یک حسابدار ارشد ایرانی با انتشار کتابی به زبان نگلیسی در آلمان آینده جهان ،ظهور و سقوط قدرت های بزرگ اقتصادی تا سال ۲۰۶۰ را پیش بینی کرد.

یک حسابدار ارشد ایرانی با انتشار کتابی به زبان نگلیسی در آلمان آینده جهان ،ظهور و سقوط قدرت های بزرگ اقتصادی تا سال ۲۰۶۰ را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، اخیرا انتشارات لامبرت آلمان دومین کتاب غلامحسین دوانی رئیس هیات مدیره موسسه حسابرسی و خدمان مالی دایارایان (عضو جامعه حسابداران خبره ایران) ، عضو انجمن اقتصاددانان حرفه ای بریتیش کلمبیا و عضو شورایعالی انجمن حسابداران خبره ایران انجمن حسابداران خبره امریکا را تحت عنوان آینده جهان،ظهور و سقوط قدرتهای بزرگ اقتصادی تا سال ۲۰۶۰ به‌زبان انگلیسی منتشر و به قیمت هرجلد ۳۲.۵ یورو درپایگاه اطلاع‌ رسانی http://yon.ir/6pbE جهت فروش عرضه داشته که بزودی کتاب توسط آمازون و سابر کتابفروشی های معتبر جهان نیز عرضه خواهد شد.

در این رابطه دگفت وگویی با دوانی پیرامون این کتاب انجام شد .

آقای دوانی چه عاملی باعث شد درصدد تهیه یک گزارش اقتصادی برآیید؟

در مورد اینکه چرا درصدد تهیه یک گزارش اقتصادی برآمدم واقعیت آن است که اساسا اعتقاد دارم هر حسابدار رسمی باید مبانی و مفروضات اصلی اقتصاد و اقتصاد توسعه‌ای را بداند. زیرا یک حسابرس مدعی بررسی ریسک باید الزاما با مبانی و چارچوب ترسیمی اقتصاد سیاسی آشنا باشد چراکه ریسک مقوله‌ای است که در چارچوب اقتصاد تعریف می‌شود.به همین جهت از همان دوران دانشجویی (دهه پنجاه) به مطالعه اقتصاد سیاسی علاقه‌مند بودم، بویژه آنکه در دوره‌ای از زندگیم ناچار به مطالعه اقتصاد سیاسی شدم و قریب پنج سال در این زمینه مطالعه کامل انجام دادم . شاید نوشتن بسیاری مقالات اقتصادی که در مجلات و روزنامه‌های اقتصادی ایران و خارج بویژه در تارنمای دوستان لوموند دیپلماتیک چاپ شده در همین رابطه ‌باشد. شخصا از مدتها پیش درصدد بودم مطالعات دامنه‌داری پیرامون اقتصاد چین و هند و کشورهای در حال توسعه به ویژه پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷ به عمل آوریم که مهاجرت بکانادا در طی سه سال گذشته و دستیابی به اینترنت پر سرعت و همچنین عضویت در انجمن اقتصاددانان کانادا (که از سال ۲۰۱۱ به عضویت آن در آمده ام) ،و دسترسی به کلیه منابعی که در این ارتباط منتشر شده دست یابیم. خوشبختانه تجربه ارزنده دوران همکاری با موسسه حسابرسی و خدمات مالی دایارایان توانست چارچوب مناسب را برای تهیه این گزارش فراهم آورد.البته اگر بیاد داشته باشید کتاب قبلی نیز که توسط همین انتشارات بنام “جهانی شازی ، شرکتهای جهانی و دولتهای شرکتی ” نیز سال گذشته توسط همین انتشارات به چاپ رسیده بود.

کتاب چگونه منتشر شد؟

خوشبختانه عصر اطلاع‌رسانی و اینترنت عملا کلیه تحقیقات فردی را به صورت Team work درآورده چون شما ناچار هستید به منابع مختلف از طریق اینترنت دست یابید که این موضوع موجب می‌شود هر مولف و نویسنده‌ای با سایر نویسندگان و محققین به طور غیرمستقیم با هم کار کنند.

