اخبار جدید از یک بیمه خصوصی روایت از آن دارد که ۳۹درصد سهام این شرکت در اختیار یک گروه قرار گرفته است .

اخبار جدید از یک بیمه خصوصی روایت از آن دارد که ۳۹درصد سهام این شرکت در اختیار یک گروه قرار گرفته است .

به گزارش ، آئین نامه ۹۰ شورای عالی بیمه که شرائط احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه رامدنظر دارد این روزها از مباحث داغ بیمه ای است .

حسب ماده ۳۳ قانون تاسیس بیمه مرکزی وماده ۶ ضوابط تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی هر شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بیش از ۲۰ درصد سهام یک موسسه بیمه ایرانی را دارا باشد .نصاب ۲۰ درصد شامل اقارب نسبی وسببی درجه یک از طبقه اول صاحب سهم نیز خواهد شد وورودهرگونه سهام دار عمده در شرکت های بیمه باید با تائید بیمه مرکزی صورت گیرد.
با نگاهی به ترکیب سهامداران شرکت های بیمه عدم رعایت این نصاب در برخی ازاین شرکت ها که سهامداران عمده آنها بانکها ونهادها هستند کاملا مشخص است و حتی در برخی از شرکت ها که سهامداران آنها نیزاشخاص حقیقی وحقوقی خصوصی هستنداین ترکیب رعایت نشده است.

اخیرا نیزجنب و جوش هایی دریکی از شرکت های بیمه خصوصی رخ داده که با تغییر اساسی ترکیب سهام داران عمده همراه بوده است و تائید صلاحیت یکی از اعضای هیات مدیره که بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرده است، نشان می دهد که بیمه مرکزی کاملا درجریان چگونگی امور این شرکت قرار دارد .

بیمه مرکزی به تازگی در وب سایت رسمی خود نام علی محمد خانی را به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سپهر به عنوان عضو اصلی هیات مدیره شرکت بیمه میهن معرفی کرده است. این در حالی است که بنابر آخرین صورت های مالی وگزارشات شرکت بیمه میهن علاوه بر شرکت سرمایه گذاری سپهر ،سهام ۱۹ درصدی دیگری از این شرکت رانیز خانم معصومه محمد خانی خریداری نموده اند و سهام داران عمده سازمان اقتصادی رضوی و لیزینگ امید از ترکیب سهامداران این شرکت خارج شده اند . بنابراین در ترکیب سهامداری شرکت بیمه میهن شرکت سرمایه گذاری سپهرمالک ۲۰درصدی سهام و شخص حقیقی نیز دارای ۱۹درصد است که جمعا حدود ۳۹ درصددر اختیار اقارب نسبی و سببی محمد خانی است. البته این گروه در سرمایه گذاری سپهر ظاهرا توانایی بسیاری دارند چراکه محمد محمد خانی به نمایندگی از این شرکت درشرکت بین المللی محصولات پارس ریاست هیات مدیره را در اختیار دارد .
البته تا اسفند ماه سال گذشته نیز حسن محمد خانی به نمایندگی از این شرکت عضو هیات مدیره شرکت ایران دارو بوده است .

به هر حال مالکیت و تمرکز مستقیم یا غیرمستقیم، سهام عمده بعضی از شرکت‌های بیمه نزد یک شخص حقیقی یا حقوقی واحد به مالکین این شرکت‌ها این امکان را می دهد به روش‌های گوناگون مفاد قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری و مقررات مصوب شورای عالی بیمه را دور بزنند و ترکیب وانتخاب هیات مدیره ومدیر عامل را کاملا در دست داشته باشند که می تواند زمینه مشکلات بسیاری را به وجود آورد زیرا که این گروه اراده هر نوع تغییر در ارکان شرکت را در دست خود دارند.

در این شرایط به ظاهرنصاب سهام هر سهامدار رعایت شده است اما در واقعیت، اکثریت سهام متعلق یا تحت تسلط سهامدار مستظهر به قدرت سرمایه است که می‌خواهد شرکت بیمه را به شیوه انفرادی و با سلیقه شخصی اداره کند .این در حالی است که شرکت‌های بیمه وظیفه نگهداری منابع مردم و پرداخت خسارت از محل این منابع را به عهده دارند وبه درستی قانون‌گذار تدابیری در حاکمیت این شرکت‌ها اتخاذ نموده است که تصمیمات اساسی بصورت مشارکتی، با عقل جمعی و رعایت اصول حرفه‌ای اتخاذ شود.
بنابراین مواد مندرج درآئین نامه ۴۰ و۹۰ وچگونگی نظارت واجرای آن با ابهامات جدی روبه رو است و نحوه عضویت فرد یا افرادی که تخصص وسابقه بیمه ای ندارد در ترکیب هیات مدیره این شرکتهای بیمه با پرسش هایی مواجه است ؟
البته مسائل وتغییرات شرکت بیمه میهن به این موضوع ختم نمی شود وگستره کار در شرکت بیمه میهن ازافراد کلیدی سهامدار وهیات مدیره فراتر رفته وبه معاون فنی ومدیر فنی نیز رسیده است .

به گزارش ایران و جهان، با نگاهی به سایت بیمه مرکزی درشرکت بیمه میهن محمد مهدی عزیزی امیری به عنوان معاون فنی ورقیه حاتمی به عنوان مدیراموال شرکت نام برده شده اند در حالی که درست در همین سایت ودر بخش نتایج آزمون شفاهی متقاضیان اخذ پروانه کارگزاری رسمی بیمه دوره ۶۶ در ردیف سوم و در ردیف هشتم اسامی مشابه این دو فرد که مسئولیت معاونت فنی و مدیریت فنی اموال این شرکت را برعهده دارد نیز دیده می شود .

بررسی صلاحیت منطبق با مقررات اعضای موظف یا غیر موظف بودن هیات مدیره واشخاص کلیدی شرکت های بیمه با توجه به سابقه و تجربه مدیریت حرفه ای آنان در صنعت بیمه یکی از گلوگاه های اساسی ونظارتی بیمه مرکزی است معضلی که برخی از شرکت های بیمه را تا مرز ورشکستگی سوق داده و این دست مشکلات درشرکت های بیمه همچنان دارد وبا ابلاغ آیین نامه ۹۰امید است اقدامات بازدارنده ونظارتی صحیح توسط بیمه مرکزی وشرکت های بیمه صورت پذیرد.

لازم به اشاره است که بیمه میهن در مجمع عمومی عادی سالیانه اخیر خود تقسیم ۵۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را تصویب کرده است .

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=65367
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چگونه یک خانواده سهامدار یک شرکت بیمه خصوصی شد؟
چگونه یک خانواده سهامدار یک شرکت بیمه خصوصی شد؟
چگونه یک خانواده سهامدار یک شرکت بیمه خصوصی شد؟
چگونه یک خانواده سهامدار یک شرکت بیمه خصوصی شد؟
چگونه یک خانواده سهامدار یک شرکت بیمه خصوصی شد؟