در حالی که حجم، ارزش، دفعات معاملات و شاخص بورس در بهمن امسال به ترتیب ۸.۳؛ ۲۵.۴؛ ۷.۵ و ۱.۲۹ درصد کاهش داشته، بررسی آمار نشان می دهد سهم حقیقی ها در خرید و فروش های این مدت به ترتیب ۵۴.۲ و ۵۶.۸ درصد بوده است.

در حالی که حجم، ارزش، دفعات معاملات و شاخص بورس در بهمن امسال به ترتیب ۸.۳؛ ۲۵.۴؛ ۷.۵ و ۱.۲۹ درصد کاهش داشته، بررسی آمار نشان می دهد سهم حقیقی ها در خرید و فروش های این مدت به ترتیب ۵۴.۲ و ۵۶.۸ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول (poolpress.ir)به نقل از تسنیم، نگاهی به عملکرد بازار سرمایه در یازدهمین ماه امسال حکایت از معامله تعداد ۱۱۸۳۶ میلیون سهم در ۹۵۱ هزار دفعه دارد که به ترتیب ۸.۳ و ۷.۵ درصد کاهش را به ثبت رسانده و ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم نیز در این مدت به ۲۲۸۹۵ میلیارد ریال رسید که ۲۵.۴ درصد کاهش را نشان می دهد.
ارزش معاملات نرمال هم در بهمن ماه امسال به ۲۲۸۹۵ میلیارد و حجم معاملات معاملات نرمال ۱۱۸۳۶ میلیون سهم رسیدند که به ترتیب با ۸ و ۱۸ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.
ریزش ۸۴۵ واحدی شاخص
بر پایه این گزارش؛ شاخص کل نیز در دومین ماه زمستان امسال با ۸۴۵ واحد کاهش نسبت به ماه قبل با ۱.۲۹ درصد کاهش، به رقم ۶۴۷۲۰ واحد رسید و شاخص بازار اول هم با ۳۳۶ واحد کاهش به رقم ۴۷۹۱۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۵۴۲ واحد کاهش به عدد ۱۲۵۶۸۹ واحد رسیدند.
همچنین سهام گروه انتشار، چاپ و تکثیر با ۱۵.۵۸ درصد، ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه گیری با ۱۱.۹۰ درصد، سایر واسطه گریهای مالی با ۱۱.۵۰ درصد و خودرو و ساخت قطعات با ۱۰.۳۵ درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه ها در ماهی که گذشت به خود اختصاص دادند.
محصولات شیمیایی موثرترین در ارزش معاملات بازار
بررسی صنایع از نظر ارزش بازار هم نشان می دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۸ شرکت و ارزش بازار ۶۴۳ هزار میلیارد ریال در پله اول قرار دارد، فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با ۳۴۷ هزار میلیارد ریال و گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۳۳ هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
سهم ۲۷ درصدی معاملات الکترونیکی از کل معاملات
بررسی عملکرد بازار اوراق بهادار در بهمن امسال نشان می دهد سهم معاملات الکترونیکی از کل معاملات این ماه، از نظر ارزشی معادل ۲۷ درصد بوده که نسبت به دیماه ۲ درصد افزایش یافته است.
همچنین اطلاعات منتشره اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس نشان از این دارد که در ۱۱ ماهه گذشته از ۱۰۲ کارگزار فعال در بورس، ۹۴ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده اند.
۳۸ درصد معاملات بورس در اختیار ۵ کارگزار
از سوی دیگر، تعداد ۵ شرکت کارگزاری حدود ۳۸ درصد کل ارزش معاملات را در پایان بهمن ماه سالجاری به خود اختصاص دادند که شرکت های کارگزاری کارگزاری صبا تامین با ۱۱.۹۸ درصد، بانک ملی با ۱۱.۱۹ درصد، کارگزاری مفید با ۵.۴۷ درصد، کارگزاری حافظ با ۴.۹۰ درصد و کارگزاری امین آوید با ۴.۳۷ درصد در رتبه های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.
نقش حقیقی ها پررنگ بود
همچنین از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۱۷۶ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال سهم و حق تقدم(معادل ۴۸.۵ درصد) توسط خریداران حقوقی در بازار سرمایه انجام شده که این میزان معامله برای حقیقی ها ۱۸۷ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال(معادل ۵۱.۵ درصد) بوده است.
بر اساس این گزارش؛ در بهار امسال حقیقی ها ۵۷ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال و حقوقی ها ۴۸ هزار و ۴۷۸ میلیار ریال در بورس خریداری کرده اند. این میزان دادوستدها در تابستان سال نیز برای حقیقی ها ۳۸ هزار و ۷۴۲ میلیار ریال و برای حقوقی ها ۵۱ هزار و ۲۴۷ میلیارد ریال بوده است.
در پاییز سالجاری هم حقیقی ها ۶۷ هزار و ۶۰ میلیارد ریال سهم و حقوقی ها ۵۱ هزار و ۸۴ میلیارد ریال سهم در بورس خریداری کرده اند و این میزان خرید برای حقیقی ها و حقوقی ها در دیماه به ترتیب ۱۱۳۷۶ میلیارد ریال و ۱۵۲۲۴ میلیارد ریال و در بهمن ماه به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال و ۱۰ هزار و ۸۰۳ میلیاد ریال بوده است.
کاهش رفت و آمد نمادهای معاملاتی به تالار شیشه ای
از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۸۱۸ نماد معاملاتی در بورس بازگشایی و ۸۱۱ نماد متوقف شده اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰۱۷ و ۱۰۴۶ نماد بوده است.
همچنین در بهمن ماه امسال ۹۴ نماد معاملاتی در بورس بازگشایی و ۸۹ نماد متوقف شده اند که در مدت مشابه سال گذشته این رقم به ترتیب ۹۳ و ۱۳۳ نماد بوده است.
