افزایش درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش ضریب مالیاتی نیست بلکه باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد و ظرفیت صادرات غیرنفتی هم بیشتر شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به سهم ۳۱ درصدی نفت در لایحه بودجه سال آینده که ممکن است تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار بگیرد سیاست‌های دولت برای افزایش درآمد را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، کاهش قیمت نفت باعث شده که دولت نه‌تنها در تحقق درآمدهای نفتی سال ۹۳ خود با مشکلاتی مواجه شود بلکه برای برنامه‌ریزی درآمدهای نفتی خود در سال آینده نیز نتواند چشم‌انداز قابل اتکایی داشته باشد.

به همین دلیل کارشناسان اقتصادی مکررا هشدار می‌دهند که دولت در برنامه‌ریزی‌های خود نرخ نزدیک به واقعیت را در نظر بگیرد تا با کسری مواجه نشود. در همین حال به نظر می‌رسد دولت به دنبال سیاست‌های دیگر درآمدزایی است تا بتواند بخشی از کسری‌های ناشی از افت قیمت نفت را جبران کند.

در همین مورد مشاور ارشد رئیس‌جمهور به دو سیاست افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی اشاره کرده و گفته است: کاهش قیمت جهانی نفت، وفاق ملی را برای کاهش تکیه به درآمدهای نفتی تقویت می‌کند و اگرچه کاهش منابع درآمدی امری مطلوب نیست اما باید دیگر منابع پایدار غیرنفتی مانند درآمدهای مالیاتی و درونی اقتصاد و صاردات غیرنفتی را افزایش دهیم.

مسعود نیلی که در یک برنامه رادیویی با رادیواقتصاد گفت‌وگو می‌کرد، افزود: حدود ۳۱.۵ درصد بودجه سال جاری را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد که البته ممکن است تحت تأثیر کاهش قیمت‌ها قرار گیرد اما دیگر منابع درآمدی مانند صادرات غیرنفتی و مالیاتی بیشتر می‌شود.

نیلی کاهش نرخ تورم، حفظ ثبات اقتصاد کلان، خروج از رکود و تحقق رشد اقتصادی را چهار برنام در اولویت دولت ذکر کرد و توضیح داد: البته افزایش درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش ضریب مالیاتی نیست بلکه باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد و ظرفیت صادرات غیرنفتی هم بیشتر شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=52944
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سیاست مالیاتی دولت برای مقابله با افت قیمت نفت
سیاست مالیاتی دولت برای مقابله با افت قیمت نفت
سیاست مالیاتی دولت برای مقابله با افت قیمت نفت
سیاست مالیاتی دولت برای مقابله با افت قیمت نفت
سیاست مالیاتی دولت برای مقابله با افت قیمت نفت