این کار سابقه هم دارد؟

آری . منابع مطالعاتی غربی، جهان تا سال ۲۱۰۰ را هم مطالعه کرده‌اند. تحقیقات مفصلی پیرامون اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵، ۲۰۲۰، ۲۰۳۰، ۲۰۵۰ صورت گرفته که یکی از بهترین آنها «جهان در سال ۲۰۵۰»، نیز توسط یک موسسه حسابرسی بین‌المللی (پرایس واترهاوس کوپرز) در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته است. البته به این گزارش انتقاداتی وارد آمد که چگونه شما که سال ۲۰۵۰ را پیش‌بینی کرده اید بحران اواخر سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را نتوانستید پیش‌بینی کنید.

اگر امکان دارد اسامی برخی از این تحقیقات را اعلام فرمایید.

بانک گلدمن ساچ، بانک اچ اس بی سی (HSBC)، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و موسسه حسابرسی پی دبلیو سی (PWC)، هر یک جداگانه در مورد آینده اقتصاد جهان گزارش‌های مفصلی را به نام‌های جهان در سال ۲۰۵۰، جهان در سال ۲۰۳۰، آینده چگونه خواهد بود منتشر کرده‌اند که موسسه حسابرسی دایارایان برخی از این گزارش‌ها را در وب‌گاه آموزشی خود برای علاقه‌مندان قرار داده است.

ویژگی گزارش آینده جهان در سال ۲۰۶۰ چه بوده و چه فرقی با سایر گزارش‌ها دارد؟

خوشبختانه از آنجا که شخصا به کار تحقیقات (Research) علاقه‌مندم با مطالعه گزارش‌های یادشده به این نتیجه رسیدم که برخی ملاحظات تاریخی مورد توجه محققین یادشده بالا قرار نگرفته است. مثلا من اعتقاد دارم قبل از سال ۲۰۲۰ موضوع «اتحاد دو کره» محقق خواهد شد یا اینکه مقایسه کشورهای جهان تنها براساس تولید ناخالص داخلی بر مبنای قدرت خرید (PPP= Purchase Power parity) کافی نیست. به همین علت در این کتاب مقایسه‌ها در چارچوب مبانی دیگری همچون تولید ناخالص داخلی، سرانه تولید، جمعیت، مساحت، قدرت نظامی، تحصیلات یا نیروی کار تحصیلکرده، دسترسی به آب آشامیدنی، توانایی تولید محصولات کشاورزی (که قیمت آن روز به روز بالاتر می‌رود) و … مطرح شده است. این مبانی در حال حاضر خام بوده و نیاز به مطالعات تکمیلی دارد.

نتیجه این گزارش چیست؟

در این گزارش که حاوی ۳۳ جدول و برآوردهای جهانی است، به این نتیجه رسیده‌ایم که کشورهایی در آینده بار دیگر به عنوان قدرت اقتصادی محسوب می‌شوند که در قرن نوزدهم هم قدرت بلامنازعی بوده‌اند. نظیر چین، هند، مکزیک و ترکیه. این به‌آن معنی است که کشورهای تازه به توسعه رسیده (Emerging Market) یک دفعه ظاهر نشده‌اند. مثلا همین کشور همسایه ترکیه در قرن نوزدهم جزء قدرت‌های اول جهان محسوب می‌شد. یا اینکه هندوستان به‌عنوان ابرقدرت دهه ۱۸۸۰ مدت‌ها اسیر چنگ انگلستان بود و پس از استقلال و چاره‌اندیشی بار دیگر در حال ظهور به‌عنوان یک قدرت اقتصادی است کما اینکه در سال جاری هندوستان توانست براساس تولید ناخالص داخلی بر مبنای قدرت خرید از ژاپن پیشی گیرد و به عنوان قدرت سوم اقتصاد جهان پشت سر چین قرار گیرد.

