به هر حال اکثریت آراء در جلسه چند ساعته روز گذشته اولیا را به عنوان دبیر کل سندیکا انتخاب کرده است.

مریم کائید: ایران و جهان گزارشی را از جلسه چند ساعته سندیکای بیمه گران ایران که در روز گذشته و برای انتخاب دبیر کل جدید ترتیب داده شده است تهیه کرد که در ادامه خواهید خواند.

چندی است که زمزمه خداحافظی غلامرضا تاجگردون از سندیکای بیمه گران ایران به طور غیر رسمی به گوش می رسد که برخی دلیل این خداحافظی را مشکلات وی با مجلس و برخی دیگر احیای سازمان مدیریت و احتمال حضور غیر رسمی وی به این سازمان عنوان می کنند . اما واقعیت هم این است که دلیل سوم این خداحافظی اتمام مهلت قانونی است .

آئین نامه داخلی سندیکای بیمه گران ایران در ماده یک و همچنین اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران اذعان دارد که دبیرکل سندیکا توسط شورای عمومی وبرای مدت دو سال انتخاب شده و انتخاب مجدد وی بلامانع است . این در حالی است که تاجگردون که دو دوره در این بخش فعالیت کرده بود روز گذشته جای خود را به علی اکبر اولیا داده است .اینکه اولیا چه کسی و دارای چه سوابقی است در ادامه این گزارش بدان پرداخته خواهد شد اما پیش از این لازم است بدانیم که بر اساس اساسنامه و آئین نامه داخلی سندیکا وی چه مسئولیتی را برعهده گرفته است .

آئین نامه داخلی سندیکای بیمه گران ایران در ماده اول وبند ۲-۱ اذعان دارد که با عنایت به مفاد ماده ( ۱۵ ) اساسنامه سندیکا ، دبیرکل بالاترین مقام اجرایی سندیکامی باشد و وظایف خود را مطابق اساسنامه مورد عمل سندیکا و اختیارات و وظایفی را که حسب مورد توسط شورای عمومی به وی تفویض میگردد انجام میدهد. بموجب مواد ۱۶ و ۱۷ اساسنامه سندیکا دبیرکل نماینده قانونی و تام الاختیار سندیکا در کلیه مراجع قضایی و غیر قضایی و تمامی نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی است و اختیار طرح دعوی از طرف سندیکا و دفاع از دعاوی مطروحه علیه سندیکا را در تمام مراحل و مراجع با حق توکیل به غیر دارد.

رای گیری در سندیکا
روز دوشنبه ۲۲ دی ماه جلسه سندیکا با حضور اکثریت مدیران عامل شرکت های بیمه تشکیل شده تا در خصوص دبیر کل سندیکا تصمیم گیری شود.واقعیت این است که سندیکا مدت مدیدی است که افراد گوناگون را برای احراز این مسئولیت در نظر گرفته و گویا علی اکبر عبدالرشیدی از مدیران اسبق روابط عمومی بیمه مرکزی و البته روابط عمومی بانک سینا و مشاور مدیرعامل بانک ملی که دارای سوابق خبری نیز هست یکی از گزینه ها بوده است .
به هر حال اکثریت آراء در جلسه چند ساعته روز گذشته اولیا را به عنوان دبیر کل سندیکا انتخاب کرده است.

البته توضیح واضحات است که صنعت بیمه در شرایط حساسی قرار دارد . از طرفی سوء مدیریت برخی شرکت های بیمه و برخی رقابت های انتحاری و از طرف دیگری تصمیم گیری در خصوص شخص ثالث در مجلس و …
با چنین استدلالی با چند تن از مدیران عامل شرکت های بیمه حاضر در جلسه دیروز تماس گرفتیم تا مطلع شویم که صنعت بیمه چطور حاضر شده در چنین شرایطی فردی را برای این مسئولیت انتخاب کند که دارای سوابق چندان بیمه ای و یا تحصیلات مرتبط نیست. نگاهی به وبلاگ اختصاصی اولیا نشان داد که در کارنامه کاری او اگرچه سوابق مدیریتی دیده می شود اما او مرتبط با صنعت سابقه ای ندارد .

