در بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه بازرگانی دانش و تخصص قابل توجهی در بحث بیمههای دریایی وجود ندارد لذا انتظار می رود سازمان بنادر و دریانوردی با تمرکز به حوزه بیمه های دریایی به استانداردسازی بیمهها ورود کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، مدیرعامل شرکت افرا مارین کیش در گفتگو با مانا گفت: یکی از اهداف دشمنان محدود کردن ارائه خدمات بیمهای بینالمللی به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بخش حملونقل دریایی ایران و کلاً زمینگیر کردن ناوگان کشور بود تا هر روز نیاز ما به کشورهای خارجی بیشتر شود.
کاپیتان محمد رضا بنایی در ادامه افزود: خوشبختانه با فعالیتهای خوب صورت گرفته نه تنها دشمنان نتوانستند به اهداف کلی خود برسند بلکه فعالیتهایی در جهت ظرفیتسازی در داخل کشور و پشتیبانی از حملونقل دریایی از طریق ایجاد ظرفیتسازی بیمهای صورت گرفت که تا زمان اعمال تحریمها به طور جدی به آن پرداخته نشده بود.
وی با اشاره به قدمت ۵۰ ساله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور گفت: طی این سالها و علیرغم اینکه به ظاهر فعالیتهای بیمهای با شرکتهای داخلی انجام میشد اما عملاً هیچگونه ظرفیتسازی در داخل کشور صورت نگرفته بود و شرکتهای بیمه داخلی صرفاً به عنوان یک بروکر (کارگزاری) فعالیت میکردهاند.
وی با اشاره به تاسیس دو شرکت بیمهای P&I توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حمایت شرکت ملی نفتکش ایران اظهار داشت: در حال حاضر شرکت بیمه متقابل قشم وظیفه سرویسدهی به شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت بیمه متقابل کیش وظیفه سرویسدهی به شناورهای نفتکش و شناورهای حامل محمولات پتروشیمی و میعانات گازی را به عهده دارد.
بنایی در ادامه تصریح کرد: مشکلی که در مباحث بیمهای وجود دارد این است که مرجع تصمیمگیری در بیمه دریایی، بیمه مرکزی است که به نظر ما درست نیست زیرا ما با یک ارگان تخصصی مواجه نیستیم بلکه با یک بیمهگر صرف روبرو هستیم.
وی ادامه داد: بیمهگر در اولین قدمی که برمیدارد باید ریسک خود را بشناسد و بداند چه چیزی را میخواهد پوشش دهد. در بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه بازرگانی در خصوص بیمههای دریایی تخصص قابل توجهی وجود ندارد. ما تعریف بیمهگری در ایران را تغییر ندادهایم. بیمهگری در ایران امری است که باید سودده و انتفاعی باشد.
وی با اشاره به خلأ دانش در بیمه مرکزی و ضررهای ناشی از آن گفت: انتظار ما از بخش حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی تمرکز بر بیمههای دریایی است زیرا عملاً IMO سازمانهایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی ایران را به نوعی با بیمهها مرتبط کرده است. انتظار داریم سازمان بنادر و دریانوردی هم در بحث استانداردسازی بیمهها ورود کند تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت افرا مارین کیش تصریح کرد: اگر زیرساختهای درستی داشته باشیم میتوانیم برنامهریزی صحیحی انجام دهیم اما تا امروز زیرساخت درستی دیده نمیشود. پتانسیل، توانایی و تخصص وجود دارد اما زیرساختهای قانونی وجود ندارد. قانون تجارت و قانون بیمهگری، فعالیت بیمهگری در ایران را پشتیبانی میکند که باید بر روی آن تمرکز شود.
وی در ادامه یادآور شد: اگر وضعیت تحریمها به همین صورت ادامه یابد باید فعالیت خود را از نظر تخصص و توانگری مالی تقویت کنیم. برای رویدادهای پس از تحریمها هم تا حدودی ظرفیتهای خود را در داخل کشور شناسایی کردهایم و هر ریسکی که مازاد بر ظرفیتهای داخلی باشد را از بازار بینالمللی به صورت مشارکتی درخواست میکنیم تا در پوششها به ما کمک کنند. عملاً باید به سمتی برویم که فقط بخشی را که صندوق ویژه تحریم حمایت میکند توسط بیمههای اتکایی خارجی جایگزین کنیم.
انتهای پیام