بیمه رازی با شعار آرامش را با ما تجربه کنید در کمپین خود تلاش دارد تا پیام آرامش را دنبال کند و شاید در پلان اول تصویر بیلبورد ها اینگونه به نظر می رسد، اما آیا آتش و از دست دادن ماشین و یا خانه که مرکز آرامش و گرمای صمیمی زندگیست؟

بنابر آخرین اطلاعات بیمه مرکزی از سطح توانگری شرکت ها، بیمه رازی توانسته در سال ۱۳۹۳سطح توانگری را به یک برساند و نسبت توانگری شرکت به ۱۶۶ رسیده است در حالی که نسبت توانگری در سال گذشته ۹۴ بوده است .

هرچند که بیمه مرکزی در گزارش مجمع خود به وزیر اذعان کرده بود که هنوز بیمه رازی افزایش سرمایه را به ثبت نرسانده است اما براساس آخرین اطلاعات واصله از اقدامات صورت گرفته توسط مؤسسات بیمه فعال در سرزمین اصلی در راستای اجرای برنامه زما نبندی افزایش سرمایه مصوب مورخ ۲۲ / ۳/ ۱۳۹۲ شورای عالی بیمه، شرکت بیمه رازی اقدامات لازم از جمله اخذ گزارش توجیهی بازرس قانونی و مجوزهای لازم جهت افزایش سرمایه تا سقف ۲,۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات بخشی از سهامداران و آورده نقدی سایر سهامداران صورت پذیرفته و مجمع عمومی فوق العاده در این خصوص در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ برگزار شده است و سرمایه شرکت یک هزارو ۳۷۴ میلیارد و ۱۴۸ میلیون ریال افزایش از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یافته که البته نحوه تصویب آن در اختیار هیات مدیره است. بر این اساس پرداخت نقدی مبلغ اسمی سهم ۶۶۱ میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال و تبدیل مطالبات نقدی حال شده ۷۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال که مجموع آن عدد افزایش سرمایه را تشکیل می دهد و سرمایه شرکت را به ۲ هزار میلیارد ریال می رساند.

اما از بحث افزایش سرمایه شرکت که بگذریم بررسی سهم نگهداری شرکت بر روی بیمه نامه های صادره سال ۱۳۹۲ با توجه به ظرفیت مجاز تعیین شده وفق ماده ۲ آیین نامه شماره۵۵.۱ که اذعان دارد«حداکثر ظرفیت نگهداری مجاز مؤسسه بیمه از هر بیمه نامه یا هر ریسک که معادل ۲۰ درصد سرمایه پرداخت شده به علاوه اندوخته ها و ذخایر فنی سهم نگهداری به استثناء ذخیره خسارت معوق و ذخیره ریاضی است و صدور بیمه نامه برای ریسک هایی که مبلغ آنها بیش از حد نگهداری مؤسسه بیمه باشد صرفا در صورتی مجاز است که مؤسسه بیمه برای بخش مازاد آن پوشش اتکائی تحصیل نموده باشد. »نشان می دهد که بیمه رازی تا پایان سال ۱۳۹۲ ظرفیت مجاز تعیین شده را رعایت ننموده بود و در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۳ این مغایرت گویا مرتفع شده است .مغایرت بیمه رازی گویا مربوط به بیمه نامه ستاره تابناک هشتم توس و بیمه نامه شرکت کاشی کاژه بوده است .
البته نتیجه بررسی و اعمال نظارت بیمه مرکزی درخصوص سرمایه گذاری های شرکتهای بیمه منتهی به سه ماهه چهارم در سال ۱۳۹۲ نیز نشان از برخی مغایرت ها در بیمه رازی دارد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، در حالی که تبصره۲ ماده ۲ آئین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه اذعان دارد که مؤسسه بیمه مجاز نیست بیش از ده درصد مجموع سپرده­ بانکی و اوراق مشارکت خود را به عنوان تضمین و یا وثیقه تعهدات خود استفاده نماید و افزایش سقف موضوع این تبصره با اخذ موافقت قبلی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است، این شرکت در این زمینه دارای مغایرت مازاد – وثایق به میزان۲۶۵,۰۷۷ میلیون ریال شناخته شده است .
ضمنا در حالی که تبصره یک ماده ۳ همین ایین نامه اذعان می کند که سرمایه­گذاری در سهام هر شرکت، حداکثر تا ده درصد منابع موضوع این ماده مجاز است بیمه رازی در این بخش نیز با مغایرت مازاد – سهام شرکت آرتاویل تایر به مبلغ ۹۱,۷۳۱ میلیون ریال همراه بوده است .

