درحال‌حاضر با گذشت یک‌سال از سیر صعودی شاخص برخی سهامداران هنوز نتوانسته‌اند با ریزش‌های منطقی که متکی بر اقتصاد کشور است کنار بیایند، افت‌های مکرری که با دلایل مختلف داخلی و بین‌المللی همراه است،

پس از تجمع سهامداران بورسی در تالار حافظ و اعلام نارضایتی خود از افت قیمت سهام و ریزش هرروزه شاخص، برخی کارشناسان بازار سهام این کار را نادرست و برخی دیگر این اعتراض را منطقی عنوان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول (poolpress.ir)، با نگاهی به گذشته و بررسی معاملات بازار سهام در سال۹۲ باید گفت روند صعودی و رفتارهای هیجانی سهامداران روزی منجر به ریزش سنگین بورس می‌شد، ریزشی که سود‌های کلان چندروزه را یکشبه از بین برد، درحال‌حاضر با گذشت یک‌سال از سیر صعودی شاخص برخی سهامداران هنوز نتوانسته‌اند با ریزش‌های منطقی که متکی بر اقتصاد کشور است کنار بیایند، افت‌های مکرری که با دلایل مختلف داخلی و بین‌المللی همراه است، البته باید به این نکته اشاره کرد که نگرانی سهامداران درخصوص کاهش ارزش سهام خود غیرمنطقی نیست، اما به نظر نمی‌رسد تجمع آنها در تالار حافظ موجب رشد حجم معاملات و شاخص کل شود. از سوی دیگر در شرایطی که وضعیت بورس اوراق بهادار وخیم است مدیران بورسی باز هم با وعده‌های تکراری سرمایه‌داران را به آرامش دعوت کردند، وعده‌هایی که به نظر می‌رسد باید در آینده‌یی نزدیک عملی شوند.

اعتراضات گروهی و افزایش نگرانی‌ها

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس دراین‌باره به تعادل گفت: کاهش قیمت سهام و زیان سرمایه‌گذاران برای هیچ‌کسی خوشایند نیست همچنین بروز عکس‌العمل‌ها و اعتراضات آنها طبیعی و قابل درک است، اما با رفتار منطقی‌تر می‌توان این اعتراض‌ها را اعلام کرد.

محمودرضا خواجه‌نصیری ادامه داد: سهامداران و معامله‌گران بورس و فرابورس می‌توانند انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق صندوق‌هایی که در این زمینه بنا شده به مسوولان انتقال دهند نه تجمع در تالار حافظ.

وی درخصوص رفتار سرمایه‌گذاران بورسی در روز چهارشنبه اظهار کرد: با وجود درک اعتراض سهامداران به افت‌وخیز شاخص توصیه می‌شود پیشنهادات یا انتقادات آنها در حوزه داخلی بازار سرمایه یا محور‌های خارجی این بازار که شامل همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی می‌شود از طریق مذاکرات کارشناسایی صورت گیرد نه شیوه‌های سنتی و غیرقابل‌قبول.

خواجه‌نصیری بیان کرد: بازار سرمایه باتوجه ویژه‌یی که به سهامداران دارد هر انتقاد یا پیشنهادی از سوی این افراد درخصوص رونق معاملات را بررسی می‌کند به‌طوری که دیدگاه آنها در بازار سهام بی‌نتیجه نمی‌ماند، اما باید به این نکته اشاره کرد که سهامداران ما باید تخصصی‌تر از تجمعات گروهی، دلواپسی‌های خود را بیان کنند.

خرسندی یا تاسف

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس درباره شرایط بورس اوراق بهادار گفت: پیش‌بینی درخصوص آینده بورس و روند شاخص در شرایطی که قیمت نفت و تحولات منطقه‌یی ثبات ندارد، درست نیست. به نوعی باید گفت تحولات بازار سرمایه به معادلات بازار ارزی و پولی بستگی دارد که پیش‌بینی این بازار از تحلیل‌های کارشناسان به دور است.

وی افزود: باتوجه به مولفه‌های اقتصادی و سیاسی دخیل در بازار سرمایه باید گفت بازار ما بسیار تاثیرپذیر است، اما اقدامات مثبتی در راستای رونق دوباره بورس صورت گرفته که امیدواریم با همکاری مجلس و دولت این برنامه‌ها عملی شود. همچنین باید گفت که در این شرایط نباید با اظهار تاسف یا امیدواری به آینده بازار خط‌فکری را ایجاد کرد چراکه بازار هنوز به کف نرسیده است.

