۳۱میلیون بیمه‌نامه‌، رشد ۳۱‌درصدی حق‌بیمه‌های تولیدی، رشد ۱۴‌درصدی تعداد بیمه‌نامه‌ها، رشد ۲۲‌درصدی مبلغ خسارت پرداخت‌شده و رشد ۱۵درصدی پرونده‌های پرداخت خسارت به بیمه‌گزاران نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه هزینه‌های بیمه و خسارت‌ها و گردش مالی این صنعت است.

به‌خاطر وجود تعرفه‌های گران و بالای بیمارستان‌های مجهز و پزشکان فوق‌تخصص، صنعت بیمه قادر به تامین این خسارت‌ها نیست و ضریب خسارت ۷۱‌درصدی ظرف ۹ماه به‌خوبی حکایت از عدم‌تعادل درآمد و هزینه و خسارت در این صنعت دارد

۳۱میلیون بیمه‌نامه صادرشده برای رشته‌های مختلف بیمه، رشد ۳۱‌درصدی حق‌بیمه‌های تولیدی، رشد ۱۴‌درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های صادره، رشد ۲۲‌درصدی مبلغ خسارت پرداخت‌شده و رشد ۱۵درصدی پرونده‌های پرداخت خسارت به بیمه‌گزاران در ۹‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه هزینه‌های بیمه و خسارت‌ها و گردش مالی این صنعت است.
گزارش ۹‌ماهه منتهی به آذر۹۳ که به‌تازگی توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشرشده؛ نشان می‌دهد که متوسط ضریب خسارت شرکت‌های بیمه طی این دوره ۹‌ماهه به ۵۲‌درصد رسیده و شرایط بیمه درمان با ضریب خسارت ۷۱‌درصد و بیمه شخص ثالث با ۵۲‌درصد و بیمه بدنه با ۵۶‌درصد، بالاتر از نرخ متوسط کل صنعت بیمه قرار دارند و شرکت‌های بیمه همچنان با چالش‌های بزرگی در این سه رشته مواجه هستند.
همان‌طور که از عملکرد ۹‌ماهه سال۹۳ پیداست تنها در مدت ۹ماه، ضریب خسارت شخص ثالث حدود ۵۲‌درصد و ضریب خسارت بیمه درمان ۷۱‌درصد و بیمه بدنه اتومبیل نیز ۵۶‌درصد بوده است و این آمار نسبت به سایر بخش‌های بیمه‌یی کشور بالاترین ضریب خسارت و نسبت خسارت به حق‌بیمه دریافت‌شده را دارد.
براین اساس، مشخص است که همچنان مشکلات صنعت بیمه در بخش‌های درمان و بیمه تکمیلی، شخص ثالث و اتومبیل پایدار است و در سال۹۳ نیز چاره‌یی برای رفع این معضلات و خسارت سنگین صنعت بیمه ارایه نشده است.
باتوجه به اینکه در سه‌ماه آخر سال و فصل مسافرت‌های بهمن و اسفند و همچنین سرمای زمستان و عوامل بیماری‌زای زمستان مطرح است؛ به نظر می‌رسد که ضریب خسارت بیمه درمان و شخص ثالث و بیمه بدنه اتومبیل در کل سال۹۳ رقم قابل‌توجهی خواهد بود و لازم است که برای رفع عدم‌تعادل حق‌بیمه تولیدی و خسارت‌های موجود، برای سال‌های بعد چاره‌جویی شود و تعرفه‌های درمان، و همچنین روش دریافت حق‌بیمه درمان و شخص ثالث و روش پرداخت خسارت تغییر کند و متناسب با واقعیت‌های اقتصاد و جامعه منطقی شود.
نکته قابل‌توجه این است که خسارت‌های بخش بیمه شخص ثالث تنها توسط ۵‌درصد راننده‌های بیمه‌شده ایجادشده و ۵‌درصد کل راننده‌ها به اندازه کل حق‌بیمه ایجاد‌شده توسط کل بیمه‌شده‌ها، خسارت ایجاد می‌کنند.

متوسط ۲۱بار استفاده از خدمات
در بخش بیمه درمان نیز هر بیمه‌شده به‌طور متوسط ۲۱بار برای دریافت خسارت و ویزیت یا سایر هزینه‌های بیمارستانی به بیمه مراجعه می‌کند و هر نفر بیمه‌شده درمان، ۲۱بار پول یا خسارت یا خدمات درمان استفاده می‌کند. به‌خاطر وجود تعرفه‌های گران و بالای بیمارستان‌های مجهز و پزشکان فوق‌تخصص، صنعت بیمه قادر به تامین این خسارت‌ها نیست و ضریب خسارت ۷۱‌درصدی ظرف ۹ماه، به‌خوبی حکایت از عدم‌تعادل درآمد و هزینه و خسارت در این صنعت دارد.

