کاهش تورم و کاهش نرخ منفی رشد اقتصادی کشور ازجمله این موارد هستند. این وضعیت ماحصل تلاش مجموعه ای از سازمان های خصوصی و عمومی کشور است. بورس کالای ایران به عنوان یکی از نهادهای مهم بازار سرمایه از جمله اینهاست. براین اساس در شرایطی که تقریبا یک سال از دوره فعالیت دولت جدید گذشته است،

یک سال از عمر دولت جدید می گذرد و دولت در این سال تلاش های فراوانی در حوزه اقتصاد انجام داده است. هرچند که وضعیت اقتصادی کشور در زمانی که دولت زمام امور را در دست گرفت مناسب نبود اما مجموعه عملکرد نهادهای سیاست گذار در حوزه های متفاوت اقتصادی کشور در کنار مشارکت بخش خصوصی باعث کند شدن روند پیشین اقتصاد شد. به عنوان نمونه کاهش تورم و کاهش نرخ منفی رشد اقتصادی کشور ازجمله این موارد هستند. این وضعیت ماحصل تلاش مجموعه ای از سازمان های خصوصی و عمومی کشور است. بورس کالای ایران به عنوان یکی از نهادهای مهم بازار سرمایه از جمله اینهاست. براین اساس در شرایطی که تقریبا یک سال از دوره فعالیت دولت جدید گذشته است، به سراغ « حسین پناهیان» مدیر عامل بورس کالای ایران رفتیم تا عملکرد این بورس را در یک سال اول دولت جدید بررسی کنیم.

آقای دکتر، یک سال از دوره دولت تدبیر و امید گذشت در مجموع این سال را از منظر اقتصادی چگونه ارزیابی می کنید.

اجازه بدهید قبل از اینکه وارد موضوع شویم اندکی درباره عنوان دولت تدبیر و امید صحبت کنیم.یکی از ویژگی های مهمی که سطح عملکرد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر کشور را تعیین می کند نظام تدبیر امور کشور است. نظام تدبیر امور سازوکار ساماندهی قواعد بازی میان کارگزاران اقتصادی را تعیین می کند. براین اساس ارتقاء نظام تدبیر امور از جمله عوامل بنیادین ارتقاء سطح عملکرد اقتصادی کشور است. بررسی تجربه تاریخی اقتصاد ایران نشان می دهد که نظام تدبیر امور در کشور با تفاوت سلیقه هایی همراه بوده است. در این چارچوب ویژگی دولت تدبیر از نظر بازار سرمایه، دولتی است که در آن ساماندهی نظام تدبیر در کشور بر اساس دیدگاه های کارشناسی، مبتنی بر دانش و با استفاده از ظرفیت تمام بخش های این نظام انجام می گیرد. براین اساس تدبیر امور به معنی ساماندهی نهادهای تصمیم گیر، قانون گذاری و اجرای آن بر اساس بهینه ترین انتخاب هاست. در این شرایط ساماندهی مجدد، اصلاح قوانین به صورت تدریجی و خروج تصمیمات از وضعیت قایم به شخص به سمت تصمیمات جمعی و کارشناسی از جمله کارکردهای دولت تدبیر و امید است.

در واقع یکی از انتظارات بازار سرمایه از دولت تدبیر و امید آن است که تلاش کند کشور را از واقع شدن در دوره ابهام دور کند. در شرایطی که در کشور ابهام وجود داشته باشد یا عدم امید به آینده بر کشور حاکم باشد در این شرایط سرمایه گذاری ها در کشور شکل نمی گیرد و در نتیجه آن خروج از شرایط رکود به سختی تحقق می یابد.

در واقع شرایطی که دولت جدید شکل گرفت انتظار می رفت که نظام تدبیر در کشور را ارتقاء دهد و در عین حال امید مردم به آینده را شکل دهد. اگر بخواهیم در این چارچوب به عملکرد یک ساله دولت نگاه کنیم می بینیم که روند تورم در کشور یک روند کاهنده شده است و از سوی دیگر نرخ رشد منفی در کشور یک نرخ کاهنده است. نمونه دیگر در این مورد ثبات نسبی نرخ ارز در کشور است که نشان می دهد روند قبلی تداوم نیافته است. در این چارچوب در یک سال اول فعالیت دولت یازدهم، این دولت توانست اقتصاد را تا حدودی از مسیر قبلی خود به سمت یک تعادل جدید هدایت کند که در مقایسه با تعادل قبلی وضعیت بهتری دارد. با این حال اینکه دولت تدبیر و امید واقعا توانسته است نظام تدبیر کشور را ارتقاء دهد و کشور را از دوره ابهام خارج کند و به تعادل باثبات اقتصادی به همراه رشد اقتصادی پایدار اشتغالزا برساند در سالهای بعد قابل ارزیابی است اما من به نوبه خود امیدوارم که این اتفاق مبارک شکل گیرد و مردم فهیم ایران به سطح رشدی که شایستگی آن را دارند دست یابند.

