مرکز آمار ایران با اعلام کاهش روند ضریب جینی طی ۱۲ سال گذشته میزان آن را در سال ۹۱ در کل کشور معادل ۰.۳۶۴۳ درصد عنوان کرد.
بر اساس آنچه مرکز آمار از مقدار ضریب جینی و سهم هزینه ناخالص سرانه هر دهک در سال‌های ۸۰ تا ۹۱ اعلام کرده توزیع درآمد طی این چند سال همواره به سمت توزیع برابر ثروت در جامعه حرکت کرده است به طوری که شاخص جینی کل کشوراز ۰.۴۳۰۴ درصد در سال ۸۰ به ۰.۳۶۴۳ درصد در سال ۹۱ کاهش یافته و به صفر نزدیک تر شده است.

همچنین توزیع درآمد در سال ۹۰ برابر با ۰.۳۷۰۰ درصد بوده است.

بر این اساس توزیع درآمد در روستاهای کشور در سال ۹۱ برابر با ۰.۳۳۳۷ درصد بوده که نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته است در حالی که نسبت به سال ۸۰ که ضریب ۰.۳۸۶۴ درصد بوده نزدیک به ۰.۰۵ درصد به توزیع برابر نزدیکتر شده است.

بر اساس این گزارش توزیع درآمد در کل مناطق شهری در سال ۹۰ نزدیک به ۰.۳۵۷۵ درصد بوده که این میزان در سال ۸۰ با رقم ۰.۴۱۹۹ درصد بیانگر حرکت توزیع ثروت به سوی برابری در میان اقشار فقیر و غنی در کشور است.

البته ضریب جینی مناطق شهری در سال ۹۰ با سال ۹۱ تفاوت چشمگیری نداشته و در همان رنج یعنی ۰.۳۵۶۸ درصد است.

اما فاصله درآمدی بین ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه نسبت به ۱۰ درصد فقیرترین در کل کشور برابر ۱۰.۳۶ درصد در سال ۹۱ است که نسبت به سال ۸۰ شش درصد کاهش یافته است.

همچنین سهم ۴۰ درصد ثروتمندترین به ۴۰ درصد فقیرترین جمعیت در کل کشور در سال ۹۱ نشان دهنده فاصله ۳.۶۹ درصدی درآمد بین این دو گروه است.

ضریب جینی مفهومی اقتصادی است که درجه برابری و تعادل توزیع درآمد و ثروت در کشور را نشان می دهد. ارقام ضریب جینی بین صفر تا یک بوده و هر چه این رقم بیشتر و به یک نزدیکتر باشد شکاف و نابرابری درآمدی بیشتری را در یک کشور نشان می‌دهد این در حالی است که هر چه مقدار آن به صفر نزدیک‌تر باشد نشان از توزیع عادلانه تر درآمد در میان مردم خواهد بود.

منبع: آفتاب


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=5467
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

میزان اختلاف درآمد فقیر و غنی در ایران
میزان اختلاف درآمد فقیر و غنی در ایران
میزان اختلاف درآمد فقیر و غنی در ایران
میزان اختلاف درآمد فقیر و غنی در ایران
میزان اختلاف درآمد فقیر و غنی در ایران