همچنین در حالی که ماده ۱۱ همین ایین نامه اشاره می کند که مؤسسه بیمه مجاز است در مجموع حداکثر سی‌درصد منابع سرمایه­گذاری ابتدای دوره به استثنای ذخایر ریاضی سهم نگهداری را به تأمین دارائی­های ثابت (مشهود و نامشهود) مورد نیاز برای انجام فعالیت اصلی مؤسسه اختصاص دهد. مبنای محاسبه ارزش دارایی­ های ثابت، ارزش دفتری آنهاست این شرکت در این بخش هم دارای مغایرت مغایرت مازاد – دارایی های ثابت به مبلغ ۱۸۷,۵۷۰ میلیون ریال است.

در ادامه مغایرت ها باید اضافه کرد که در حالی که تبصره ۲ ماده ۳ آئین نامه سرمایه گذازی شرکت های بیمه اذعان کرده که سرمایه­گذاری در سهام هر شرکت، حداکثر تا ده درصد سرمایه شرکت سرمایه­پذیر مجاز است، سرمایه­گذاری های مؤسسه بیمه، قبل از تاریخ اجرای این آیین­نامه، مشمول محدودیت مندرج در این تبصره نیست،اما مغایرت مازاد در این بخش مشاهده می شود به گونه ای که درصدسهام مالکیت شرکت سرمایه پذیر ( آرتاویل تایر ) ۰.۷۹ درصد،جام دارو۱۲.۳۱ درصد و لیزینگ رازی۱۵.۱۶ درصد است .اما باید در بخش این نکته را اضافه کردکه حسابرس در گزارش های اخیر خود از این شرکت اذعان دارد که مدارکی دال بر واگذاری سهام شرکت ارتاویل به بیمه رازی در دست نیست .

در پایان این بخش باید اضافه کرد که مانده تسهیلات پرداختی به نیرومحرکه پارسیان به مبلغ ۴۹,۳۲۲ میلیون ریال است که به صورت خارج ازآیین نامه پرداخت شده است .بررسی ها نشان می دهد که همچنین تسهیلات پرداختی به شرکت شیمیایی رازی به مبلغ ۱,۱۶۶ میلیون ریال نیز بدون در نظر گرفتن آئین نامه پرداخت شده است . این در حالی است که حسابرس نیز در گزارش ۶ ماهه اذعان می کند که بابت این مطالبات درآمد بهره در نظر گرفته نشده است و چگونگی وصول مطالبات نیز مشخص نشده است .

اما در ادامه این گزارش نگاهی به سالنامه آماری بیمه مرکزی که به تازگی نیز منتشر شده نشان می دهد که بیمه رازی تا پایان سال گذشته مبلغ۲۶۵ میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۸۷۸ هزار ریال ذخیره خسارت معوق در نظر گرفته است .

اما شرکتی که به هر سهم، مبلغ ۲۸۸ ریال سودعملیاتی اختصاص داده است، بیش از ۱۱۲ میلیارد ریال تعدیلات سنواتی را تا نیمه نخست سال، در نظر دارد .
بررسی های مالی عملکرد نیمه اول سال شرکت بیمه رازی نشان داد که این شرکت مبلغ ۱۱۲ میلیارد ریال تعدیلات سنواتی را به همراه دارد. اما طبق بند ۳۷ استاندارد حسابداری شماره ۶(گزارش عملکرد مالی) تعدیلات سنواتی یعنی اقلام مربوط به سنوات قبل که در تعدیل مانده سود( زیان ) انباشته ابتدای دوره منظور می شود، به اقلامی محدود می شود که از تغییر در رویه حسابداری و اصلاح اشتباه ناشی می شود. که این اشتباه ممکن است ناشی از کم نمایی هزینه در زمان تهیه صورت های مالی آتی باشد.

شرکت بیمه رازی با حسابرسی عملکرد مالی تا پایان تابستان امسال، اعلام کرد که مبلغ ۸۴ریال سود خالص برای هر سهم محقق کرده است.
این شرکت در نیمه نخست سال، مبلغ ۲هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال حق بیمه صادر کرد و با کاهش ذخایر حق بیمه، درآمدحق بیمه را در نیمه نخست سال، به یک هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال رساند.
شرکت ۲هزار میلیاردی بیمه رازی در هفت ماهه نخست سال، ۸۵۶ میلیارد و و ۸۰۷ میلیون ریال، خسارت پرداخت کرده است.

این درحالی است که این شرکت از محل فعالیت های بیمه ای مبلغ ۱۸۰ میلیارد و ۳۱۳ میلیون ریال، سود عملیاتی ساخته و توانسته از این محل مبلغ ۲۸۸ریال سود عملیاتی به هر سهم اختصاص دهد.