علی اکبر اولیا ،متولد ۱۳۳۵ یزد دارای دیپلم ریاضی و مدرک تحصیلی کارشناسی مهندس عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران است. در کارنامه کاری وی سرپرستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز یزد ، مدیر پخش شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران ، معاون برنامه ریزی استانداری یزد ،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد ، استاندار کهگیلویه و بویر احمد، معاون سازمان مدیریت منابع آب ایران ، مشاور وزرای کشور و نیرو ،رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد ، همکاری با مرکز ملی بهره وری ایران ، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ، عضو انجمن فارغ التحصیلان مدیریت دولتی ، مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریات محلی ریاح و تدبیر و توسعه و تدبیر آینده ، عضو هیات رییسه مجمع استانداران ، عضو هیات امنای دانشگاه یزد ،نمایندگی شهرستان‌های یزد و صدوق در هشتمین دوره‌ی مجلس ،نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران، نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و عضویت در کمیسیون های عمران،تلفیق،تحقیق و تفحص نیز دیده می شود. برخی مدیران عامل با این شزط که نامی از ایشان برده نشود با ایران و جهان گفت و گو کردند.

مدیرعامل یک بیمه خصوصی با بیان اینکه سندیکای بیمه گران یک NGO تخصصی در صنعت بیمه است با ابراز تاسف از انتخاب هایی که در آن لابی های سیاسی قرار داد گفت که صنعت بیمه در این شزایط به افراد متخصصی که بتوانند مشکلات صنعت را سایر قوا مطرح کرده و تصمیم سازان را متقاعد نمایند نیاز دارد .وی این نکته را نیز متذکر شد که صنعت بیمه بحث شخص ثالث را در مجلس دارد و بحث بیمه های درمان و سلامت نیز هم اکنون مطرح است و این موضوع آینده صنعت بیمه را نگران کننده کرده است .

مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های بیمه خصوصی نیز در گفت و گو با ایران و جهان با بیان اینکه حدود چهار جلسه است که تصمیم گیری در زمینه دبیر کل در جلسه به طول انجامیده و نماینده بیمه مرکزی نیز خواهان تصمیم گیری سریع تر در این زمینه بود اذعان کرد که تخصص دبیرکل معیار قابل اهمیت چندانی نیست و سندیکا در این مقطع نیاز دارد تا افرادی که قدرت چانه زنی با دولت،مجلس و قوه قضائیه داشته باشند را به کار گیرد .وی اذعان کرد که دبیر کل سابق هم در صنعت بیمه دارای سابقه نبوده است.
مدیرعامل یکی از شرکت های خصوصی شده که دیروز در جلسه رای گیری حاضر بود در این خصوص به خبرنگار ما گفت که اولیا با رای قوی مدیران عامل در جلسه انتخاب شد و وی یکی از افراد توانمندی است که می تواند در این بخش ایفای نقش داشته باشد.

وی گفت باید در این مقطع منافع صنعت بیمه و بیمه گذاران را هدف گذاری کرد و با تحقیقاتی که داشته ایم معتقدم که وی می تواند با ارتباطاتی که دارد مثمر ثمر واقع شود .
وی در پاسخ به این پرسش که نامبرده دارای دانش تخصصی نیست و چکونه می تواند در مباحث تخصصی از منافع صنعت دفاع کند افزود که دانش فنی راا مدیران عامل در اختیار وی قرار می دهند و مهم ارتباطات خوب است.
البته وی در پایان گفت که سوابق کاری آقای تاجگردون را با اقای اولیا مقایسه کنید تا متوجه شوید که انتخاب ایشان هم مانند آقای تاجگردون با تامل بوده است . بنابراین ایران و جهان سوابق مدیریتی و اجرایی تاجگردون را نیز در ادامه می آورد و تصمیم گیری در این خصوص را به خوانندگان محترم واگذار می کند.

