وضعیت بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون به گونه‌یی بوده که سهامداران را با ابهامات بسیاری روبه‌رو کرده است، ابهاماتی که چالش‌های زیادی را در تالار شیشه‌یی رقم زده اما بودند کسانی که در این حال و روز ناخوش بازار توانستند سودهای خوبی را کسب کنند، اما اگر در سطح کلان به بازار سرمایه بنگریم باید بگوییم بازار به طور کلی گیج است. سرگیجه‌یی که به نظر نمی‌آید فعلا از بین برود. در این میان کارشناسان ارشد این بازار دیدگاه‌های متفاوتی دارند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) ، دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با تعادل گفت: ساختار کلی بازار سرمایه مانند ساختارهای دیگر حوزه‌های اقتصادی طی یک روز یا یک هفته شکل نگرفته که طی چند روز هم تغییر حالت دهد، قوانین و مقررات، دستورالعمل‌های مختلف این بازار طی چندین مرحله مورد بازنگری قرار گرفته است.
بهروز خدارحمی افزود: تا قبل از تغییر مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار، نظارت بر تمام بخش‌های بازار سرمایه به صورت جزیی صورت می‌گرفت که این موضوع باعث شد برخی نهادها نتوانند به بلوغ لازم برسند، به نوعی تصمیم اتخاذ شده در بخش‌های مختلف بدون دخالت نهادهای مربوطه صورت می‌گرفت که نتیجه آن سردرگمی کلی سازمان بورس اوراق بهادار تهران شد در صورتی که با به‌کار بردن اسم یک سازمان نخستین موضوعی که به ذهن هر کسی باید خطور کند هماهنگی زیرمجموعه‌های آن با یکدیگر است که تا مدتی پیش بازار سرمایه از این هماهنگی مستثنی بود.
وی تقویت بخش دولتی را یکی از پیامدهای عدم هماهنگی عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌ای که از آن صحبت شد باید در تمام سازمان‌ها در اولویت قرار گرفته باشد، به طور مثال طی چند سال اخیر بها دادن به بخش دولتی به اندازه‌یی بوده که در حال حاضر به نظر می‌رسد بخش خصوصی توانایی لازم را برای اداره سازمان‌های مختلف ندارد در صورتی که باید با به وجود آوردن زیرساخت‌های لازم مانع از پدید آمدن چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف شد، نمونه بارز این مثال را می‌توان در بازار سرمایه دید، کم‌بینی که مدیران بازار سرمایه میان بخش‌های مختلف داشتند موجب شد تا برخی بخش‌ها با مشکلاتی همراه شوند، به طوری که نهاد ناظر با دخالت‌های گاه و بی‌گاه خود حرف خود را به کرسی می‌نشاندند.

تیم جدید سازمان، برنامه اصلاحی نظارتی را منتشر کند
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلاتی که به واسطه سهل‌انگاری‌های گذشته با آن مواجه شده بیان کرد: مدیران جدید سازمان بورس اتهاماتی ازجمله مداخله‌گری سازمان در بخش‌هایی که مستقل هستند را نمی‌پذیرد در صورتی که این ایراد بر آنان وارد بوده و اگر هم‌اکنون برنامه اصلاحی در پیش دارند باید عنوان و اجرا کنند. رییس سازمان بورس معتقد است در شرایط فعلی که بازار سهام در سیکل رونق خود نیست باید موضوعاتی ازجمله نظارت‌های بخش‌های مختلف را به زمانی دیگر موکول کرد. فطانت‌فرد بر این باور است که در شرایطی که صبر و تحمل سرمایه‌گذاران کم شده باید شرایط اصلاحی معاملات را در اولویت قرار داد، در صورتی که برنامه‌های سازمان باید در کنار همدیگر اجرا شوند.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه
خدارحمی درخصوص چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز بازار سرمایه چشم‌اندازی روشن و مثبتی است اما اجرا شدن آن نیازمند زمان خاصی است چراکه بازاری که هم‌اکنون شاهد آن هستیم نتیجه برنامه‌ها و قوانین اجرایی یک دهه قبل است بنابراین تغییر رویه در معاملات بورس کار سهلی نیست. همچنین باید گفت در شرایطی که رونق، فاصله زیادی با تالار شیشه‌یی گرفته باید مدیریت خوبی برای خروج از بحران را در پی داشت.

