یک تعاونی فرهنگی در نظر دارد در طرحی آثار اهالی فرهنگ و هنر کشور را قیمت‌گذاری، سند دار و بیمه کند که سند آثار هنری در بانک‌های کشور معتبر خواهد بود و می‌توان با آنها وام گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از مهر، حجت‌الاسلام رضا نوربخش، رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس درباره خبری که دیروز درباره بیمه و سنددار شدن آثار هنری منتشر شده بود گفت: ما با توجه به اینکه با اهالی هنر محشور هستیم در حوزه دغدغه‌های هنرمندان فکر کرده و به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهمترین دغدغه‌های آنها بیمه است.

وی افزود: برای بیمه کردن یک اثر هنری ابتدا باید آن اثر ارزش‌گذاری شود و بعد برای بیمه شدن آن اقدامی صورت بگیرد. البته ارزش‌گذاری یک اثر هنری وابسته به شرایط خاصی است که از آن جمله می‌توان به ارزش‌گذاری توسط یک مرجع قانونی اشاره کرد که نظرش برای همه مراجع فصل‌الخطاب و دارای اعتبار باشد.

نوربخش بحث پیش از بیمه را بحث ارزش‌گذاری دانست و  در مورد راهکارهای اندیشیده شده برای آن توضیح داد: قبل از اینکه به بیمه آثار هنری بپردازیم ابتدا بحث ارزش‌گذاری را مشخص کردیم. در این جریان با مجموعه دادگستری و نیز شبکه بیمه‌ای کشور تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم.
وی در مورد موارد این تفاهم‌نامه گفت: قرار بر این شد که تعاونی پارس به عنوانه همکار دادگستری شناخته شود و از طرف دیگر شرکت بیمه نیز ما را امین خود دانسته و نظر کارشناسی شده ما را قابل قبول می‌داند.

ارائه تسهیلات بانکی به سند آثار هنری
رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس ادامه داد: وقتی یک کار ارزش‌گذاری شد مدرکی برای آن درست خواهد شد و آن اثر سنددار می‌شود. ارزش‌گذاری و تمام مشخصات ریز اثر نیز در سند ذکر خواهد شد.

وی فایده‌های زیادی برای این سند ذکر کرد که مهمترین آن استفاده از آن در بانک‌ها و موسسات مالی است. وی در مورد این جریان توضیح داد: ارزش بزرگ این سندی که در موسسه پارس ارائه خواهد شد اعتبار آن در تمام کشور است. حتی در بانک‌ها هم می‌توان این سندها را ارائه داد و تسهیلات بانکی دریافت کرد.

نوربخش در مورد اینکه این اسناد چه زمانی آماده خواهند شد؟ گفت: تنظیم سند برای آثار هنری مکانیسم اجرایی سختی دارد ولی این روند در حال انجام شدن است و در راه حل مشکلات آن هستیم ولی بخش عمده آن انعقاد تفاهم‌نامه با بیمه و دادگستری بود که انجام شده است.
این فعال فرهنگی هنری ادامه داد: این نوع بیمه به درد همگان نمی‌خورد. به عنوان مثال ما حنجره یک خواننده و یا دست یک نوازنده و یا چشم و دست یک نقاش را بیمه می‌‎کنیم که این به درد کسی نمی‌خورد و تنها هنرمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی نوع بیمه‌های موسسه تعاونی پارس را بیمه‌هایی دانست که مورد نیاز هنرمندان است نه عامه مردم و بیان کرد: هر کسی به طمع بیمه شدن بخواهد از این جریان که حق هنر و هنرمندان است استفاده کند، ضرر خواهد کرد.
نوربخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد تفاوت این کارآیی با ثبت فیلم‌نامه‌ها و اشعار در ارشاد توضیح داد: ما سنددار و شناسنامه‌دار شدن آثار هنری را در دستور کار خود داریم که یکی از فواید آن بررسی دقیق اثر هنری است تا در آینده که شکایتی در مورد تشابه مثلا دو فیلمنامه پیش آمد، سند موسسه ما قابل رجوع‌کردن باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6217
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آثار، حنجره، دست و چشم هنرمندان بیمه می شوند
آثار، حنجره، دست و چشم هنرمندان بیمه می شوند
آثار، حنجره، دست و چشم هنرمندان بیمه می شوند
آثار، حنجره، دست و چشم هنرمندان بیمه می شوند
آثار، حنجره، دست و چشم هنرمندان بیمه می شوند