رشد ۲۲‌درصدی خسارت پرداختی
شرکت‌های بیمه در ۹ماهه منتهی به آذر۹۳ مجموعا ۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد و بیش از ۵۰‌درصد از این خسارات را شرکت‌های بیمه خصوصی و غیردولتی پرداخت کرده‌اند.

آمار عملکرد ۹‌ماهه شرکت‌های بیمه
حجم حق‌بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۳۱‌درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به حدود ۱۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است.
سهم بخش غیردولتی از این مقدار به ۵۶‌درصد رسید و ۴۴‌درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد. بر این اساس، بیمه ایران به‌عنوان تنها بیمه دولتی، به‌تنهایی ۶هزار و ۳۴۳میلیارد تومان حق‌بیمه تولید کرده است و بیمه آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه خصوصی با یک‌هزار و ۵۰۳میلیارد تومان پس از بیمه ایران در تولید حق‌بیمه رکوردار است.
بررسی رشته‌های بیمه‌یی نشان می‌دهد که صنعت بیمه در بخش بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث مجموعا ۵۹‌درصد، در بخش درمان ۲۲‌درصد و در بخش عمر۱۰‌درصد حق‌بیمه‌ها را به خود اختصاص داده که در‌مجموع حدود ۹۰‌درصد بازار بیمه است و سایر رشته‌های بیمه‌یی تنها ۱۰‌درصد بازار را در اختیار دارند. بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با ۱۴‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱میلیون فقره است.
شایان ذکر است که ۸۶‌درصد پرتفوی ۱۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی صنعت بیمه در اختیار ۹شرکت بیمه‌یی است و ۱۴‌درصد بازار بین ۱۶شرکت دیگر تقسیم می‌شود.
براساس این گزارش، ۴۲‌درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و ۲۲‌درصد از حق‌بیمه‌های تولیدی مرتبط با بیمه درمان بود البته سهم بیمه‌های زندگی به حدود ۱۰‌درصد از پرتفوی حق‌بیمه تولیدی بازار اختصاص یافت.
در بخش خسارت‌ها نیز شرکت‌های بیمه حدود ۷‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گزاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲‌درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین ۵۱‌درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی تامین شده است.