بازار سرمایه نیازمند دانش تخصصی است
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درباره تخصصی بودن بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بیان کرد: جایگاه‌های مختلف مدیریتی در سازمان‌های متفاوت به گونه‌یی است که اگر پس از چند سال تغییر مدیریتی صورت گیرد به راحتی با قوانین سازمان کنار می‌آیند و مشکل خاصی برای آنها پیش نمی‌آید اما در بازار سرمایه معادله به گونه‌یی دیگر است، مدیران پیشین باید شرایطی را در بازار ایجاد کنند که اطلاعات از نسلی به نسل دیگر مدیران منتقل شود تا بتوانند در شرایط مختلف با تخصص لازم سکان هدایت بازار را در دست گیرند. متاسفانه طی چند دهه اخیر هر تغییر مدیریتی زمان خاصی را برای تسلط به بازار همراه داشته که این کار باعث می‌شود کمی غفلت معاملات را به سمت و سوی غیرمنطقی هدایت کند.
خدارحمی روش‌های انتقال اطلاعات را عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه رقابت میان بازارهای سرمایه منطقه و دنیا به اوج رسیده بازار سرمایه تهران نیز با انتقال اطلاعات می‌تواند وارد عرصه رقابت شود، البته این موضوع در شرایطی امکان‌پذیر است که جانشین‌پروری و انتقال دانش و تجربیات مدیران مختلف در بورس رخ دهد در غیر این صورت بازار سرمایه با شرایط بدی همراه خواهد شد.
وی اظهار کرد: شرایط فعلی اقتصاد شرایط رکودی است، مدیران بازار سرمایه با نگاهی متفاوت سعی بر روان‌سازی معاملات دارند اما در این میان باید نگاهی به چند سال اخیر کرد و گفت که تیم‌های مختلفی با کارنامه‌های متفاوتی در بازار سرمایه ایران مشغول بودند که هر یک تحلیل‌های متفاوتی در شرایط رونق یا رکود داشتند بنابراین با بهره‌گیری از اطلاعات و دانش آنها می‌توان بازار سهام را از این شرایط سخت نجات داد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس طی چند سال گذشته مشکلات زیادی را به خود دیده بیان کرد: فرآیند‌های چند دوره اخیر نتوانسته نتیجه مطلوبی را برای بورس به ارمغان آورد چراکه نظارت‌هایی که بر زیرمجموعه سازمان بوده ناخالصی‌هایی به همراه داشته است.

متغیر‌های بورسی با رشد شاخص تاثیرگذار می‌شوند
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به تغییراتی مانند افزایش دامنه نوسان، کم تاثیر شدن حجم مبنا و… خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از تغییر و تحول سازمان می‌شود سرمایه‌گذاران به رشد دوباره بازار امیدوار می‌شوند در صورتی که افزایش یا کاهش دامنه نوسان زمانی معنا پیدا می‌کند که شاخص بنیادی در شرایط رونق باشد نه شرایطی که با همت مدیران صعود چندپله‌یی را تجربه می‌کند.
خدارحمی گسترش تعاملات بین‌المللی را یکی دیگر از عوامل موثر بر رونق بازار دانست و گفت: زمانی که تعاملات بین‌المللی میان بورس تهران با بورس‌های دیگر کشور‌ها گسترش یابد می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد و بازار سهام را از وضعیت‌های ناگوار نجات داد.

