به هر ترتیب از رییس جدید سازمان بورس انتظار می رود در این خصوص اقدامات عملی و برخوردهای قانونی لازم را صورت دهد؛ چراکه در سابقه اجرایی وی حضور در هیأت مدیره بانک پارسیان و نیز در سمت قائم مقام مدیر عامل این مجموعه و نیز مدیریت عامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان وجود دارد.

تالار حافظ این روزها خلوت است و حال و روز خوبی ندارد. این تالار که در سال گذشته مهمترین محل تجمع سهامداران تبدیل شده و سودهای کلانی را نصیب همراهان خود کرده بود، اما اکنون در سکوت و نگرانی با همراهان خود سر ناسازگاری گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول (poolpress.ir)، در این روند نزولی و فرسایشی که بیش از یکسال به طول انجامیده، انتظار برای حمایت مسئولان از بازار سرمایه بیش از پیش در میان سرمایه گذاران وجود داشته و این روزها هم این حرف و حدیث ها را بسیار شنیده ایم که فعالان و سرمایه گذاران بورسی خواستار یک تصمیم جدی و عملیاتی بوده و انتظار حمایت ویژه را از این بازار پرتلاطم دارند تا شاید به مدد اقدامات آنها هیجانات سرمایه گذاران فروکش کرده و واکنش منطقی افراد را نسبت به اخبار و رویدادهای مختلف شاهد باشیم.

اما آنچه که به وضوح مشخص است اینکه نیازی به حمایت غیر اصولی دولت از بازار سرمایه وجود ندارد و تنها بایستی بر این نکته پافشاری داشت که باید ساختارهای کنونی بازار سرمایه به سمت سالم سازی حرکت کرده و تعادل لازم در شرایط اقتصادی حاکم شود. چراکه در صورت برقراری تعادل در اقتصاد، بورس نیز به عنوان بخش مهمی از آن خود را با شرایط جدید هماهنگ می کند. حال آنکه در زمان حاکمیت ابهامات فراوان و کمبود نقدینگی در اقتصاد کلان، بورس نمی تواند از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد.

طی این سال ها نیز با وجود مواجه بودن با تحریم های بین المللی، فشارهای سیاسی داخلی و خارجی و تورم بالای موجود در جامعه و بسیاری از مسایل اثرگذار بر حوزه اقتصادی، بورس خود را با فضای کلان کشور وفق داده که گواه این مطلب می باشد که آنچه باید مورد اعتراض سرمایه گذاران قرار گیرد، عدم اصلاح ساختارهای موجود در بازار است.

اما آنچه که به وضوح مشخص است اینکه نیازی به حمایت غیر اصولی دولت از بازار سرمایه وجود ندارد و تنها بایستی بر این نکته پافشاری داشت که باید ساختارهای کنونی بازار سرمایه به سمت سالم سازی حرکت کرده و تعادل لازم در شرایط اقتصادی حاکم شود.
به عنوان مثال شاید یکی از مهمترین نکات این باشد که لازم است پیش از اعمال تغییر در نحوه قیمت گذاری ها برای بنگاه های مختلف بایستی مدتی جهت هماهنگ شدن با قوانین جدید مهلت ارایه گردد تا طی این مدت بنگاه ها بتوانند خود را با شرایط جدید سازگار کنند و سرمایه گذاران نیز امکان بررسی اثرات احتمالی ناشی از تصمیمات جدید را بر سودآوری آن مجموعه داشته باشند و بتوانند نسبت به چشم انداز سهام شرکت های مربوطه ارزیابی بهتری داشته باشند.

اما یکی دیگر از ایرادات ساختاری موجود که بارها و بارها محل اعتراض بوده، بحث توقف و بازگشایی نمادها و اقدامات سلیقه ای و اجرای متغیر قوانین ثابتی است که موجب می شود بدون آنکه سهامدار بخواهد، بلوکه شدن دارایی افراد را به دنبال دارد و لازم است در راستای اصلاح ساختارهای کلی به چنین مواردی نیز توجه ویژه ای شده و قوانین مربوط به آن مورد بازنگری قرار گیرد.

