تراز تجارت غیرنفتی ایران در دو ماهه نخست ۱۳۹۲ به ۴۴۵ میلیون دلار مثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل ازایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران صادرات غیرنفتی و واردات کشور در دو ماهه نخست سال جاری به ترتیب به شش میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار و پنج میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار رسید. به این ترتیب در مدت زمان یادشده تراز تجارت غیرنفتی ایران به ۴۴۵ میلیون دلار مثبت رسید.

در نخستین ماه سال جاری نیز صادرات غیرنفتی کشور از واردات پیشی گرفته بود. در فروردین امسال تراز تجارت غیرنفتی کشور به ۴۶۰ میلیون دلار رسیده بود. با این حساب در اردیبهشت ۱۳۹۲ صادرات غیرنفتی و واردات کشور به ترتیب به سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار و سه میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار رسید.

از نکات جالب توجه در تجارت غیرنفتی ایران در دو ماهه امسال می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگرچه ارزش صادرات غیرنفتی ۹.۱ درصد کاهش یافته اما وزن صادرات بالغ بر ۴۷.۸ درصد افزایش داشته است. این نشان می‌دهد که وزن کالاهای صادراتی ایران بیشتر شده اما ارزش آنها کمتر شده است.

همچنین به نظر می‌رسد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که در سال روی واردات کالا اعمال شد کم‌کم در حال نشان داد اثر خود است. به طوری که در دو ماهه نخست سال جاری واردات کالا به کشور از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب ۴۷.۳۲ و ۴۹.۳۱ درصد کاهش یافت.

چند روز پیش نیز سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد که صادرات کالای ایران در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ به ۹۶ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۲ ایران در بین کشورهای جهان و با احتساب ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به عنوان یک کشور در رده بیست و هشتم بزرگترین صادرکنندگان جهان قرار گرفت. در صورتی که در این رده‌بندی کشورهای اتحادیه اروپا را به عنوان ۲۷ کشور جداگانه در نظر بگیریم ایران در بین ۳۰ کشور اول صادرکننده جهان نیز قرار نمی‌گیرد.

در منطقه خاورمیانه، عربستان سعودی با ۳۸۶ میلیارد دلار صادرات رتبه نخست صادرات کالا را بدست آورد. امارات با ۳۰۰ میلیارد دلار و ترکیه با ۱۵۳ میلیارد دلار دوم و سوم شدند. ضمن اینکه قطر و کویت نیز به ترتیب با ۱۲۹ و ۱۲۱ میلیارد دلار چهارم و پنجم شدند. ایران و عراق نیز با ۹۶ و ۹۴ میلیارد دلار صادرات رده‌های پنجم و ششم بزرگترین صادرکنندگان کالا را در سال ۲۰۱۲ در منطقه خاورمیانه بدست آوردند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=5562
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

واردات کالا نصف شد
واردات کالا نصف شد
واردات کالا نصف شد
واردات کالا نصف شد
واردات کالا نصف شد