رشد ۱۵‌درصدی پرونده‌های خسارت
طی این مدت شرکت‌های بیمه نزدیک به ۱۳‌میلیون مورد خسارت به بیمه‌گزاران پرداخته‌اند که در مقایسه با ۹ماهه سال قبل حدود ۱۵درصد رشد داشته است. طبق آمارها ۴۲درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است و ۳۰‌درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت. بیمه‌های زندگی ۶‌درصد از خسارت پرداختی بازار بیمه سهم دارد.
وضعیت دخل‌و‌خرج بازار بیمه و شرکتهای بیمه طی سال‌های اخیر مورد توجه فعالان اقتصادی، دولتی و رسانه‌یی قرار گرفته است و کارشناسان باتوجه به بالا بودن ضریب خسارت برخی رشته‌های بیمه از‌جمله بیمه درمان و شخص ثالث، خواستار اصلاح روش‌های پرداخت و مقررات بیمه‌یی و همچنین اصلاح تعرفه‌ها و حق‌بیمه‌ها هستند.
این کارشناسان معتقدند که عدم‌تعادل در عواید حق‌بیمه دریافتی و میزان خسارتی که پرداخت می‌شود ازجمله رشته‌هایی مانند بیمه شخص ثالث با ۱۰۴‌درصد ضریب خسارت و بیمه درمان با ۱۱۷‌درصد ضریب خسارت باعث عدم کارایی بیمه خواهد شد و تمایل مردم به بیمه و همچنین تمایل شرکت‌های بیمه به پوشش کامل بیمه‌یی را کاهش می‌دهد و ضریب نفوذ بیمه را نیز کاهش خواهد داد و باعث ایجاد مشکلات بزرگی برای مردم و خانوارهای ایرانی خواهد شد.
براین اساس صاحب‌نظران بیمه‌یی و اقتصادی، خواستار ساماندهی و اصلاح نرخها، مقررات و تغییر دیدگاه مسوولان نهادها و مجلس و سایر نهادهای مرتبط با صنعت بیمه هستند.
در‌حال‌حاضر شاهد عدم همخوانی خسارتهای پرداختی با حق‌بیمه‌های دریافتی در برخی رشته‌های پرفروش بیمه و بالا بودن ضرایب خسارت و سهم اندک بیمه‌های غیراجباری در سبد خریداران و بیمه‌گزاران هستیم که باعث شده مدیران صنعت بیمه و همچنین مدیران شرکت‌های خصوصی و تجاری خواستار اصلاح و رفع موانع و چالش‌های صنعت بیمه باشند.
بر این اساس شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی هم‌اینک با انتشار به‌روز اخبار و گزارش عملکرد شرکتها و رشته‌های بیمه‌یی مردم و مسوولان را در جریان وضعیت درآمدها و خسارتهای پرداختی در صنعت بیمه قرار می‌دهند تا جامعه و مسوولان در جریان ریز تحولات و مشکلات این صنعت قرار گیرند و برای آن چاره‌اندیشی کنند. به‌خصوص در شرایطی که تعرفه‌های جدید بیمه درمان حاکم شده و مجلس در حال بررسی و اصلاح قانون بیمه شخص ثالث است، لازم است که نمایندگان مجلس و مسوولان اقتصادی به این نکات توجه کنند و در جریان گزارش عملکرد صنعت بیمه در سال۹۳ و سا ل‌های قبل باشند و افزایش مشکلات این صنعت را درک کنند.
انتشار تازه‌ترین آمارهای رسمی از عملکرد صنعت بیمه کشور می‌تواند به بهبود دیدگاه مسوولان، مجلس و مردم و سهامداران نسبت به سیاست‌های بیمه‌یی کمک کند و رفع چالشهای این صنعت را با گردش مالی حدود ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان در دستور کار قرار دهد.
در‌حال‌حاضر فشار هزینه‌های روبه‌رشد درمان و هزینه‌های بیمارستانی باعث شده که نه‌تنها بیمه تکمیلی درمان با ضریب خسارت بالای ۱۱۷‌درصد مواجه شود بلکه حتی در بیمه شخص ثالث نیز شرکت‌های بیمه، پوشش خسارت بدنی و بیمارستانی سرنشین و خسارت بدنی و پزشکی سرنشین خودرو را جزو تعهدات خود قبول نمی‌کنند و برای پوشش هزینه‌های پزشکی و درمان و بیمارستانی باید به‌صورت جداگانه و خارج از بیمه شخص ثالث، پوشش خسارت بدنی سرنشین خودرو را تامین کرد و این موضوع نشان می‌دهد که فشار بر شرکت‌های بیمه برای پایین نگه‌داشتن مبلغ تعرفه حق‌بیمه، تا چه حد باعث کاهش تعهدات بیمه‌یی شده و خسارت بالای بیمه شخص ثالث و هزینه‌های درمان و بیمارستان شرکت‌های بیمه را دچار چالش اساسی و زیان و خسارت سنگین کرده است.

سهم بالای بیمه دانا، ایران و پارسیان
عملکرد ۹ماهه صنعت بیمه نشان می‌دهد که طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل ۵۲‌درصد بود و در‌مقایسه با سال قبل ۴واحد کاهش نشان داد. همچنین از میان ۹شرکت بیمه‌یی که در این مدت سهم عمده از بازار بیمه داشتند ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، کوثر، معلم، پاسارگاد وکارآفرین؛ هر‌یک دارای سهم بالاتر از ۳‌درصد و درمجموع ۸۶‌درصد سهم از بازار و نسبت خسارت سه شرکت بیمه دانا ۶۰درصد، ایران ۵۸درصد و پارسیان ۵۲‌درصد بوده که بالاتر از متوسط نسبت خسارت بازار بوده است.

وضعیت چند شرکت خصوصی بالاتر از متوسط
نسبت خسارت ۴شرکت بیمه متقابل کیش با ۱۶۶درصد، سینا ۹۸‌درصد، نوین ۷۸‌درصد و دی ۵۸‌درصد نیز بالاتر از متوسط بازار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیمه سینا در ۹ماهه ابتدای سال جاری ۳۰‌درصد پرتفوی خود را از دست داده و از طرف دیگر با افزایش ۲۱‌درصدی خسارت‌ها مواجه بوده است. این مساله باعث افزایش نسبت خسارت‌ها در این شرکت شده است. گفتنی است در آمارهای ۹ماهه سال جاری صنعت بیمه شرکت‌های میهن و توسعه آمار عملکرد ۹ماهه خود را به بیمه مرکزی ارسال نکرده‌اند.

منبع: تعادل


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=56204
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

‬سهم بیمه شده‌ها از مراجعه به مراکز درمانی
‬سهم بیمه شده‌ها از مراجعه به مراکز درمانی
‬سهم بیمه شده‌ها از مراجعه به مراکز درمانی
‬سهم بیمه شده‌ها از مراجعه به مراکز درمانی
‬سهم بیمه شده‌ها از مراجعه به مراکز درمانی
‬سهم بیمه شده‌ها از مراجعه به مراکز درمانی