چه پیش‌بینی‌هایی در این گزارش به عمل آمده است؟

براساس مدلی که طراحی شده تنها کشورهای چین و روسیه تا سال های ۲۰۵۰ و ۲۰۶۰ توانایی ظهور به عنوان قدرت اول اقتصادی را دارند زیرا برای ابر قدرت شدن باید دارای مختصات عدیده‌ای شامل جمعیت، مساحت، تولید ناخالص داخلی، دسترسی به منابع طبیعی، ثروت انسانی، عملکرد نفر در سال، ارتش نیرومند و دموکراسی و شفاف‌سازی بود.

به رغم آنکه هر دو کشور چین و روسیه در مورد دموکراسی و شفاف سازی در حال حاضر دچار مشکل هستند اما توانمندی و ظرفیت مردم هر دو کشور اجازه نمی‌دهد وضعیت فعلی پایدار بماند.

به هر حال طبق جدول «آینده اقتصادی جهان» برخلاف بسیاری تحقیقات دیگر که مدعی بودند چین بعد از سال ۲۰۲۰ از امریکا جلو می افتد ، در این کتاب پیش بینی شده بود در سال ۲۰۱۷ این امر روی خواهد داد که در عمل در حال حاضر به استناد گزارشات منتشر شده ، تولید ناخالض داخلی چین بقیمت قدرت خرید قریب ۵ ماه است از امریکا پیشی گرفته است.

همچمین پیش بینی شده بود در سال ۲۰۲۰ برزیل از آلمان و ژاپن جلو می‌افتد و به عنوان قدرت چهارم پشت سر هندوستان قرار می‌گیرد. روسیه هم در سال ۲۰۳۰ باید بتواند بر آلمان و ژاپن پیشی بگیرد که در صورت تحقق چنین پیش‌بینی بلوک BRIC شامل کشورهای برزیل، روسیه، هندوستان و چین عملا کنترل جهان را در اختیار خواهند داشت. افزون بر این با فرض تحقق اتحاد دو کره و سابقه نامطلوب نظامی و اشغالگرایانه ژاپن، در کشورهای نژاد زرد،عملا کره جنوبی توانایی ظهور به عنوان یکی از ده قدرت اول را دارد.

دیگر نکات قابل توجه این گزارش عبارتند از:

۱- همه گزارش‌های جهانی تاکید بر این دارند که اقتصاد جهان از ۲۰۱۵ به بعد دچار جابه‌جا‌یی‌های عمده خواهد شد و دوران سروری اقتصاد تک‌کشوری به سر خواهد آمد و قدرت‌های منطقه‌ای نظیر BRIC ظهور خواهند کرد.

۲- ترکیه در بازار کشورهای خاورمیانه نقش مسلطی را ایفا خواهد کرد

.۳- اندونزی و مکزیک به عنوان اعضای کشورهای دهگانه جدید مطرح خواهند شد

.۴- سقوط فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا و کانادا ازرده بندی فعلی قطعی است

.۵- کشورهایی نظیر نیجریه، مصر، ویتنام، ایران در رده‌بندی دهگانه دوم جای خواهند گرفت. جالب آنکه اقتصاد ایران چنانچه بتواند راهکار اصولی بیابد و از چنبره انحصار فعلی خارج شود و به رشد سالانه ۴-۵ درصد دست یابد، جایگاه ویژه‌ای را در بین رده‌های دوازدهم تا چهاردهم به خود اختصاص خواهد داد در غیر این صورت حتی اقتصاد‌هایی نظیر عربستان و بنگلادش و نیجریه هم از ایران جلو خواهند زد.