در شان سهامداران نیست

مدیرعامل کارگزاری آینده در ادامه به «تعادل» گفت: هر مشکلی برای برطرف شدن نیازمند راه‌حل‌های خود است، راه‌حل‌های منطقی نه اعتراض‌هایی که کار را به ناکجاآباد سوق می‌دهد، اعتراضات این‌چنینی در شان سهامداران بورسی نیست.

سیدعبدالرحیم رستم‌کلایی افزود: باتوجه به شرایط اقتصادی و افت شدید قیمت نفت، بورس اوراق بهادار هم از این شرایط ناخوشایند بی‌نصیب نمانده، به‌طوری که افت‌های شدید مهمان هرروزه تالار حافظ شده است.

وی درخصوص نوسان‌های شاخص اظهار کرد: وضعیت نامساعد اقتصادی منجر به افت‌های شدید و رشد‌های کم شاخص شده، اما این موضوع به این معنا نیست که شاخص مسیری غیرمنطقی را طی می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری آینده با اشاره به اعتراضات برخی سهامداران به افت‌های مکرر شاخص و تجمع آنها در محل تالار حافظ بیان کرد: شرایط بورس به‌گونه‌یی است که شاخص با روند نزولی خود موجی از نگرانی را در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرده، اما با تجمع در تالار و برهم زدن معاملات نمی‌توان راه به جایی برد. راه‌های قانونی برای اعتراض کم نیست پس سهامداران با تجربه بورسی نباید با چنین کارهایی شرایط را برای بازار سهام و مدیران سخت‌تر کنند.

وی درباره افت قیمت نفت و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: از آنجایی که اقتصاد ما تاکنون مبتنی‌بر نفت بوده با شرایطی که در تعیین نرخ نفت ایجاد شده، سال آینده سال سختی برای بازار سهام خواهد بود، اما با پیش‌بینی که دراین‌باره شده باید بازار را درحالتی مساعد قرار داد.

وضعیت وخیم بازار سهام ادامه دارد

مدیرعامل سابق بورس در ادامه با دیدگاهی انتقادی به دولت و روند بازار سهام به «تعادل» گفت: باتوجه به وضعیت نابه‌سامان بازار سهام، چرا تاکنون قول‌های دولت اجرایی نشده است؟ بازار سرمایه با وضعیت وخیمی روبه‌روست که بسیاری از مسوولان با چشمانی بسته تنها وعده‌های توخالی درخصوص رونق آن به سهامداران می‌دهند.

علی رحمانی افزود: در چنین شرایطی که هیچ یک از مسوولان پاسخگوی افت قیمت سهام و ارزش کل بورس نیستند اعتراض‌های سهامداران منطقی است چراکه زندگی بسیاری از آنان با نوسان‌های بورس گره خورده، درحالی که بورس تهران هر روز شاهد افت‌های شدید است و دولت وعده‌های خود را عملی نمی‌کند و تنها با صحبت سهامداران را به آرامش دعوت می‌کند که این روش پس از مدتی جوابگو نیست. وی با اشاره به عوامل ریزش سنگین شاخص بیان کرد: دلایل داخلی و بین‌المللی مختلفی دخیل در افت‌وخیز قیمت سهام هستند، اما مهم‌ترین آن قیمت نفت بوده که وزیر نفت هیچ توضیحی دراین‌باره نداده و به نظر می‌رسد سکوت دولتی‌ها در این خصوص ادامه داشته باشد. مدیرعامل سابق بورس، بازار سرمایه را آینه‌یی تمام‌قد دانست و گفت: بازار سهام و بازار پولی آینه تمام‌قد اقتصاد یک کشور محسوب می‌شوند که متاسفانه در کشور این دو بازار با رقابت با یکدیگر تصویری ناخوشایند را به معرض دید گذاشته‌اند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=55229
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بورس با هیاهو صعود نمی‌کند
بورس با هیاهو صعود نمی‌کند
بورس با هیاهو صعود نمی‌کند
بورس با هیاهو صعود نمی‌کند
بورس با هیاهو صعود نمی‌کند