فردا چهارشنبه پنجم فروردین ماه نخستین فعالیت رسمی بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز می شود. شروع دوباره بازاری پر جنب و جوش که به نظر می رسد با سال های گذشته اندکی متفاوت باشد.

رضا امامی: فردا چهارشنبه پنجم فروردین ماه نخستین فعالیت رسمی بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز می شود. شروع دوباره بازاری پر جنب و جوش که به نظر می رسد با سال های گذشته اندکی متفاوت باشد.
بازار سرمایه ایران پس از تجربه یک دوره گذار از بیم و امید اینک در انتظار شروع فصلی جدید در حوزه سرمایه گذاری و گرایش مجدد صاحبان نقدینگی به سمت بورس و بازار سهام است.
اقتصاد ایران برای خیز دوباره نیاز به برنده شدن بلیط ارزشمند سیاست در میز گفتگوهای هسته ای با غرب دارد و به نظر می رسد پس از گذشت بیش از سه دهه ، گفتمانی جدید در حوزه روابط خارجی شکل گفته است.
دنیا واقعیت های هسته ای جمهوری اسلامی را باور کرده و رهبران سیاسی نیز پذیرفته اند که دیالوگ دیپلماسی خود را از شعار و تهدید به سمت تعامل و واقع بینی هدایت کنند.
معامله ایرانی ها با غرب و به خصوص ایالات متحده امریکا گرچه برای چندین دهه هزینه سنگینی برای کشور در برداشته اما دستکم این پیام را برای هر دو کشور در بر داشته که در عالم سیاست همه چیز امکان پذیر است.
بورس تهران اما به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد در هم پیچیده شده در سیاست ، لحظه به لحظه روزهای آینده را مرور می کند تا پس از اطمینان حداکثری از توافق هسته ای دوباره میزبان توده های چشم گیری از سرمایه گذاران ماجراجو در تالار شیشه ای باشد.
سرمایه گذاران ماجراجویی که تعطیلات عید را بهترین فرصت در نبود حقوقی ها می دانند تا با خیالی آسوده تر بازدهی های مورد نظر خود را شکار کنند.
در عین حال دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۴ دغدغه دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را خواهد داشت. انتخاباتی که نقش کلیدی برای ادامه حیات تدبیر و امید در ۶ سال آینده را خواهد داشت. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور، ۷ اسفند ۱۳۹۴ و اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.مرحلهٔ نخست این انتخابات همزمان خواهد بود با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری.
به نظر می رسد تا پایان بهار ۱۳۹۵ به دلیل جنبه پوپولیستی موضوع حذف یارانه های نقدی و اهمیت انتخابات مجلس برچیده نخواهد شد. از سویی دیگر دولت با عزمی که در زمینه جذب مالیات بجای درآمد نفتی جزم کرده همچنان به هر ابزاری متوسل خواهد شد تا کسری درآمد های خود را تامین کند. در این میان بازار سرمایه بهترین ماشین نقد شونده برای دارایی هایی خواهد بود که در میان هیجان مثبت بوجود آمده پس از توافق هسته ای براحتی به خورد تقاضا می شود داد.
و در نهایت می توان گفت اعضای شورای پول و اعتبار در هفته دوم اردیبهشت ماه امسال در حالی گرد هم خواهند آمد که با تکیه بر نرخ تورم ۱۴.۸ درصدی سال گذشته آستین های خود را برای بازنگری نرخ سود و سپرده بانکی بالا خواهد زند.
باید دید بازار سرمایه در شرایطی که همچنان رکود فزاینده را در تولید تجربه می کند دوباره با شوک موج هیجانی یک شبه از اخبار مثبت مواجه می شود و یا با حساب و کتاب به استقبال واقعیت ها می رود؟

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=59036
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهامداران ماجراجو به دنبال عیدی بورس
سهامداران ماجراجو به دنبال عیدی بورس
سهامداران ماجراجو به دنبال عیدی بورس
سهامداران ماجراجو به دنبال عیدی بورس
سهامداران ماجراجو به دنبال عیدی بورس