صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر، آخرین چشم‌انداز رشد جهانی را «متوسط» ارزیابی کرد. اقتصاددان ارشد، اولیور بلانچارد نوشت: «رکود مصرف در اقتصادهای پیشرفته همچنان موجب نگرانی است.» بازارهای نوظهور، به سرعت دوران بدون تورم نمی‌توانند رشد کنند.

بسیار خوب؛ بیایید زیاد در مورد سال ۲۰۱۵هیجان‌زده نشویم. مطمئناً ابولا، ولادیمیر پوتین و تروریسم دولت اسلامی با این سال نیز همراه خواهند بود. گرما به اقتصاد اروپای غربی بازگشته، بازیابی اقتصاد ژاپن همچنان متزلزل است و چین اگرچه رهبری اقتصاد جهان را در دست دارد اما به کمترین میزان رشد از سال ۱۹۹۰دست یافته است.

اما چیزهای خوب زیادی هم روی می‌دهد. نظیر فروش خوب وسایط نقلیه تفریحی در شمال ایندیانا! درالد بونتراگر، رئیس انجمن صنعت خودرو تفریحی می‌گوید: «ما در حال بهبود هستیم. اوباما سه بار از این منطقه دیدار کرده و از ما به‌عنوان منطقه داغ اقتصادی یاد شده است.»

این وضعیت خوب تنها شامل کارخانه‌های ایندیانای شمالی نمی‌شود. ایالات‌متحده در کل برای رشد قدرتمند اقتصادی در سال ۲۰۱۵مطرح است. داکوتای شمالی دیوانه‌وار سرگرم تولید نفت شیل است. بوئینگ در سیاتل غرق سفارش‌های جدید است. در دره سیلیکون، اپل در حال فروش میلیون‌ها آیفون جدید است. نیویورک بیش از همیشه شغل ایجاد می‌کند، چنان‌که شرکت‌های فناوری نظیر گوگل (با بیش از ۴۰۰۰کارمند در این شهر) پیشرو این مسیر هستند.

این یک تغییر ناگهانی خوب برای ایالات‌متحده است که تا همین اواخر در سراسر جهان منفور بود. ژاپن و فرانسه هر دو بحران مالی ۲۰۰۸-۹را «نفرین و لعنت» خواندند. خبرگزاری شین‌هوای چین نیز در سال ۲۰۱۱نوشت: «اکنون بهتر است پسربچه‌های شیطان در واشنگتن قبل از اینکه باعث خسارات بیشتر شوند بازی با اقتصاد جهانی را متوقف کنند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، هم‌اکنون بقیه دنیا در حال وصله و پینه موقعیت خود هستند. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر، آخرین چشم‌انداز رشد جهانی را «متوسط» ارزیابی کرد. اقتصاددان ارشد، اولیور بلانچارد نوشت: «رکود مصرف در اقتصادهای پیشرفته همچنان موجب نگرانی است.» بازارهای نوظهور، به سرعت دوران بدون تورم نمی‌توانند رشد کنند.

چه شما مدیرعامل یک شرکت چندملیتی باشید، چه تنها یک فروشنده معمولی، بهتر است در مورد فرصت‌های دروغین و خطراتی که در سال ۲۰۱۵در کمین هستند مطلع باشید. این همان چیزی است که این نوشتار به آن می‌پردازد. در سطور پیش رو نگاه دقیقی به صنایع و مناطقی که حامل مهم‌ترین روندهای در حال ظهور هستند می‌اندازیم. اما نخست مقدمه‌ای بخوانید بر تصویر کلان اقتصادی و شرایطی که به‌عنوان کمک یا مانع در سال ۲۰۱۵قلمداد می‌شوند.

این تصویر کلی بر اساس آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول ترسیم شده است. آمریکای جنوبی وضعیتی مغشوش دارد، با آرژانتین و ونزوئلایی که بازندگان را رهبری می‌کنند و برزیل که چندان از آن‌ها فاصله ندارد. روسیه و اروپای غربی همچنان ضعیف است. هر سه اقتصاد آمریکای شمالی به سمت ثبات پیش می‌روند. نیرومندترین پیش‌بینی رشد را باید در جنوب جست؛ شرق آسیا و بسیاری از کشورهای آفریقایی که از نرخ‌های پایین رشد شروع می‌کنند. سپس گرینلند بزرگ.

همگان متفق‌القول‌اند که اقتصاد جهانی بیش از آن‌چه انتظار می‌رفت برای عبور از ترکیدن حباب بدهی‌های دهه گذشته به زمان نیاز دارد. سه سال پیش صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد جهان تا سال ۲۰۱۵به مسیر رشد خود با نرخ ۴.۸درصد بازمی‌گردد. آمریکا تقریباً (اما به شکل حداقلی) انتظارات صندوق بین‌المللی پول را محقق کرد. اما بانک جهانی در مورد کشورهای بریک (برزیل، روسیه، هند و چین) و همچنین بخش‌هایی از خاورمیانه، اروپا و ژاپن نومیدانه سخن می‌گوید.

این‌ها باعث شد صندوق بین‌المللی پول با کاهش پیش‌بینی از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵، رقم ۳.۲درصد را اعلام کند. این رشد برای سال آینده برای آمریکا ۳.۱درصد، برای منطقه یورو تنها ۱.۳درصد و برای ژاپن ۰.۸درصد است. پیش‌بینی رشد ۷.۱درصدی چین نسبت به دیگر کشورها بالا و در مقایسه با ۱۵سال اخیر پایین‌ترین نرخ رشد این کشور است. اختلاف در نرخ رشد میان چهار اقتصاد بزرگ جهان (ایالات‌متحده، چین، ژاپن و منطقه یورو) چیزی بود که یاکوب لو، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در گفت‌وگو با بلومبرگ به آن اشاره کرد، زمانی که گفت: «شما باید چهار چرخ سالم داشته باشید وگرنه به‌خوبی به پیش نخواهید رفت.»