نکته دیگر پیرامون عدم شفافیت مالی و اطلاعاتی است که هم اکنون در بازار وجود داشته و رانت اطلاعاتی را به شدت افزایش داده است؛ بطوریکه انتظار می رود به جای حمایت از بازار سرمایه از طریق افزایش قیمت برخی سهام اثرگذار بر رشد شاخص، بازار سرمایه را با ایجاد شفافیت مالی و اطلاعاتی به سمت کارایی هرچه بیشتر سوق دهیم. چه این شفافیت مثبت باشد و چه منفی و شاید بد نباشد در این رابطه به مصداقی بپردازیم که بارزترین نمونه عدم رعایت شفافیت است.

آنچنان که برخلاف این تصور که بانک ها از نظم و نظام زیادی برخوردارند، اما بانک پارسیان از بحث لزوم شفافیت مالی تنها به ارایه اولین گزارش حسابرسی شده پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۳ که در تاریخ ۹۲.۱۲.۲۱ منتشر شده، اکتفا کرده و با وجود گذشت ۱۰ ماه از سال مالی جاری هیچگونه صورت مالی میان دوره ای اعم از گزارش عملکرد ۳، ۶ و ۹ ماهه را از وضعیت عملکردی امسال خود منتشر نکرده است.

بدین ترتیب برخلاف آنچه انتظار می رود سازمان بورس به عنوان رکن اصلی نظارت بر بازار جلوی چنین عملکردی را گرفته و با این مجموعه برخورد کند، اما در عمل می توان مشاهده کرد که هیچ برخوردی صورت نگرفته و نهاد نظارتی مذکور در این خصوص کاملاً منفعل عمل کرده است.

در نتیجه این سوال مطرح است که آیا مواردی همچون بانک پارسیان که بی نظم ترین و غیر شفافترین نماد بانکی بورس تهران هستند ، تافته جدا بافته اند که هیچ اقدامی در مقابل عدم شفاف سازی آنها نشده و سهام آنها همچنان روی تابلوی بورس در حال معامله هستند. حال آنکه در سوی دیگر پالایشی ها به دلیل برخی ابهامات موجود ماه هاست با توقف نماد مواجه بوده و دارایی سهامداران آنها بلوکه است. پس در این شرایط چرا نماد “وپارس” متوقف نیست و چرا اطلاعاتی منتشر نمی کند؟

این تنها نمونه ای بارز از مواردی است که بر لزوم اصلاح ساختارهای کلی تأکید می کند. بطوریکه اگر واقعاً نیازی به ارایه اطلاعات نیست، مابقی شرکت ها و به ویژه بانک ها نیز گزارش های خود را به بازار ارایه نکنند. برهمین اساس شاید بتوان بانک پارسیان را یکی از بی مسئولیت ترین بانک ها در بورس تهران دانست.

به گزارش بورس نیوز، البته برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که بانک مذکور به دلیل حجم بالای مطالبات مشکوک الوصول که چندی پیش در برنامه تلویزیونی پایش نیز به آن پرداخته شد، گزارش های عملکردی خود را به بورس اعلام نمی کند. چراکه اکثر سهامداران عمده آن خودروسازان و شرکت های وابسته به گروه ایران خودرو هستند که از تمکن مالی مطلوبی برخوردار نبوده و این وضعیت نامساعد مالی آنها به حجم مطالبات بانک پارسیان نیز دامن زده است.

به هر ترتیب از رییس جدید سازمان بورس انتظار می رود در این خصوص اقدامات عملی و برخوردهای قانونی لازم را صورت دهد؛ چراکه در سابقه اجرایی وی حضور در هیأت مدیره بانک پارسیان و نیز در سمت قائم مقام مدیر عامل این مجموعه و نیز مدیریت عامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان وجود دارد.

امید است اقدام برای اصلاح مواردی از این دست به بهبود هرچه بیشتر شرایط حاکم بر بازار سرمایه و اعتبار سازی در میان سرمایه گذاران مثمرثمر باشد تا التهابات کنونی بورس نیز هرچه سریع تر فروکش کند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=55235
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پارسیان بی نظم ترین و غیر شفافترین نماد بانکی بورس
پارسیان بی نظم ترین و غیر شفافترین نماد بانکی بورس
پارسیان بی نظم ترین و غیر شفافترین نماد بانکی بورس
پارسیان بی نظم ترین و غیر شفافترین نماد بانکی بورس
پارسیان بی نظم ترین و غیر شفافترین نماد بانکی بورس