واحد اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی از شاخص های کلان اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ میزان تولید ناخالص داخلی ایران در این سال بر اساس قدرت خرید را ۹۹۷.۴ میلیارد دلار و رتبه ایران از این نظر در جهان را ۱۸ اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از تسنیم، بخش خدمات بزرگترین بخش اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ بوده و ۵۰.۶ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده و سهم صنعت ۳۸.۴ درصد و سهم کشاورزی فقط ۱۱ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۱ رشد ۲ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۱۲ با رشد منفی ۰.۹ درصد مواجه شده است.

این گزارش افزود ایران با داشتن ۲۷.۰۵ میلیون نفر نیروی آماده به کار از این نظر در رتبه ۲۴ جهان قرار گرفته و نرخ بیکاری در ایران که طی سال ۲۰۱۱ به ۱۵.۳ درصد رسیده بود در سال ۲۰۱۲ به ۱۵.۵ درصد افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۲ کل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران معادل ۳۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. در این سال ۲.۸۸۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران انجام شده است که نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۱ کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران ۲.۵۳۱ میلیارد دلار اعلام شده بود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه گزارش خود کسری بودجه دولت ایران در سال ۲۰۱۲ را معادل ۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور و نرخ رسمی تورم را ۲۳.۶ درصد اعلام کرده است. نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۱ به ۲۰.۶ درصد رسیده بود.

این گزارش حجم نقدینگی در ایران در پایان سال ۲۰۱۲ را ۱۹۹.۹ میلیارد دلار برآورد کرده که نسبت به سال قبل از آن ۱۶.۴ میلیارد دلار افزایش داشته است. حجم نقدینگی در ایران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۸۳.۵ میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر این اساس تراز حساب های جاری ایران که در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۶.۱۹ میلیارد بود در سال ۲۰۱۲ به منفی ۹.۰۷۸ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ایران نیز از ۱۰۹.۵میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۶۶.۹۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته و واردات نیز از ۱۰۹.۷ میلیارد دلار به ۶۹.۸۶ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش بدهی های خارجی ایران نیز در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن تقریبا نصف شده و از ۱۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۹.۴۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=570
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

“رشد اقتصادی ۲۰۱۲ ایران:منفی یک درصد”
“رشد اقتصادی ۲۰۱۲ ایران:منفی یک درصد”
“رشد اقتصادی ۲۰۱۲ ایران:منفی یک درصد”
“رشد اقتصادی ۲۰۱۲ ایران:منفی یک درصد”
“رشد اقتصادی ۲۰۱۲ ایران:منفی یک درصد”