رکود اقتصادی مساوی است با رکود بازار سرمایه
رییس انجمن حسابداران خبره ایران با دیدگاهی متفاوت به «تعادل» گفت: مشکلات فعلی بازار سرمایه ناشی از رکود اقتصادی است. شرکت‌ها پایین‌تر از ظرفیت تعیین شده خود فعالیت‌ها را ادامه می‌دهند که درنهایت قیمت تمام شده کالاها، سهام آنها بالا می‌رود، سودآوری کاهش می‌یابد، درنتیجه سیر نزولی برای هر یک از شرکت‌ها ایجاد می‌شود که بازار را در سرازیری قرار می‌دهد، نتیجه کلی این موضوعات نیز وضعیت قرمز برای اقتصاد است.
غلامرضا سلامی بااشاره به رشد وام مسکن و تاثیر آن بر بورس گفت: افزایش وام مسکن خبری خوب برای صنعت ساختمان بود که می‌تواند تحولاتی برای این عرصه به‌همراه داشته باشد اما این تاثیر به اندازه‌یی نیست که سهام‌های ساختمانی را با تحولاتی عظیم همراه کند، تاثیر این موضوع بر ساختمانی‌ها زمانی مشخص می‌شود که بازار مسکن کشور رونق یابد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: تجربه نشان می‌دهد زمانی که بازار مسکن از شرایط رکود خارج می‌شود دیگر بازار‌ها نیز کمی جان می‌گیرند، بنابراین امیدواریم تحولات این بازار به‌زودی رویت شود.

دلواپسی‌های سیاسی بورس را نگران کرده است
رییس انجمن حسابداران خبره ایران بااشاره به حواشی سیاسی در کشور بیان کرد: مسایل سیاسی همیشه در همه کشورها اقتصاد را درگیر خود کرده‌اند، با این تفاسیر کشور ما از این تاثیرات مستثنا نیست اما باید شرایط روز را درنظر گرفت و گفت که ما درانتظار نتیجه مهم‌ترین مذاکره قرن هستیم، مذاکراتی که می‌توان صنعت‌های مختلف را با تحولی عظیم همراه کند، اما طی چند ماهه اخیر بودند کسانی که سنگ‌اندازی‌هایی در داخل کشور برای تیم مذاکره‌کننده ایجاد کرده و ناامیدی‌هایی را در میان مردم به‌پا کنند اما باتوجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری باید حمایت‌های لازم را از تیم مذاکره‌کننده داشت تا شرایط سیاسی- اقتصادی کشور با چالش همراه نشود، چراکه طی چند وقت اخیر هر نقد و انتقادات سیاسی تاثیر منفی بر بازار سرمایه گذاشته است.
بورس کالا معاملاتی شفاف را دنبال می‌کند
سلامی بااشاره به معاملات بورس کالا بیان کرد: بورس کالا درخصوص کالاهای فولادی، پتروشیمی و فلزات موفقیت چشمگیری را در کارنامه خود ثبت کرده که تنها علت آن شفافیت معاملاتی بورس کالاست، هرچند که مخالفان تالار نقره‌یی بسیار زیادند اما باید گفت توانایی مدیران بورس کالایی به‌اندازه‌یی بوده که توانسته نقش دلالان را در برخی بازار‌ها کمرنگ و حتی حذف کند.
وی ادامه داد: البته باید گفت رینگ کشاورزی بورس کالا موفقیت معاملاتی نداشته که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل گستردگی محصولات کشاورزی، عرضه و تقاضاهای بالا و از همه مهم‌تر سنتی بودن کشاورزان ما این رینگ فاصله زیادی تا رونق داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بورس کالا بازاری نوپاست که در مدت زمان کم توانسته شهرت خوبی را برای خود کسب کند، اما با نگاهی به دیگر بورس‌های کالایی باید گفت که فرسنگ‌ها فاصله تا واقعی شدن بورس کالای ایران وجود دارد. در نقاط مختلف جهان بورس‌های کالایی با قراردادهای آتی معاملات خود را پیش می‌برند درصورتی که این نوع معاملات در ایران هنوز در هاله‌یی از ابهام است.

