در اقتصاد ایران دو نوع نقدینگی جریان دارد، “نقدینگی تولیدی و نقدینگی دلالی”، اکنون بخش بزرگی از نقدینگی کشور به حالت دلالی درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به به نقل از موج، علی اکبر مهرابی از اساتید پیشکسوت دانشگاه تهران نه تنها از تیم اقتصاد دولت نهم و دهم بلکه از کابینه اقتصادی دولت های قبلی نیز انتقاد کرد و گفت: همه بیشتر اقتصاد خوان هستند تا اقتصاد دان. اینها اقتصاد امریکا، انگلیس و فرانسه را خواندند در حالیکه اقتصاد ایران از قانونمندی و تاریخ دیگری تبعیت می کند.
وی ضمن بیان اینکه، وضعیت بخش تولید کشور اسف بار است، گفت: در کشور ما دو نوع نقدینگی وجود دارد، یک نقدینگی که وارد چرخه تولید کشور شده که متاسفانه این میزان نقدینگی کم است و نقدینگی دیگری که در دست عده ای دلال و سودجو است که به صورت انحصاری این نقدینگی را در دست دارند که با این نقدینگی در بازارهای مختلف مثل بورس، مسکن، ارز و خودرو بازی می کنند.
مهرابی اظهار داشت: عمدتا این دو نوع نقدینگی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند و متاسفانه باید گفت که این نقدینگی دلالی ربطی به این دولت ندارند و در همه دولتها وجود داشته است.
وی اضافه کرد: ۸ سال پیش با مطالعاتی که انجام دادم، نقدینگی دلالی کشور را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کردم و اکنون آن نقدینگی سه برابر شده است.
این کارشناس اقتصادی در مورد اینکه دولت آینده برای تقویت پول ملی کشور چه سیاستی را باید در پیش بگیرد، گفت: دولت باید بنیه تولیدی و اقتصادی کشور را تقویت کند تا پول ملی کشور معتبر و تقویت شود. در واقع هر کشوری که تولید داخلی قوی داشته باشد، پول ملی آن کشور هم قوی تر است.
وی تصریح کرد: راه برون رفت از مشکلات کنونی، تنها تقویت بخش تولید کشور است و تمام سیاست ها باید حول و حوش تقویت بخش تولید کشور باشد.
وی ضمن بیان این که، تمام موانع بخش تولید باید برداشته شود، گفت: ما سرمایه گذاران خوبی در کشور داریم که اکنون از شرایط موجود کشور دل خون دارند.
وی، طرح تعدیل اقتصادی را بزرگترین ضربه عده ای که خود را اقتصاد دان می دانند در حالیکه تنها اقتصادخوانی بیش نبودند، عنوان کرد و گفت: تعدیل اقتصادی شیرازه اجتماعی کشور ها را بهم می ریزد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6248
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جریانی به نام دلالی نقدینگی
جریانی به نام دلالی نقدینگی
جریانی به نام دلالی نقدینگی
جریانی به نام دلالی نقدینگی
جریانی به نام دلالی نقدینگی