این گزارش می افزاید: در دیماه امسال نیز ۵۴ نماد معاملاتی در بورس بازگشایی و ۷۵ نماد متوقف شده اند که در مدت مشابه سال گذشته این رقم به ترتیب ۷۵ و ۷۸ نماد بوده است.
معامله ۱۳ میلیون اوراق مشارکت
از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، تعداد ۱۷۱ قرارداد معاملات آتی سهام به ارزش ۹ میلیارد ریال منعقد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش به ترتیب از رشد ۸۴ و ۲۰۳ درصدی برخودار بوده است.
افزون بر این؛ از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، ۱۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۲۳۳ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۳ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال دادوستد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۴۹ و ۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۲، بالغ بر ۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۸۰ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۹ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال دادوستد شده است.
دست خالی خصوصی سازی از معاملات بهمن بورس
از ابتدای امسال تاکنون ۲۴۱۵ میلیون سهم دولتی به ارزش ۹۶۰۲ میلیارد ریال توسط سازمان خصوصی سازی در بورس اوراق بهادار فروخته شده که از این میزان در فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۳۶ میلیون سهم دولتی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال و ۱۵۶ میلیون سهم به ارزش ۱۴۸۲ میلیارد ریال واگذار شده است.
در خرداد و تیر امسال هم به ترتیب ۱۷۸۰ میلیون سهم دولتی به ارزش ۶۸۳۷ میلیارد ریال و ۱۰۷ میلیون سهم به ارزش ۴۱۷ میلیارد ریال از طریق بورس اوراق بهادار فروخته شده و تعداد ۴۳ میلیون سهم دولتی به ارزش ۱۱۲ میلیارد ریال و ۲۵۷ میلیون سهم به ارزش ۶۶۳ میلیارد ریال نیز به ترتیب در مهر و آبان امسال در بورس به فروش رسیده و در دیماه نیز واگذاری ۳۶ میلیون سهم دولتی به ارزش ۴۱ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.
همچنین سازمان خصوصی سازی در مرداد، شهریور، آذر و بهمن ماه امسال موفق نشده است هیچ سهمی را در بورس اوراق بهادر به فروش برساند.
۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه در ۱۱ ماه
از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۲۰۰ هزار و ۳۹۹ میلیارد و ۵۶۶ میلیون ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار انجام شده که از این میزان ۹۸ هزار و ۹۲۲ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال از طریق مطالبات و آورده نقدی و ۱۰۱ هزار و ۴۷۶ میلیارد و ۷۱۹ میلیون ریال از طریق سود انباشته‌ و اندوخته‌ها و صرف سهام است.
بر اساس این گزارش؛ روند افزایش سرمایه شرکتها در بورس به تفکیک هر ماه در سالجاری از این قرار است:
فروردین: مطالبات و آورده نقدی(۲.۴ هزار میلیارد ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۳۲ هزار و ۳۹۱ میلیارد و ۵۹ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۳۴ هزار و ۷۹۱ میلیارد و ۵۹ میلیون ریال)
اردیبهشت: مطالبات و آورده نقدی(۱۸۰۲ میلیارد ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۲۱۴۵ میلیارد و ۱۵ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۳۹۴۷ میلیارد و ۱۵ میلیون ریال)
خرداد: مطالبات و آورده نقدی(۱۰۸۷۵ میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۲۰۵۰ میلیارد ریال) = مجموع افزایش سرمایه( ۱۲۹۲۵ میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال)
تیر: مطالبات و آورده نقدی(۳۳۱۷ میلیارد و ۹۹۶ میلیون ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۷۲۸۵ میلیارد و ۴۹۳ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۱۰۶۰۳ میلیارد و ۴۸۹ میلیون ریال)
مرداد: مطالبات و آورده نقدی(۱۴۶۹۵ میلیارد و ۹۶۱ میلیون ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۲۱۹۸۷ میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۳۶۶۸۳ میلیارد و ۹۰۶ میلیون ریال)
شهریور: مطالبات و آورده نقدی(۴۷۵ میلیارد و ۲۳۴ میلیون ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۲۸۱۶ میلیارد و ۷۰۸ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۳۲۹۱ میلیارد و ۹۴۲ میلیون ریال)
مهر: مطالبات و آورده نقدی(۲۶۶۴۵ میلیارد و ۱۱۷ میلیون ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام(۲۹۰۵۱ میلیارد و ۲۲۴ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۵۵۶۹۶ میلیارد و ۳۴۱ میلیون ریال)
آبان: مطالبات و آورده نقدی(۳۵۲۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام( ۹۰۰ میلیارد ریال) = مجموع افزایش سرمایه( ۴۴۲۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال)
آذر: مطالبات و آورده نقدی(۱۵۷۳۵ میلیارد ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام( ۲۰۳۴ میلیارد ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۱۷۷۶۹ میلیارد ریال)
دی: مطالبات و آورده نقدی(۳۴۹۰ میلیارد ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام( ۷۰۸۸ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۳۴۹۷ میلیارد ریال)
بهمن: مطالبات و آورده نقدی(۱۵۹۶۰ میلیارد ریال) + سود انباشته و اندوخته‌ها و صرف سهام( ۸۰۸ میلیارد و ۱۸۷ میلیون ریال) = مجموع افزایش سرمایه(۱۶۷۶۸ میلیارد ریال)

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=57918
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حقوقی‌ها رفیق نیمه‌راه بورس
حقوقی‌ها رفیق نیمه‌راه بورس
حقوقی‌ها رفیق نیمه‌راه بورس
حقوقی‌ها رفیق نیمه‌راه بورس
حقوقی‌ها رفیق نیمه‌راه بورس