بورس کالای ایران یکی از نهادهای مهم بازار سرمایه در سطح ملی است. در مجموع به نظر شما بورس کالای ایران چه کارکردهایی دراقتصاد ملی دارد و چگونه بر آن تاثیر می گذارد؟

بورس کالا کارکردهای متنوعی در بازار سرمایه دارد. به عنوان نمونه می توان به ایجاد بازاری قانونمند و سازمان یافته جهت تسهیل داد و ستد کالاها، ساماندهی بازار کالاها از طریق مکانیزم اجرایی ناظر بر تعهدات و تضمین منافع طرفین معامله اشاره کرد. علاوه بر آن کشف شفاف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار، برقراری امکان اعمال مدیریت ریسک در بازار، امکان انجام معاملات نقد، نسیه، سلف، آتی و اختیار با استفاده از ابزارهای نوین مالی، توسعه سرمایه گذاری و فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش و اطلاع رسانی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی کالاهای پذیرش شده به منظور افزایش سطح دانش فعالان بازار از جمله کارکردهای آن هستند.

این کارکردها از طرق متفاوت بر اقتصاد ملی تاثیر گذار هستند. در سطح کلان به صورت مشخص باعث می شود که بازار مالی سرمایه محور در کشور گسترش یابد و بر ظرفیت صادراتی کشور تاثیر گذار باشد. همچنین می تواند به ارتقای ظرفیت نظام مالیاتی کشور کمک کند، در تسهیل فرآیند خصوصی سازی ایفای نقش کند. علاوه بر این، در ارتقای ظرفیت نظام گمرک، جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه زیر ساخت ها و بهبود فضای کسب و کار کشور تاثیرگذار است.

فضایی که از بورس کالای ایران ارایه کردید، نشان می دهد که این بورس می تواند در حوزه بازار سرمایه نقش موثری ایفا کند. در این چارچوب وضعیت بازار در بورس کالا در سال اول فعالیت دولت یازدهم چگونه بوده است؟

همان طور که می دانید بازار فیزیکی بورس کالا از ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۹۲ تا پایان مرداد ماه سال جاری، در مجموع حدود ۳۴ میلیون تن کالا در بازار فیزیکی بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است. ارزش این معاملات رقمی بالغ بر ۴۲۴ هزار میلیارد ریال بوده است. محصولات کشاورزی ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲۸۸۵ میلیارد ریال در سال اول دولت در بورس کالای ایران معامله شده است. در حوزه محصولات پتروشیمی نیز ۱۱ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۲۱۰ هزار میلیارد ریال و در حوزه محصولات صنعتی و معدنی ۱۳ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۲۱۱ هزار میلیارد ریال معامله در بورس کالای ایران در سال اول دولت به ثبت رسیده است.

در تالار محصولات صنعتی و معدنی، مس به ارزش حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال در یک سال اول دولت معامله شده است. فولاد به میزان ۱۶۱ هزار میلیارد ریال معامله انجام گرفته است. تقاضای ثبت شده برای فولاد حدود ۱۲.۵ میلیون تن بوده است که در عمل ۸.۷ میلیون تن فولاد به بورس کالا عرضه شده است. کالاهایی مانند آلومینیوم به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال، سنگ آهن به میزان ۴.۷ میلیارد ریال معامله در سال اول دولت جدید از جمله کالاهایی هستند که ارزش و حجم معاملات آنها قابل توجه بوده است.

همچنین ارزش معاملات رینگ صادراتی بورس کالا طی این مدت، با معامله حدود ۱۰ میلیون کالا به حدود ۴۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در حوزه تامین مالی و ابزارهای نوین مرتبط با آن عملکرد یک ساله اخیر بورس کالا چگونه بوده است؟

بورس کالا به صورت پیوسته به دنبال آن است که سطح ابزارهای معاملاتی خود را گسترش دهد. بر این اساس تاکنون ابزارهای معاملاتی گوناگونی جهت انواع معاملات در بورس کالا راه اندازی شده و یا در حال برنامه ریزی برای راه اندازی هستند. از جمله مهمترین و پررونق ترین نوع از ابزارهای مالی پیشرفته قراردادهای آتی می باشد که برای اولین بار در ایران در شرکت بورس کالای ایران راه اندازی شده است.

لذا با توجه به سیاست بورس مبنی بر گسترش بازارها و دارایی های جدید جهت انجام معاملات ، مطالعات اولیه گسترده ای بر روی قراردادهای آتی زیره سبز از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در این راستا جلسات کارشناسی گوناگونی با کارشناسان و فعالان بازار برگزار گردید تا سرانجام قراردادهای آتی زیره سبز درتاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در تالار معاملاتی شهر مشهد مقدس به طور رسمی راه اندازی گردید. همچنین، به زودی معاملات آتی سویا در این بورس راه اندازی می شود.

از ابتدای راه اندازی بورس فلزات و سپس تشکیل بورس کالای ایران ، معاملات سلف پرطرفدارترین نوع معاملات در بورس بوده و در سال ۱۳۹۲ از مجموع ۴۳ هزارمیلیارد تومان معاملات انجام شده در تالارهای معاملات حراج حضوری بورس کالای ایران ، ۲۰ هزار میلیارد تومان آن به معاملات کالا در قالب قراردادهای سلف اختصاص داشته است.

با این حال معاملات قراردادهای سلف علیرغم مزیت ها و امتیازاتی که به طرفین معامله ارائه می کند، با مشکلات و محدودیت هایی روبرو بود. از جمله اینکه با توجه به ویژگی خاص معاملات سلف ، امکان معاملات ثانویه بر روی قراردادهای مبتنی بر معاملات سلف در بورس کالای ایران فراهم نبوده است.

بر همین اساس از مدت ها قبل اتخاذ تدابیری برای امکان پذیر ساختن معاملات مجدد قراردادهای سلف با در نظر گرفتن ملاحظات شرعی مربوط به این موضوع در دستور کار قرار گرفت که نهایتاً قراردادهای سلف موازی استاندارد روی سنگ آهن دانه‌بندی شده شرکت گل‌گهر راه اندازی شد.

علاوه بر این، راه اندازی قراردادهای آپشن نیز در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد.

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله حوزه های مهمی است که زیرساخت های بورس کالا را فراهم می کند. در یک سال اول از دولت بورس کالا در این حوزه چه اقداماتی داشته است؟

فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله حوزه های گسترده در بورس کالاست و اقدامات متعددی در آن انجام شده است. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کارگزاران با بورس کالا، ارتقاء سیستم‌های معاملاتی از راه دور، برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های معاملاتی با امکان ارتباط از راه دور، ظرفیت‌سازی برای پذیرش انواع جدید معاملات، و اصلاح و ارتقاء سیستم‌های عملیاتی محورهای عمده ای هستند که فعالیت های بورس کالا در سال اول دولت جدید در این محورها قابل طبقه بندی هستند.

توسعه شبکه WAN بورس کالای ایران، اتصال کارگزاران از راه دور از طریق شبکه رادیویی، MPLS و وایمکس، ساماندهی ایستگاه‌های معاملات قراردادهای آتی، و تجهیز شدن سیستم‌های معاملات قراردادهای آتی به دستگاه احراز هویت اقداماتی هستند که در بخش توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کارگزاران با بورس کالا انجام شده است.

در بخش ارتقاء سیستم‌های معاملاتی از راه دور نیز توسعه‌ی سیستم معاملات قراردادهای آتی، برنامه ریزی برای معاملات برخط قراردادهای آتی، و افزایش ظرفیت سیستم معاملات چند کالایی مورد توجه بورس کالا در سال اول دولت امید و تدبیر بوده است. لازم به ذکر است، به زودی معاملات برخط قراردادهای آتی راه اندازی می شود.

ارتقاء ظرفیت انجام معاملات حراج تک کالایی، چندکالایی و صادراتی، در حوزه برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های معاملاتی با امکان ارتباط از راه دور انجام شده اند. همچنین، ظرفیت‌سازی برای پذیرش انواع جدید معاملات شامل معاملات در بازار فرعی، معاملات کالاهای خارج از گونه، معاملات در بازار سلف موازی استاندارد و معاملات مشتریان خرد انجام گرفته است.

برای اصلاح و ارتقاء سیستم‌های عملیاتی نیز اقدامات فراوانی انجام گرفته است که اهم آنها عبارتند از طراحی و پیاده سازی پورتال جدید بورس، طراحی و ایجاد سامانه الکترونیکی صدور قبض انبار، باز مهندسی سیستم عرضه، طراحی و پیاده‌سازی سیستم نظارت بر بازار معاملات قراردادهای آتی، ارتقاء سیستم ثبت سفارش و بهبود فرآیندهای تسویه برای کاهش مراجعه حضوری کارگزاران است؛ از دیگر اقدامات اصلاحی و ارتقاء سیستم های عملیاتی می توان به توسعه‌ی سامانه مغایرت گیری تسویه، طراحی و پیاده‌سازی سیستم کنترل تناوب و تعهد عرضه، توسعه‌ی سیستم تسویه بین بانکی (ستاب) و پذیرش بانک‌های جدید، طراحی و ایجاد انبار داده معاملات، اصلاح سیستم معاملات تک کالایی و ارتقاء روش تسهیم به نسبت در سیستم های معاملاتی اشاره کرد.

در حوزه کشاورزی در این یک سال چه اقداماتی انجام شده است؟

فلسفه وجودی بورس های کالایی در دنیا که الان بیش از یک و نیم قرن سابقه دارد ایجاد ثبات در بازارهای کشاورزی بوده است. هم اکنون نیز در دنیا بورس های کالایی نقش مهمی در ساماندهی بازارهای کشاورزی دارند. براین اساس ارتقاء جایگاه تالار کشاورزی به سطح شایسته و افزایش قابل توجه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا از جمله راهبردهای مهم بورس کالای ایران است.

در واقع بخش کشاورزی از جمله بخش هایی است که قابلیت این را دارد که با تلاش و برنامه ریزی مناسب ظرفیت آن را ارتقاء داد. بورس کالای ایران نیز به صورت مشخص بر این حوزه تمرکز داشته و در سال های اخیر با ملاحظه پتانسیل های بالقوه تلاش های فراوانی داشته است تا بورس کالای ایران نقش موثری در کاهش هزینه های مبادله، بهبود ظرفیت تجاری بخش کشاورزی و توانمندسازی کشاورزان داشته باشد. در سال ۱۳۹۲ راه اندازی نظام انبارداری و سامانه صدور قبض انبار در بورس کالا در دستور کار بود که در سال جاری نیز در حال پی گیری است.

همچنین با ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در آذرماه سال ۱۳۹۲، تعاملات خوبی با نهادهای متولی این حوزه و در راس آنها وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است. به این ترتیب که دستورالعمل اجرایی آن تدوین و برای اجرای آزمایشی آن شش محصول در هشت استان انتخاب شدند و انبارهایی در برخی از این استان ها مورد پذیرش بورس کالا قرار گرفتند؛ اما عدم تخصیص بودجه برای این امر، سبب شد که مراحل اجرایی به درستی طی نشود. اما امید آن وجود دارد که طی سال های آینده تمهیداتی برای اجرایی شدن این موضوع در نظر گرفته شود.

برای توسعه بازار نقدی محصولات کشاورزی نیز به صورت مداوم با گروه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر بازار کشاورزی جلسات کارشناسی برگزار شده است. با فعالان بازار، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنعت طیور و کارخانجات روغن‌کشی، تولیدکنندگان محصولاتی مانند پسته، زعفران، ذرت، دانه‌های روغنی، مرغ منجمد، تخم مرغ، اتحادیه‌های انبارداران و سیلوداران جهت پذیرش انبارها در بورس، خانه کشاورز در خصوص شناسایی کشاورزان پیشرو، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی، و شرکت‌های سهامی زراعی در شهرستان‌های مختلف جهت معرفی مزایا و کارکردهای بورس تعامل دایمی وجود داشته است.

همچنین برخی استانداردها برای محصولات کشاورزی مورد پذیرش در بورس کالا تدوین شده و دستورالعمل‎های ناظر بر فرایندهای بورس کالا در حوزه کشاورزی بازبینی شده اند.

در حوزه محصولات صنعتی و معدنی در یک سال اخیر اهم اقداماتی که انجام شده چه بوده است؟

همان طور که گفته شد. در تالار محصولات صنعتی و معدنی در سال اول دولت تدبیر و امید بیش از ۲۱۱ هزار میلیارد ریال معامله انجام شده است. فلزاتی مانند مس، فولاد، کک، روی و آلومینیوم در این تالار معامله می شوند. در این سال تولیدکنندگان فولاد از جمله تولیدکنندگانی بودند که از طریق ساز وکار معاملات سلف تامین مالی شدند. در مجموع ارزش کل معاملات سلف رینگ صنعتی و معدنی حدود ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین در همین سال زمینه‌های عملیاتی شدن معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد میلگرد به عنوان ابزار نوین مالی فراهم شد، زیرساخت‌های بازار و تکمیل زنجیره تولید، توزیع و مصرف محصولات با فراهم کردن زمینه‌های راه‌اندازی و استقرار سیستم قبض انبار توسعه‌ پیدا کرد، و کیفیت کالاهای عرضه و پذیرش شده بهبود پیدا کرد.

از جمله نکات دیگری که در حوزه معاملات محصولات صنعتی و معدنی اتفاق افتاد و در واقع از دیدگاه دولت ناشی می شد تغییر قیمت گذاری مس در بورس کالا با نرخ آزاد ارز در تاریخ هفدهم فروردین سال ۱۳۹۳ است. کاهش دخالت دولت در بازارها به عنوان یکی از دیدگاه های دولت جدید باعث شده است که به تدریج قیمت گذاری برخی از محصولات آزاد شود و در عین حال سقف های قیمتی نیز در برخی موارد برداشته شود؛ به عنوان نمونه سقف قیمتی محصولات فلزی،به استثنای فولادی که سقف ۱۰ درصدی دارد، در اوایل مردادماه ۱۳۹۳ برداشته شد.

همچنین در این تالار تلاش شده است که محصول قراضه به عنوان یکی از عوامل موثر در تولید فولاد به بورس کالا آورده شود تا از طریق آن تولیدکنندگان فولاد به خصوص تولیدکنندگان بخش خصوصی بتوانند به آن دسترسی آسان تری داشته باشند. براین اساس هم اکنون قراضه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بورس کالا پذیرش شده است و این بورس با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با وزارت نفت، شهرداری ها، شرکت های خودروسازی، مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده و سایر نهادهای تامین کننده قراضه رایزنی ها را ادامه می دهد.

از جمله اقداماتی که در تابستان ۹۳، در حوزه تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی صورت گرفته ابلاغ مصوبه تغییر فرمول قیمت پایه محصولات پتروشیمی از ارز مبادله ای به ارز متقاضی بوده است که به تبع آن قیمت این محصولات آزاد شد ؛ این موضوع تا چه میزانی اهمیت داشته است و چه تاثیراتی بر نظام عرضه و تقاضا داشته است؟

ما مقایسه‌ای بین ۱۸روز معاملاتی قبل از اصلاح مصوبه و ۱۸روز بعد از اصلاح مصوبه انجام داده ایم که تاثیر این تصمیم را نشان می دهد. اصلاح مصوبه شانزدهم خرداد امسال بود؛ یعنی زمانی که دخالت دولت در قیمت‌گذاری صفر شد و داستان‌های مربوط به ارز مبادلاتی و ارز بازار پایان یافت.

این مقایسه نشان می‌دهد قبل از اصلاح مصوبه، حجم عرضه محصولات پلیمری ۴۱۶هزارتن و حجم تقاضای آن دومیلیون و ۲۹۰هزارتن بوده است؛ یعنی ۴۱۶ هزارتن کالا برای فروش عرضه شده اما تقاضایی که برای آن شده حدودا پنج برابر عرضه است.

سقف رقابت برای این کالا هم تا پنج ‌درصد بوده؛ یعنی قیمت پایه می‌توانسته نهایتا در جریان رقابت تا پنج‌ درصد بالا برده شود. چیزی که در جریان فروش هم اتفاق افتاده، این است که نهایت این سقف بروز پیدا کرده یعنی به‌ خاطر ارزان‌تر بودن نسبت به بیرون و نابرابری شدید عرضه و تقاضا تا جایی که می‌شده قیمت بالا رفته است؛ در نهایت هم تسهیم به نسبت شده و افرادی که مایل به خرید بوده‌اند به میزان تقاضایی که داشته‌اند نسبت‌بندی شده‌اند و قسمتی از این کالا به آنها فروخته شده است.