لازم به اشاره است که سود خالص بیمه رازی تا پایان، تابستان مبلغ ۱۶۷میلیارد و ۵۰۶میلیون ریال بوده این درحالی است که در سه ماهه ابتدای امسال مبلغ ۱۵میلیارد و ۶۴۸میلیون ریال سود خالص گزارش کرده بود.
بررسی های دقیقتر نشانگر آن است که بیمه رازی در شش ماه ابتدای سال بالغ بر ۷۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون و ۷۳۳ هزارو ۳۰۳ ریال بدهی بابت کارمزد به نمایندگان و خسارت بیمه گذاران دارد . همچنین این شرکت حدود ۳۹ میلیارد ریال بدهی به بیمه گذاران بابت مبالغ اضافه حق بیمه دریافت شده از سنوات قبل دارد که بنابر بخش نامه بیمه مرکزی قابل برگشت به بیمه گذاران است اما بازپرداخت نشده است . همچنین بدهی شرکت به بیمه مرکزی بالغ بر ۳۵۳ میلیارد و ۷۹۴ میلیون و ۴۳۳ هزار ریال عنوان شده که این بدهی بابت واگذاری اتکایی های اجباری است و شرکت تنها مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از این بدهی را پرداخته است .

اما شاید قسمت حائذ اهمیت وضعیت مالی شرکت بیمه رازی چند قلم بدهی های این شرکت به بیمه مرکزی،وزارت بهداشت ،نیروی انتظامی و صندوق خسارت های بدنی باشد.
همان طور که به بدهی این شرکت به بیمه مرکزی اشاره شد لازم است که نگاهی بر سایر اقلام بدهی داشته باشیم.آمارها نشان می دهد که شرکت بالغ بر ۴۵۵ میلیارد و ۸۲۳ میلیون و ۳۶۳ هزارو ۵۹۷ ریال بدهی به وزارت بهداشت بابت ۱۰ درصد از رشته ثالث طبق ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم دارد . همچنین شرکت مبلغ ۱۲۵ میلیارد و ۹۸۶ میلیون و ۱۸۴ هزارو ۳۰۶ ریال بدهی به نیروی انتظامی دارد و بدهی به صندوق خسارت های بدنی نیز به ۶۷ میلیارد و ۹۹۹ میلیون و ۷۰۴ هزارو۲۲۴ ریال بالغ می شود که تنها از این بدهی ۱۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت پرداخت شده است و مجموع این بدهی ها به ۵۷۸ میلیارد و ۶۰۹ میلیون و ۵۱۸ هزارو ۳۲۴ ریال می رسد .
البته رقم ۱۳ میلیارد و ۸۴۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۴۵ ریال یکی دیگر از تعهدات پرداختنی شرکت است که بابت سود سهام سهام داران که عمده آن مربوط به سال ۱۳۹۲ است تعهدات این شرکت را افزایش داده است .
کمپین بیمه رازی
به گزارش ایران و جهان، اما شاید نگاهی به سایر فعالیت های بیمه رازی خالی از لطف نباشد . بیمه رازی به عنوان شرکتی که در سال گذشته بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۳۹۴ میلیون و ۵۳۱ هزارو ۱۰۸ ریال و در ۶ ماهه ابتدای امسال بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۶۲۲ میلیون و ۱۱۵ هزار ریال صرف پرداخت بازاریابی و تبلیغات کرده در کمپین خود مواردی را مد نظر قرار نداده است .
بیمه رازی اخیرا کمپین تبلیغاتی خود را با عبارت ” من رازی هستم” خصوصا در بیلبوردها آغاز کرد و سعی داشت تا به نوعی با اطمینان بخشی به افراد این پیام را ارائه دهد که اگر پوشش آتش سوزی خریداری کنند در صورت از دست رفتن سرمایه های خود باز هم از زندگی رازی هستند ! نگاهی به کمپین اخیر تبلیغاتی بیمه رازی برای ارزیابی جایگاه این تبلیغات خالی از لطف نیست.
بیلبورد و تبلیغات outdoor چه تاثیری بر مردم دارد
اما پرسش اساسی اینجااست که کمپین تشکیل شده برای اجرای بیلبورد تبلیغاتی رازی کدام چشم انداز را دنبال کرده است؟ و اصولا برای رسیدن به هم وزنی نام با شعار تبلیغاتی تا چه حد می توان پیش رفت؟!
در جامعه شرقی و بخصوص ایرانی آیا مفهوم خرید بیمه و دریافت خسارت یک مفهوم جا افتاده و ایده آل است؟ و یا به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است ؟به عبارت دیگر اگر اموال خود را بر اثر آتش سوزی از دست بدهید جای هیچگونه نگرانی نیست و می توانید به راحتی چای بنوشید و رازی باشید؟!!!