Table (31) – Top 15 Largest Economy $Bln.USD 2015-2060 –Projection by Dayarayan

Rank Country

۲۰۶۰

۲۰۵۵

۲۰۵۰

۲۰۴۵

۲۰۴۰

۲۰۳۵

۲۰۳۰

۲۰۲۵

۲۰۲۰

۲۰۱۵

۲۰۱۱

Ave. Grow Rate

۱

China

۸۸,۰۶۸

۷۷,۸۴۰

۶۵,۵۴۰

۵۳,۳۵۴

۴۳,۸۵۳

۳۶,۰۴۴

۲۹,۶۲۶

۲۳,۷۷۴

۱۸,۶۲۸

۱۴,۲۵۳

۱۱,۲۹۰

۶-۸%

۲

USA

۵۹,۳۲۵

۵۵,۰۶۹

۴۸,۴۳۷

۴۰,۷۸۳

۳۵,۱۸۰

۳۰,۹۴۳

۲۶,۶۹۲

۲۲,۷۴۹

۱۹,۴۳۴

۱۶,۹۲۸

۱۵,۰۴۰

۲.۵-۳.۵%

۳

India

۴۵,۲۴۵

۴۰,۷۸۰

۳۴,۱۷۰

۲۷,۴۲۲

۲۲,۰۰۵

۱۶,۹۱۷

۱۳,۵۷۵

۱۰,۶۳۷

۸,۱۰۸

۵,۷۸۱

۴,۴۶۳

۶-۸%

۴

Brazil

۲۰,۸۶۴

۱۶,۳۴۸

۱۲,۸۷۱

۱۰,۱۸۲

۸,۱۳۲

۶,۵۲۶

۵,۱۱۴

۴,۰۶۵

۳,۲۴۷

۲,۶۶۹

۲۲۸۲

۴-۵%

۵

Russian

۱۵,۰۳۳

۱۲,۰۶۴

۹,۶۸۱

۷,۹۵۷

۷,۳۶۰

۶,۰۵۰

۴,۹۷۳

۴,۰۸۸

۳,۳۶۰

۲,۷۶۳

۲,۳۸۰

۳.۸-۴.۵%

۶

Germany

۱۲,۶۲۴

۱۰,۸۹۰

۹,۳۴۸

۸,۰۲۵

۶,۹۲۳

۵,۹۷۲

۵,۳۸۸

۴,۹۲۸

۴,۵۰۸

۳,۲۱۴

۳,۰۸۵

۱.۳-۲.۱%

۷

Japan

۱۱,۲۸۷

۱۰,۲۲۳

۹,۲۶۰

۸,۸۲۳

۸,۳۸۷

۷,۵۹۷

۷,۰۱۹

۶,۳۸۹

۵,۸۷۳

۴,۵۷۰

۴,۳۸۹

۱.۲-۲%

۸

Mexico

۱۱,۲۰۳

۸,۹۹۰

۷,۲۴۸

۵,۹۰۱

۴,۸۲۷

۳,۹۶۸

۳,۲۷۷

۲,۷۲۰

۲,۲۶۸

۱,۹۰۱

۱,۶۵۷

۳.۵-۴.۵%

۹

S. Korea

۱۰,۷۴۲

۸,۶۲۰

۶,۹۵۱

۵,۶۳۲

۴,۵۸۵

۳,۷۵۱

۳,۰۸۳

۲,۵۵۹

۲,۱۳۴

۱,۷۹۷

۱,۵۴۹

۳.۵-۴.۵%

۱۰

Indonesia

۹۵۶۷

۸,۸۷۳

۶,۹۵۳

۵,۴۴۸

۴,۲۶۹

۳,۳۶۱

۲,۶۴۶

۲,۱۰۳

۱,۶۷۲

۱,۳۳۶

۱,۱۲۱

۴.۵-۵%

۱۱

Turkey

۷,۵۱۲

۶,۰۲۸

۴,۸۶۱

۳,۹۲۰

۳,۱۷۶

۲,۵۸۶

۲,۱۱۶

۱,۷۴۰

۱,۴۳۰

۱,۱۷۶

۱,۰۲۵

۳.۵-۴.۵%

۱۲

France

۵,۸۰۰

۵,۱۲۷

۴,۵۵۴

۴,۰۶۵

۳,۶۴۶

۳,۲۸۷

۲,۹۷۸

۲,۷۱۱

۲,۴۸۰

۲,۳۰۳

۲,۲۱۴

۱-۲.۵%

۱۳

UK

۵,۳۳۴

۴,۷۶۱

۴,۲۷۱

۳,۸۳۹

۳,۴۶۱

۳,۱۳۵

۲,۸۶۸

۲,۶۵۰

۲,۴۸۴

۲,۳۴۱

۲,۲۵۰

۱-۲.۳%

۱۴

Italy

۳,۷۵۷

۳,۳۸۷

۳,۰۸۳

۲,۸۴۷

۲,۶۴۳

۲,۴۳۰

۲,۲۶۶

۲,۱۲۵

۲,۰۰۲

۱,۸۹۵

۱,۸۲۲

۱-۲.۱%

۱۵

Canada

۳,۷۵۶

۳,۳۸۶

۳,۰۵۲

۲,۷۵۱

۲,۴۸۰

۲,۲۳۵

۲,۰۲۵

۱,۸۲۱

۱,۶۵۰

۱,۴۹۷

۱,۳۸۹

۱.۹-۲.۱%

 

 

Table (39) – Comparison different forecasted world Economy in 2050

(Bln USD)

Forecaster

۱st