در همین دوره ۱۸روزه قبل از اصلاح مصوبه حجم معاملات ‌هزارو۲۰۰میلیاردتومان برای این محصولات پلیمری بوده است. بعد از اصلاح مصوبه و پایان دخالت دولت در قیمت‌گذاری حجم عرضه ۵۶۰‌ هزارتن شده است، یعنی ظرف ۱۸ روز عرضه از ۴۱۶‌هزارتن به ۵۶۰‌هزارتن رسیده و عرضه بیشتری در بازار اتفاق افتاده است؛ این یعنی بازار به سمت تعادل می‌رود، تقاضا هم به ۵۴۸‌هزارتن کاهش پیدا کرده است، یعنی از دومیلیون‌و ۲۹۰‌هزارتن به ۵۴۸‌هزارتن رسیده و در نهایت عرضه ۵۶۰‌هزارتنی در برابر تقاضای ۵۴۸هزارتنی قرار گرفته است.

تقاضا به‌خاطر عقلانی‌شدن شرایط بازار و از بین رفتن آن اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵درصدی که قبلا به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری بین اینجا و بازار آزاد به وجود آمده بود، حالا از بازار تامین می‌شود و این کالا به‌خاطر تعادل در عرضه و تقاضا در وضعیت عاقلانه و متعادلی به سر می‌برد. نکته مهم دیگر اینجاست سقف رقابت که قبلا پنج‌درصد بود و نهایت آن هم اتفاق می‌افتاده حالا ۱۰‌درصد تعیین شده اما فقط ۱.۲درصد آن اتفاق افتاده است؛ این یعنی اینکه معاملات واقعی‌تر شده است.

در حوزه تدوین استانداردها و ارتقای کیفیت چه اقداماتی در سال گذشته انجام گرفته است؟

در این بخش هم اقدامات مناسبی صورت گرفت. تدوین استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ تحت عنوان میلگردهای گرم برای تسلیح بتن با محوریت شرکت بورس کالای ایران، تدوین استاندارد ملی آئین کار انبارداری برای محصولات فولادی به انضمام استاندارد قفسه های فلزی و تجهیزات انبار، تدوین ضوابط فنی انبارداری در راستای اجرای آیین نامه ماده ۳۳ قانون بهره وری محصولات کشاورزی، و همکاری در تدوین استاندارد ملی با سازمان ملی استاندارد از جمله فول فت سویا، شیر خام ، خامه طعم دار و … با توجه به نیاز شرکت بورس کالا از جمله اقداماتی است که در سال گذشته در حوزه تدوین استانداردها و ارتقای کیفیت انجام گرفته است.

به عنوان سوال آخر همانطور که می دانید دولت بسته خروج از رکود و همچنین لایحه خروج از رکود را ارایه کرده است. بورس کالا دراین بسته چه نقش هایی بر عهده دارد؟

بسته خروج از رکود در مجموع یک بسته سیاستی سازگار است که در آن چهار محور مهم وجود دارند و این محورها مبنای سیاست گذاری هستند. سیاست های اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب و کار، تامین منابع مالی و فعالیت ها و محرک های خروج از رکود محورهای مذکور را تشکیل می دهند. طبیعی است که بورس کالا در محو تامین منابع مالی نقش مهمی ایفا می کند و می تواند در برطرف کردن تنگناهای مالی نقش مهمی در کنار سایر نهادهای مالی بازار سرمایه داشته باشد. به صورت مشخص در بسته سیاستی به استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانکها و موسسات دولتی، فعالسازی ظرفیت ماده ۳۳ قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی، کشف قیمتها ، تنظیم بازار کالاها ، تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا و تامین مالی از طریق پیش فروش اشاره کرده است.

علاوه بر این، در مصوبه جدید دولت وظیفه کشف نرخ کلیه کالاها به جز کالاهای اساسی و انحصاری به بورس کالای ایران و بورس انرژی سپرده شده است. این مهم گویای این است که دولت به نقش بورس کالای ایران در خروج از رکود و رشد اقتصادی ملی واقف می باشد.

با ملاحظه اینکه در یک سال اول دولت تدبیر و امید، برخی از روندهای نامطلوب اقتصادی کشور متوقف شده است امیدواریم که لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام تامین مالی کشور بتواند فضای اقتصادی کشور را به سمت فضای رشد و توسعه و خروج از رکود سوق دهد.

منبع: بازاروسرمایه


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=53604
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه
لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه
لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه
لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه
لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه
لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه
لزوم ابهام زدایی دولت از بازار سرمایه