احتمالاً مشاجره بر سر مالیات و مخارج در سال آینده گرم خواهد بود، به‌خصوص در منطقه یورو، جایی که فرانسه و ایتالیا با آلمان بر سر بزرگی کسری بودجه‌های خود گلاویز هستند. کمیسیون اروپا در بروکسل به فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها اجازه داد که در ماه اکتبر کسری بیشتری داشته باشند اما هشدار نیز داد که موقعیت همه کشورهای عضو یورو را در اواسط ماه نوامبر به دقت بررسی خواهد کرد. دنیس گارتمن، نویسنده یادداشت‌های بازار می‌گوید: «اصرار آلمان بر ریاضت اقتصادی، امکان جرقه رشد اقتصادی برای کشورهای یورو را دشوار کرده است.» او می‌افزاید: «خود من به جناح راست گرایش دارم اما مواقعی وجود دارند که شما نمی‌توانید بودجه‌های متعادلی را به اجرا درآورید. هنگامی که سطح بیکاری بالغ بر ۱۵درصد است، یکی از این مواقع است.»

برخی چیزها در سال ۲۰۱۵آشنا هستند، نظیر تداوم گرم شدن کره زمین. برخی بی‌اهمیت هستند، نظیر برنده شدن تیم ایکس در جام قهرمانان اروپا (با پوزش از طرفداران فوتبال!). اما چیزهایی هم هستند که ناشناخته و با اهمیت هستند؛ چیزهایی نظیر تشدید درگیری مسلحانه روسیه و چین با همسایگان خود؟ آیا بیماری مسری ابولا از غرب آفریقا به مقیاس بزرگ‌تری سرازیر می‌شود؟ آیا چین جنبش دموکراسی خواهی هنگ‌کنگ را سرکوب می‌کند؟ آیا انتخابات انگلیس در ماه مه فشارها برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد؟ آیا مناقشه دیگری در خاورمیانه سر برمی‌آورد؟ هر یک از این‌ها می‌تواند چهره سال ۲۰۱۵را بسیار نامطلوب نماید.

رونق نفتی پیروزی بزرگی برای فناوری‌های حفاری بود که بسیاری از آن‌ها در ایالات‌متحده ابداع و به سرتاسر جهان گسیل شدند. این نمونه‌ای از مقوله‌ای مهم برای سال ۲۰۱۵است؛ ممکن است سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در نوآوری، جهان را از رکود درازمدت خود خارج کند. اما حتی در اوج نوآوری نیز همکاری و هماهنگی دولت‌ها و کشورها بیش از هر چیز دیگر می‌تواند جهان را به جایی بهتر برای زیستن تبدیل کند.

چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵در مقایسه با سایر کشورها

میانگین نرخ تورم در اقتصادهای درحال‌توسعه نسبتاً پایدار خواهد ماند. در حالی که نرخ تورم برای آفریقا و آسیای غربی اندکی کاهش خواهد یافت، با توجه به سقوط تورم در هند و جمهوری اسلامی ایران، کاهش نمایان‌تری در تورم برای جنوب آسیا پیش‌بینی می‌شود. در مقابل، آسیای شرقی شاهد افزایشی اندک در تورم است. در آمریکای لاتین و کارائیب نرخ تورم به استثنای آرژانتین، جمهوری بولیوی و ونزوئلا نسبتاً پایدار خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در آسیای جنوبی پس از دو دهه کاهش تا سال ۲۰۱۳از پیش‌بینی‌ها فراتر رود. انتظار بهبود معتدلی که با مصرف قوی‌تر حمایت می‌شود، ثبات اقتصاد کلان برخی کشورها ازجمله هند، ایران و پاکستان را افزایش می‌دهد.

در جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های اقتصادی که درنتیجه تحریم‌های بین‌المللی دچار فترت شده بود، رو به بهبود گذارده است. بررسی‌های اخیر در زمینه اشتغال در چندین کشور جنوب آسیا از چالش‌های بزرگ نیروی کار در این کشورها پرده برداشته است. در حالی که اغلب این چالش‌ها عمدتاً ماهیتی ساختاری دارند، به‌واسطه نقصان در رشد سال‌های اخیر به‌خصوص در کشورهای هند، ایران، نپال و پاکستان تشدید شده است.

بااین‌حال و با وجود کاهش اخیر، تورم هنوز در بسیاری از اقتصادهای جنوب آسیا به دلیل وجود تنگناها در عرضه بالا باقی مانده است و انتظارات تورمی تثبیت شده و دولت‌ها را به تداوم کاهش یارانه سوخت و مواد غذایی تشویق می‌کند. تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده در سال ۲۰۱۳از محدوده ۶.۹درصد در سریلانکا تا ۳۹.۶درصد در جمهوری اسلامی ایران که تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت متفاوت بود و در ایران منجر به نقصان شدید در عرضه و کاهش بزرگ در ارزش ریال شد.

به گزارش بازار و سرمایه، کسری بودجه نیز در بسیاری از اقتصادهای جنوب آسیا به دلیل رشد ضعیف تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های بالای یارانه‌ها بزرگ باقی مانده و تلاش‌ها برای تحکیم امور مالی دولت را با مشکل روبه‌رو کرده است. در سال مالی گذشته (۲۰۱۳)، کسری بودجه نسبت به تولید ناخالص داخلی در ایران ۲.۴درصد، هند ۴.۹درصد، بنگلادش ۵درصد، سریلانکا ۵.۸درصد و در پاکستان ۸درصد بود.

 

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=53635
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵
پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵
پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵
پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵
پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵
پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵
پیش بینی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