نکته‌ این است که شبکه‌های اجتماعی واقعا اجتماع نیستند. در حال حرکت به این سمت هستند.

نشست خبر رسانی در شبکه‌های اجتماعی” با موضوع اصلی شبکه‌های اجتماعی و نقش آن در زمینه کار خبری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول (poolpress.ir)، برخی از سخنرانان روند فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این عرصه را انقلاب نامیدند و برخی نیز کاربرد این واژه را بجا ندانستند. از دیگر نقاط اختلاف نشست هم این بود که آیا شبکه های مجازی جریان اصلی خبر رسانی محسوب می‌شوند یا خیر. این نشست به میزبانی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و با حضور محمد سلطانی‌فر، حسن نمکدوست، یونس شکرخواه، مریم سلیمی، الهام باقری، حسین امامی، احسان پوری و رضا کیمیایی برگزار شد، که مشروح سخنرانی دکتر حسین امامی را در ادامه می‌خوانید:

حسین امامی با بیان اینکه معتقد به انقلاب در حوزه روزنامه نگاری نیست، گفت: معتقدم این تکامل است که رخ می‌دهد. ما با پدیده‌ای مواجه هستیم به عنوان رسانه‌های اجتماعی که با شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. رسانه اجتماعی رادیو، تلویزیون و روزنامه است و اغلب در دستان صاحبان قدرت و ثروت قرار دارد. خصلت شبکه‌های اجتماعی شبکه‌سازی است. درست است در این فضا خبر تولید می‌کنیم ولی شبکه‌سازی هم صورت می‌گیرد. ولی وقتی می‌گوییم رسانه‌های اجتماعی هدف اصلی ما شبکه‌سازی نیست بلکه استفاده از آن رسانه است.

او افزود: نکته‌ این است که شبکه‌های اجتماعی واقعا اجتماع نیستند. در حال حرکت به این سمت هستند. اجتماع چیزی مانند نماز جمعه است. در حال حاضر ابزارها روی میز جمع شده است و در حال چسبیدن به بدن ما هستند. امروز لنز گوگل آماده ورود به بازار است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: ما مشکل فیلترینگ داریم. پژوهشی روی ۷۰۰ نفر از خبرنگاران رسانه‌های آنلاین تهران برای بررسی نگرش خبرنگاران نسبت به شبکه‌های اجتماعی انجام شد که نتیجه‌ی پژوهش نگرش مثبت بود. دومین موضوع این بود که خبرنگاران برای کسب شهرت تمایل به حضور با نام شخصی در فیسبوک دارند. همچنین بانوان خبرنگار در تولید محتوا مشارکت بیشتری نسبت به آقایان دارند. هرچه تجربه خبرنگار بالاتر باشد، کمتر رغبت دارد به سراغ شبکه‌های اجتماعی برود.

امامی گفت: ما امروز با شرایطی مواجه هستیم که مخاطب فعال است و سه نوع رسانه داریم. رسانه آگاه که از مزایای social media آگاه است. رسانه‌هایی که شبکه‌های اجتماعی را تمسخر می‌کنند و آن را ابزار جنگ نرم و تهدید می‌دانند. اینها از نیاز مخاطب بی‌خبرند. رسانه‌های سرگردان هم سومین دسته از رسانه‌ها هستند. اینها نمی‌دانند چه کار می‌کنند و استراتژی ندارند.

او به نقش وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد توانسته خودش را تا رسانه‌های دیجیتال بالا بکشد ولی شاید با تغییر نام این بخش بتوان حوزه‌ی مسئولیت‌ها را تا رسانه‌های اجتماعی و کمک به آنها بالا برد. شبکه‌های خارجی دنیا برای استفاده اعضای خود از شبکه‌های اجتماعی دستورالعمل درست کرده‌اند ولی ما تنها دنبال اکانت رفتیم و استراتژی نداریم.

امامی از حاضران در نشست پرسید: چند نفر در شبکه‌های وایبری هستند و چند نفر حساب فعال توئیتر دارند؟ تعداد کسانی که از وایبر استفاده می‌کردند بسیار بیشتر بود. او درباره‌ی دلیل پرسیدن این سوال گفت: وقتی می‌پرسم چند نفر توئیتر فعال دارند، نشان می‌دهد رسانه‌های موبایلی اثرگذارترند و دلیلش هم این است که فیلتر ندارند. باید برای برداشتن فیلتر کارهایی انجام شود و فکر می‌کنم کم‌مشکل‌ترین رسانه‌ی فیلتر شده‌ای که می‌توان فیلتر آن را برداشت، توئیتر است. اگر بخواهیم نسخه‌ای برای رسانه‌های ایرانی بپیچیم این است که از ابزارهای موبایلی بهتر می‌توان استفاده کرد تا فیسبوک و توئیتر.

او همچنین درباره‌ی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر رسانه‌های جمعی گفت: شبکه‌های اجتماعی تاثیر عمیقی بر خبریابی گذاشته است. کسانی که در توئیتر فعال هستند، به راحتی می‌توانند تیتر روزنامه‌های روز بعد را پیش‌بینی کنند. تاثیر بعدی روی باز نشر مطالب است. کاربران مدام خبری را به اشتراک می‌گذارند و این خصلتی است که در گذشته نبود. سومین تاثیر هم دریافت بازخورد و سنجش افکار عمومی است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=58090
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خبریابی
تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خبریابی
تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خبریابی
تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خبریابی
تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خبریابی