هرچند که گفته می شود نرخ ارز بر تورم تاثیر می گذارد و این گفته نیز بیجا نیست اما نرخ تورم نیز بر ارز تاثیر می گذارد و یک خاصیت چرخشی میان این دو وجود دارد اما با توجه به اینکه دولت در بخش های مختلف سیاست کنترل تورکم را دنبال می کند این افزایش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر صادرات خواهد داشت.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز در تجارت گفت: در مقاطعی که طی سال های اخیر افزایش نرخ ارز رقم خورده، این اولین باری است که رشد بهای دلار می تواند تاثیر مثبت بر صادرات بگذارد چراکه این بار نرخ تورم در حال کنترل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، رضی میری در گفتگو با صدای اقتصاد ادامه داد: مشکل اصلی صادرات در حال حاضر بازگرداندن ارز به کشور است. با توجه به مشکلات تحریم و مسائل بانکی این کار با صرف زمان طولانی و هزینه بالا انجام می گیرد حتی در برخی کشورها امکان بازگرداندن ارز بسیار اندک است. هزینه این کار به قدری بالا است که شاید افزایش فعلی نرخ ارز بخشی از این هزینه ها را پوشش دهد.

این صادرکننده در مورد طرح بانک مرکزی برای خرید ارز صادراتی به قیمت آزاد آن هم در کشور مقصد گفت: این طرح ها فقط در حد حرف است. گفته شده است که ارز صادرکننده را در کشور مقصد خریداری می کنند و در تهران به او ریال می دهند اما به طور عملی نگفته اند که چگونه و در کدام کشورها این کار را انجام می دهند.

وی افزود: بهتر است این کار را انجام دهند و بعد از آن سخن بگویند. اگر می توانند چنین کار کنند، نام کشورهایی که بانک مرکزی این امکان را در آن کشورها دارد، اعلام شود و مسیر اجرای آن برای صادرکنندگان روشن شود. طبیعی است که اگر این روش شدنی باشد بسیار می تواند کمک کند.

به گفته میری، در حال حاضر با این مشکلات بوجود آمده هزینه انتقال ارز به ایران حدود ۱۵ درصد برآورد می شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=52893
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش قیمت ارز به صادرات کمک می‌کند
افزایش قیمت ارز به صادرات کمک می‌کند
افزایش قیمت ارز به صادرات کمک می‌کند
افزایش قیمت ارز به صادرات کمک می‌کند
افزایش قیمت ارز به صادرات کمک می‌کند