بیمه رازی با شعار آرامش را با ما تجربه کنید در کمپین خود تلاش دارد تا پیام آرامش را دنبال کند و شاید در پلان اول تصویر بیلبورد ها اینگونه به نظر می رسد، اما آیا آتش و از دست دادن ماشین و یا خانه که مرکز آرامش و گرمای صمیمی زندگیست؟

یک کارشناس بازاریابی در این زمینه معتقد است که عموما در کمپین های تبلیغاتی بدنبال طراحی و ایده پردازی یک پیام، یک شعار تبلیغاتی نیز استخراج می شود. شعارهای مورد استفاده در هر کمپین می تواند متفاوت ولی با رویکرد یکسان از منظر پیام کمپین باشد. اما در این کمپین شعارهای موجود و استفاده شده در بیلبوردهای این بیمه هر کدام از پیام متفاوتی پیروی می کند که به روند یکپارچه از این بنگاه آسیب می رساند.

از سوی دیگر بیمه رازی پس از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی با ارائه تصویر”اطمینان” برای پرداخت های ۲۴ ساعته خود پاسخ گویی را مورد توجه قرار داده است و همزمان با این تیزر تبلیغات گسترده بیلبوردهای «من راضی هستم»و« ۲۴ ساعته راضی هستم» را در سطح شهر برپا کرد. اما پرسش اساسی اینجااست که آیا در تبلیغات تلویزیونی نباید برنامه بعدی یا پلانی از المانهای وارد شده در تبلیغات محیطی را وارد کرد تا بیننده خط یکسانی را دنبال کند؟!! نکته اساسی اینجا است و به نظر می رسد این اصل مورد غفلت قرار گرفته است.

تعقیب بیلبوردهای موجود این شرکت در خیابانهای شهر نشان می دهد که علی رغم هزینه و تلاش بسیار شرکت نتوانسته است در زمینه به کارگیری مکانیزمی جهت وحدت رویه پیام ها موفق ظاهر شود به طوری که اخیرا هم بیلبوردی با حضور ورزشکاران ارائه شده که فقط در آن “قهرمانان رازی هستند” و “بیمه رازی، قهرمان باشگاههای کشتی آزاد جهان” آمده است و این بار با حمایت از ورزشکاران این بنگاه بدنبال محبوبیت برای بدست آوردن سهم بازار ورزشکاران است.

یک کارشناس در همین زمینه معتقد است که تنوع در بیلبوردها گاهی از انسجام تاثیرگذاری یک تبلیغ می کاهد . وی معتقد است اینکه همه جا فقط یک نام تکرار شود میتواند نقش بسزایی در ارتقا سهم بازار و مشتریان داشته باشد.
این در حالی است که این شرکت در سایه سهام داران قبلی قرار داردو هنوز هم نام رازی چسب رازی را به ذهن متبادر می کند و هنوز نام چسب بر عبارت رازی قالب است ! از سوی دیگر ارائه انواع بیلبورد با رویکرد توانایی های متفاوت و ارائه خدمات متفاوت تاثیر برند یکپارچه از یک بنگاه را از ذهن ها محو خواهد کرد.

آرم یا نشانه این بیمه تا چه حد اصول یکپارچگی را در خود دارد
نکته ظریف دیگر اینکه پس از بررسی علامت بیمه رازی در تبلیغات مختلف متوجه شدیم که این بنگاه، از ترکیب های رنگی مختلفی برای لوگو تایپ در سردر ورودی شعب خود با آنچه در سایت و تبلیغات می بینیم استفاده کرده است .
ین نشانه از ترکیب یک مربع به رنگ آبی کبالت و علامت تیک نارنجی درون آن مشخص شده است که در بیشتر موارد با زمینه ای بدون رنگ آورده شده و در مواردی هم با زمینه آبی آسمانی و خاکستری دیده می شود.
ترکیب این نشانه با لوگوتایپ بیمه رازی در هر بخش از ارائه اعم از تابلوهای سردر و تبلیغات محیطی و یا اوراق اداری کاملا متفاوت است و از الگوی خاصی پیروی نمی کند.
برای رسیدن به یکپارچگی و ایجاد حس مشابه از یک نام پیوستگی و تکرار همسوی المانهای تصویری کمک میکند تا برند آن نام در ذهن بیننده القا شود. در پروژه های برندسازی حتما چارچوبهایی برای دیده شدن یکپارچه در غالبهای مختلف تبلیغات دیده می شود.

گزارش از مریم کائید


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54005
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی
از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی
از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی
از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی
از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی
از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی
از بدهی‎های میلیاردی شرکت بیمه تا کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی