماه جدید مهم هستند. بسته شدن بازار روی قیمت‌های پایین در پایان ماه می‌تواند به معنای ادامه ضعف طلا در ماه جولای باشد.
اما مساله جالب تر این روز کاری این بود که پرداخت نشدن قسط ۵/ ۱ میلیارد یورویی یونان بازارها را آشفته نکرد. عدم پرداخت این قسط به لحاظ فنی به معنای ورشکست شدن یونان است، اما از آنجا که هنوز امید به مذاکرات صفر نشده، یونان رسما ورشکسته اعلام نشده است. یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی ممکن است در لحظه آخر به توافق برسند. البته روز سه‌شنبه نخست وزیر چپ گرای یونان از یونانی‌ها خواست در همه‌پرسی یکشنبه آینده به خواسته‌های صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا، «نه» بگویند. بانک‌های یونان به‌عنوان بخشی از اقدامات کنترل سرمایه تا هفته آینده تعطیل خواهند بود. نگرانی‌های یونان روز سه‌شنبه باعث افت شاخص‌های سهام اروپا شد، اما عوامل مختلف باعث شد سرمایه زیادی وارد بازار فلزهای گرانبها نشود.
اونس روز چهارشنبه را با افت قیمت‌ها آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش فاصله چندانی با قیمت نهایی روز سه‌شنبه نگرفت. ادامه رشد شاخص دلار مهم‌ترین عامل فشار روی فلز زرد در روز گذشته بود. خبر موافقت نخست وزیر یونان با پیشنهادهای اتحادیه اروپا هم به آرام ماندن طلا کمک کرد. با این همه با توجه به مواضع پیشین سیپراس و برگزاری همه‌پرسی در روز یکشنبه، اعتباردهندگان بین‌المللی با دیده تردید به موضع جدید یونان نگاه می‌کنند. برای اطلاع بیشتر از اوضاع مالی یونان می‌توانید گزارش صفحه چهار را نیز بخوانید. بازارهای سهام اروپا روز چهارشنبه با خوش‌بینی رو به رشد گذاشتند، اما روزهای آینده قطعا اخبار زیادی برای تمامی بازارهای جهانی خواهد داشت.
ضعف طلا باوجود بحرانی ماندن اوضاع یونان باعث شده نگاه‌ها به فلز زرد به‌شدت منفی شود. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «ناتیکسیس» پیش‌بینی کرد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت به کمتر از هزار دلار در هر اونس خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «پلاتز»، «برنارد داه داه» تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه ناتیکسیس تاکید می‌کند که حتی تحت‌فشار ناشی از بحران مالی و بدهی یونان نیز قیمت جهانی طلا افزایش چندانی پیدا نکرده است.
این کارشناس می‌گوید: «به نظر من قیمت طلا به شدت تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا قرار دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارشناسان بین‌المللی معتقدند که فدرال رزرو از نشست سپتامبر افزایش نرخ بهره را آغاز می‌کند. به‌نظر من تشدید بحران یونان موجب خواهد شد تا قیمت طلا بر حسب دلار با کاهش بیشتری روبه‌رو شود و به زودی به کمتر از هزار دلار در هر اونس برسد.» او افزود: «هزینه تولید هر اونس طلا در شرایط کنونی حدود ۷۱۰ دلار است؛ بنابراین هنوز زمینه لازم برای کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا وجود دارد.
اگر فدرال رزرو آمریکا زودتر از پیش‌بینی‌ها اقدام به افزایش نرخ بهره کند یا افزایش نرخ بهره آن بیشتر از حد انتظارات باشد، قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد و به کمتر از هزار دلار در هر اونس خواهد رسید. در صورت افت شدید قیمت طلا به زیر هزار دلار در هر اونس تقاضای فیزیکی در بازارهای هند و چین با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود. سرمایه‌گذاران چینی و هندی به‌دنبال فرصت مناسبی برای خرید طلا هستند و افت قیمت به کمتر از هزار دلار فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.
منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=65389
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

توقف خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن
توقف خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن
توقف خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن
توقف خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن
توقف خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن