در تمامی کلانشهرهای دنیا همواره محلات اعیان‌نشین و گران دارای خانه‌های خالی بودند که علت آن‌هم گران بودن اجاره یا قیمت خرید آن بود. اما در ایران صورت مسئله جور دیگری است.

در تمامی دولت‌هایی که بعد از انقلاب بر سر کار آمده‌اند مسکن به عنوان معضلی جدی و پر چالش برای آنها مطرح بوده است. به‌طوری‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ محمود احمدی‌نژاد با شعار خانه‌دار کردن تمام مردم ایران و دیگر شعارهای عامه پسند توانست رای زیادی برای خود جمع کند و در سال آخر چهار ساله اول ریاست‌جمهوری خود، طرح مسکن مهر را اجرایی کرد.هر چند الان طرح مسکن مهر تبدیل به یک غده بدخیم برای دولت روحانی شده است و نمی‌داند با توجه به تورم به یادگار مانده دولت قبل چطور این طرح را با حداقل قیمت به صاحبان بخت برگشته‌ای که با اطمینان به دولت تمام سرمایه خود را در این طرح گذاشتند تا بلکه بتوانند در یکی از شهرک‌های اطراف کلانشهر‌ها صاحب یک خانه کوچک شوند تحویل دهد.

اما همواره این سوال مطرح بوده که آیا به صورت واقعی در تهران کمبود مسکن وجود دارد. در تمامی کلانشهرهای دنیا همواره محلات اعیان‌نشین و گران دارای خانه‌های خالی بودند که علت آن‌هم گران بودن اجاره یا قیمت خرید آن بود. اما در ایران صورت مسئله جور دیگری است. وجود خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری حکایت از تفاوت دیدگاه دولت و مردم به مسکن دارد که این در نوع خود در دنیا کم نظیر است.مطابق آماری که رییس مشاور املاک تهران اعلام کرده است، فقط در تهران بیش از ۴۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد که این رقم در نوع خود بی نظیر است. بر همین اساس است که دولتمردان ایران در نظر دارند طرحی را از سال آینده اجرایی کنند که مالکان این خانه‌ها مجبور به دادن مالیات شوند تا بلکه بتوانند قسمتی از این خانه‌های خالی را به بازار مسکن وارد کنند و در نتیجه تا حدودی از گرانی مسکن بکاهند، طرحی که برای خود هزار اما و اگر دارد.

رفتار سایر دولتمردان در دنیا نیز تقریبا به همین صورت است که آخرین مورد آن اسپانیا بود. به گزارش خبرگزاری منارا، بعد از بحران مالی اروپا تعداد خانه‌های خالی که مردم به صورت اقساط خریده بودند و به علت عدم پرداخت اقساط آن مجبور به واگذاری آن به بانک شدند به نحوه چشمگیری بالا رفت.به‌طوری که فقط در ایالت کاتالونیا این رقم به ۲۲ هزار خانه رسید. بر همین اساس دولت مرکزی تصمیم گرفت تا از این موسسات و بانک‌ها مالیات اضافه اخذ کند.این طرح که از سال جدید شروع می‌شود برای دولت مرکزی اسپانیا در آمدی نزدیک به ۲۵میلیون یورو دارد.

نکته جالب نحوه برخورد دولت با بانک و موسساتی است که مالک این خانه‌ها هستند. دولت مرکزی اعلام کرده: از موسساتی که ثابت شود قصد دارند خانه‌های مسکونی خود را بفروشند و قیمت متناسبی را روی ملک خود گذاشته‌اند مالیاتی نخواهند گرفت و این در واقع نوعی سیاست تشویقی است برای اینکه بانک‌ها را از بنگاه‌داری دور کند.

بنا بر اعلام وزارت اقتصاد اسپانیا این کشور دارای ۴۰۰ هزار خانه خالی است که صاحبان آنها به دولت محلی مالیات خود را پرداخت می‌کنند. این قانون در انگلیس که سلطان گرفتن مالیات از مردم است سختگیرانه‌تر است. به گزارش خبرگزاری بی بی سی اگر کسی خانه دوم داشته باشد و آن خانه هم خالی باشد دولت می‌تواند تا ۲۰۰‌درصد از ارزش خانه از او مالیات بگیرد.

تقریبا در تمام جوامع اروپایی و کشورهای پیشرفته این قانون حکمفرماست اما در کشورهای جهان سوم و خاورمیانه این قانون نتوانسته جای خود را باز کند.به گزارش سایت خبری لکوم در کشور پادشاهی مغرب این طرح توسط مجلس به تصویب رسید اما نخست‌وزیر حاضر به اجرای آن نشد و بر سر همین طرح جنجال بزرگی بین دولت و مجلس پیش آمد که در نهایت دولت برنده این ماجرا شد.

سوریه نیز قصد داشت از صاحبان خانه‌های خالی مالیات اخذ کند. این امر چنان در بین کشورهای عرب تازگی داشت که روزنامه فرا‌منطقه‌ای الشرق الاوسط در همان زمان به طور ویژه این اتفاق را پوشش داد. دولت سوریه برای مقابله با بحران افزایش قیمت مسکن و سرازیر شدن پول‌های سرگردان به بازار ملک تمهیداتی را اتخاذ کرد مطابق آمار رسمی ارائه شده از سوی دولت تعداد خانه‌های خالی به ۶۰۰ هزار واحد رسیده بود و برهمین اساس دولت قصد داشت برای کنترل قیمت مسکن طرح اخذ مالیات را اجرا کند که آغاز جنگ داخلی این طرح را نا‌کام گذاشت. به‌طور کلی قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در بین کشورهای توسعه‌یافته امری جا افتاده است. بنا بر تعریف اکثر اقتصاددان‌ها مالکیت بیش از یک خانه نشانه سرمایه دار بودن و متمول بودن فرد است و به این افراد مالیات تعلق می‌گیرد.

منبع: فرصت نت


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54165
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی
سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی
سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی
سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی
سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی
سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی
سیاست‌های مالیاتی سفت و سخت برای خانه‌های خالی