بانک مرکزی با ارائه بخشنامه جدید نشان داده است که عزم جدی برای کاهش نرخ موزون سود بانکی دارد و این خبر خوبی برای کل اقتصاد و بازار بورس بود.به نظر می رسد بازار سهام می بایست پس از افت‌های هیجانی پی‌درپی به طور ملایم به رشد خود ادامه دهد.

اخبارپول – امیرفرشید رضائی*: با آرام تر شدن روند معاملات در بورس و فرابورس شاخص‌ها روند تقریبا با ثباتی را در پیش گرفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، همانطور که در هفته‌های گذشته عنوان شد علت ریزش شاخص طی هفته‌های گذشته کاهش قیمت نفت و عدم تعادل در قیمت‌های اصلی اقتصاد،ارز و نرخ سود بانکی بود.
نگرانی فعالان بازار از کاهش درآمدهای نفتی، کسری شدید بودجه دولت بود که آثار تورمی شدیدی بر جای گذاشته و باعث آشفته شدن اقتصاد نیز می‌شد.
با این حال طی یکی دوهفته اخیر اتفاقات و سیاست‌های اقتصادی مناسبی از جانب دولت به کار گرفته شد. بطوریکه دولت توانست بودجه را با کمترین وابستگی به نفت تحویل مجلس کرده از طرفی از اجرای فاز جدید هدفمندی نیز امتناع کند.علاوه بر این با کنترل هیجانات بازار ارز،نرخ ارز را به آرامی افزایش دهد.
بانک مرکزی نیز در سال ۹۳ توانست کنترل مناسبی روی حجم نقدینگی داشته باشد و نرخ رشد نقدینگی را از ۳۰ درصد در سال ۹۲ به ۱۳درصد کاهش دهد.
با تمام این تفاسیر همانطور که اعلام شد پاشنه آشیل سیاست‌های دولت بالابودن نرخ سود بانکی بود که عدم توازن را برای متغیرهای کلان اقتصادی به ارمغان می آورد.
بانک مرکزی با ارائه بخشنامه جدید نشان داده است که عزم جدی برای کاهش نرخ موزون سود بانکی دارد.(نرخ اسمی سود سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت تغییری نکرده است ولی متاسفانه بانک‌ها به سپرده های کوتاه مدت نیز سود بالا پرداخت می کرده اند.)و این خبر خوبی برای کل اقتصاد و بازار بورس بود.به نظر می رسد بازار سهام می بایست پس از افت‌های هیجانی پی‌درپی به طور ملایم به رشد خود ادامه دهد.
با این تفاسیر می‌توان امید داشت که شاخص توانایی بازپس گیری کانال ۷۳ هزار واحدی را در کوتاه مدت به دست آورد.

وضعیت نمادها در بازار

در بخش حمل و نقل صف فروش محدود “حپترو” برچیده شد اما این نماد مجددا به صف رسید. همچنین، صف های فروش پر حجم در نمادهایی مانند “ثنوسا” و “ثاباد” در بخش ساختمانی پابرجا ماند.
تعدادی از نمادهای بیمه ای سرانجام به درصدهای منفی رفتند اما صف خرید در نماد “آسیا” کماکان به چشم می خورد.
در بخش معدنی صف فروش محدود “کمنگنز” برچیده شد.
در بخش غذایی “غگرجی” در آستانه صف فروش قرار گرفت.
در بخش خودرویی تعداد زیادی از نمادها پا به درصدهای منفی گذاشتند و “خگستر” نیز به صف فروش رسید که این صف برچیده شد.
همچنین در بخش فلزی “فرزین” بار دیگر به صف خرید محدودی رسید.

افت بازار و تغییر ریاست
بازار در مدت کوتاهی افت زیادی داشت و این افت فرصت خوبی برای تغییر ریس سازمان بوجود آورد.
این تغییر در سازمان بورس از قبل کلید خورده بود ولی با توجه به احتمال لطمه خوردن بازار این تغییر به زمان مناسب موکول شد که شرایط آن چندی قبل مهیا شد. حال با ورود رئیس جدید بازار روند صعودی در پیش گرفته و روبه رشد است.
*کارشناس ارشد و تحلیلگر بازار سرمایه
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=53136
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول – بازار سرمایه به ثبات رسید
اختصاصی اخبارپول – بازار سرمایه به ثبات رسید
اختصاصی اخبارپول – بازار سرمایه به ثبات رسید
اختصاصی اخبارپول – بازار سرمایه به ثبات رسید
اختصاصی اخبارپول – بازار سرمایه به ثبات رسید