بازنگری قوانین بورس، بهبود روند معاملات
مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌وگو با «تعادل» اقدامات اخیر سازمان بورس مبنی بر افزایش دامنه نوسان را اقدامی مثبت دانست و گفت: فعالان بازار سرمایه سال‌ها درانتظار حذف کامل حجم مبنا، رشد دامنه نوسان و انتشار مستقیم اطلاعات توسط مدیران ناشران بودند که دکتر فطانت‌فرد با بررسی همه‌جانبه برخی از این عوامل را اجرایی کرد.
حسین خزلی‌خرازی بااشاره به اینکه سازمان بورس وارد دوره مهندسی مجدد فرآیندها شده، بیان کرد: بازار سرمایه بازاری به‌روز است، بنابراین قوانین و دستورالعمل‌های آن نیز باید مطابق با شرایط روز در دنیا باشد، سازمان بورس به‌درستی وارد دوره مهندسی مجدد فرآیندها شده که دقیقا قصد دارد قوانین را مطابق با شرایط روز تغییر دهد.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و ریزساخت‌های بازار موضوعی جدی است که بر دوش سازمان بورس است و باید دغدغه اصلی مدیران بورسی قرار گیرد، به‌عنوان مثال باید گفت درخصوص عرضه‌های اولیه بورس اوراق بهادار کشورمان سال‌ها با مشکل همراه بود این درحالی است که بحث عرضه‌های اولیه در دنیا موضوعی حل شده است، درنتیجه با تغییر رویه معاملاتی باید فضای تالار شیشه‌یی را از تشنج‌های چند ساله پاک کرد. وی بیان کرد: عمده مدیران سازمان‌های مختلف درگیر روزمرگی‌ها و فرآینده‌های تکراری شده‌اند درصورتی که هر مدیر باید ۳۰درصد از زمان خود را در جهت اصلاح زیرساخت بازار بگذارد، به بیان دیگر باید گفت وظیفه مدیران، اتخاذ راه‌حل‌های بنیادی برای اصلاح بازار است.

بورس تهران تحت‌تاثیر جنگ‌های منطقه‌ای
مرتضی محمدآبادی از کارشناسان بازار سرمایه هم بااشاره به اینکه بورس تهران تحت‌تاثیر جنگ‌های منطقه‌یی، افت‌های پیاپی را تجربه می‌کند، به «تعادل» گفت: درحالی که جنگ‌های منطقه‌یی شدت یافته و کشوری مانند عراق با حال و روز بدی مواجه شده، صادرات بسیاری از کالا‌های ایرانی به این کشور کاهش یافته که این موضوع موجب شده تا کارخانه‌های داخلی در بخشی از فعالیت خود مشکلاتی را به‌همراه داشته باشند، با بررسی این موضوعات باید گفت بازار سهام نمی‌تواند به چالش‌های شرکت‌های بزرگ بی‌تفاوت باشد که نتیجه نهایی آن زیان آنها و افت کلی بازار می‌شود. این کارشناس همچنین امنیت سهامداران را اولویت فعالیت‌های بورسی دانست و گفت: زمانی که سهامداران نگران امنیت خود و سهام خود هستند چگونه می‌توانند معاملات پررونقی داشته باشند؟ باید با نگاهی وسیع به منطقه بگوییم چالش‌ها و حواشی منطقه‌یی بورس تهران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=63285
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دلواپسی‌های سیاسی سد راه رونق بورس
دلواپسی‌های سیاسی سد راه رونق بورس
دلواپسی‌های سیاسی سد راه رونق بورس
دلواپسی‌های سیاسی سد راه رونق بورس
دلواپسی‌های سیاسی سد راه رونق بورس