مرور سوابق مدیریتی و کاری غلامرضا تاجگردون نشان می دهد .نامبرده زاده شهریور ۱۳۴۵، دوگنبدان از توابع شهرستان گچساران)، اقتصاددان و معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت هشتم و نماینده دوره نهم مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات از حوزه انتخابیه گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد است. تحصیلات وی لیسانس علوم اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی ، فوق‌لیسانس برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی ازدانشگاه شهید بهشتی، دکترای مدیریت اقتصادی از بلژیک است .

در سوابق اجرایی وی عضویت در شورای جهاد دانشگاهی دانشگاه اقتصاد شهید بهشتی، معاون دفتر مطالعات و تحقیقات سیاست های مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مدیر کل دفتر تحقیقات و سیاست های مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویر احمد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، معاون امور مجلس و استان های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مسئول هماهنگی امور اجرایی طرح های حوزه پارس جنوبی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران و عضو هیئت رئیسه بین‌المللی اتاق بازرگانی ایران دیده می شود .

البته وی رییس کمیسون تلفیق بودجه ۱۳۹۴ کل کشور، عضو شورای پول و اعتبار، رییس کمیسیون تخصصی شورای عالی اقتصاد، رییس کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال، رییس هیات مدیره سازمان ملی بهره وری در ایران، عضو هیأت امنا دانشگاه‌های جنوب کشور ، رییس کمیته برنامه‌ریزی آمایش و توازن منطقه ای ستاد برنامه چهارم، رییس ستاد نظارت بودجه کشور، عضو هیأت مدیره اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران، عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری امید ، عضو هیأت مدیره غیر موظف شرکت شهرک های صنعتی استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد، عضو شورای آموزش و تحقیقات مرکز آموزش مدیریت دولتی فارس، عضو شورای آموزش و تحقیقات استان فارس، مسئول راه‌اندازی و سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز گچساران، عضو شورای پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی، عضو هیأت مدیره بنیاد فارس شناسی، عضویت در شورای مشورتی اقتصادی رئیس صدا و سیما، عضو شورای مشورتی شهرداری شیراز، مجری طرح توازن منطقه ای کشوررییس شورای رسیدگی به تخلفات اداری کشور ( دفتر بازرسی و نظارت)، عضویت در گروه های پژوهشی آیتده، نگری الگوها و سیاست های توسعه اقتصادی و نظام برنامه و بودجه موسسه آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی، مجری طرح مطالعاتی الگوی تلفیقی برنامه ریزی بخش و استان، عضو گروه تحقیقاتی پروژه اصلاح ساختار بودجه کشور، مدیر مسئول مجله برنامه و بودجه، مدرس دانشگاه های تهران ، دانشگاه آزاد تهران ، مراکز آموزش مدیریت دولتی ، پیام نور، مسئول راه اندازی شرکت مادرتخصصی پتروشیمی‌های گچساران، دهدشت ، ممسنی ، کازرون ، بروجن نیر دیده می شود.

شنیده ها اذعان دارد که در جلسه رای گیری در جامعه چند نفره مدیران بیمه با تلاش هایی از سوی برخی مدیران همراه بوده است تا جایی که برخی شنیده ها نیز اذعان کرد که گویا برخی از این انتخاب نیز ناراضی اند .

منبع: ایران و جهان


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54481
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

یک انتخاب سیاسی دیگر در سندیکای بیمه گران
یک انتخاب سیاسی دیگر در سندیکای بیمه گران
یک انتخاب سیاسی دیگر در سندیکای بیمه گران
یک انتخاب سیاسی دیگر در سندیکای بیمه گران
یک انتخاب سیاسی دیگر در سندیکای بیمه گران