۲nd

۳rd

۴th

۵th

۶th

۷th

۸th

۹th

۱۰th

Goldman Sachs 2006

China

USA

India

Japan

Brazil

Russia

UK

Germany

France

Italy

۴۴,۴۵۳

۳۵,۱۶۵

۲۷,۸۰۳

۶,۶۷۳

۶,۰۷۴

۵,۸۷۰

۳,۷۸۲

۳,۶۰۳

۳,۱۴۷

۲,۰۶۱

Goldman Sachs 2011

China

USA

India

Brazil

Mexico

Russia

UK

Germany

France

S. Korea

۷۰,۷۱۷

۳۸,۵۲۱

۳۷,۶۶۷

۱۱,۳۶۶

۹,۳۴۰

۸,۵۸۰

۵,۱۳۳

۵,۰۲۴

۴,۵۹۲

۴,۰۸۳

HSBC

China

USA

India

Japan

UK

Germany

Brazil

Mexico

France

Italy

۲۴,۶۱۷

۲۲,۲۷۰

۸,۱۶۵

۶,۴۲۹

۳,۵۷۶

۳,۷۱۴

۲,۹۶۰

۲,۸۱۰

۲,۷۵۰

۲,۱۹۴

PWC

China

USA

India

Brazil

Japan

Russia

Mexico

Germany

UK

Indonesia

۵۱,۱۸۰

۳۷,۸۷۶

۳۱,۳۱۳

۹,۲۳۵

۷,۶۶۴

۶,۱۱۲

۵,۸۰۰

۵,۷۰۷

۵,۶۲۸

۵,۳۵۸

CitiGroup 2011

China

India

USA

Indonesia

Nigeria

Brazil

Russia

Japan

Philippines

UK

۲۰۵,۳۲۱

۱۸۰,۰۴۹

۸۳,۸۰۵

۴۵,۹۱۰

۴۲,۴۳۷

۳۳,۱۹۹

۱۹,۶۹۷

۱۶,۳۹۴

۱۴,۷۳۸

۱۳,۸۴۶

Carnegie

China

USA

India

Japan

Brazil

Mexico

UK

Germany

France

Turkey

۴۶,۲۶۵

۳۸,۶۴۶

۱۵,۳۸۴

۶,۲۱۶

۶,۰۲۰

۵,۷۰۹

۴,۹۹۷

۴,۵۳۷

۴,۵۲۸

۳,۵۳۶

Wealth Report

India

China

USA

Indonesia

Brazil

Nigeria

Russia

Mexico

Japan

Egypt

۸۵,۹۷۰

۸۰,۰۲۰

۳۹,۰۷۰

۱۳,۹۳۰

۱۱,۵۸۰

۹,۵۱۰

۷,۷۷۰

۶,۵۷۰

۶,۴۸۰

۶,۰۲۰

Dayarayan

China

USA

India

Brazil

Russia

Germany

Japan

Mexico

Indonesia

S. Korea

۶۵,۵۴۰

۴۸,۴۳۷

۳۴,۱۷۰

۱۲,۸۷۱

۹,۶۸۱

۹,۳۴۸

۹,۲۶۰

۷,۲۴۸

۶,۹۵۳

۶,۹۵۱

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=64973
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰
پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰
پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰
پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰
پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰
پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰
پیش بینی آینده اقتصادی جهان تاسال۲۰۶۰