مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت با تأکید بر لزوم حمایت مادی و معنوی از مطبوعات گفت: در باب حمایت معنوی وظیفه‌ی دولت این است که اطلاعات دقیق را در اختیار مطبوعات قرار دهد و مطبوعات نیز محرم دولت قلمداد شوند تا راحت‌تر کار کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت با تأکید بر لزوم حمایت مادی و معنوی از مطبوعات گفت: در باب حمایت معنوی وظیفه‌ی دولت این است که اطلاعات دقیق را در اختیار مطبوعات قرار دهد و مطبوعات نیز محرم دولت قلمداد شوند تا راحت‌تر کار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir) به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام «حجت‌الله نیکی‌ملکی» در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه پیام‌نور که در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد، عرصه نشریات را عرصه‌ی ایثار دانست و گفت: گاه نگاه‌ها به عرصه مطبوعات افراطی بوده و سخت‌گیری‌های زیادی نسبت به آن وجود دارد.

وی با اشاره به رئوس فکری مقام معظم رهبری در حوزه مطبوعات خاطرنشان کرد: نیاز است به منظور کاهش افراط و تفریط در این زمینه تجزیه و تحلیل صورت گرفته و طبق اصول پیش رفت و از غلط‌نویسی دوری کرد.

نیکی‌ملکی با بیان اینکه مطبوعات پدیده‌هایی تشریفاتی نیستند، تصریح کرد: چون نظام ما یک نظام مردمی است وجود مطبوعات، یک لازمه و نیاز برای حکومت است و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز از مطبوعات آزاد دفاع کرده‌اند.

مشاور وزیر تأکید کرد: دولت در باب مطبوعات هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی مسئول است، همچنین باید کار در مطبوعات را جزو مشاغل سخت در نظر گرفت و از آن حمایت کرد.

وی افزود: در باب حمایت معنوی وظیفه‌ی دولت این است که اطلاعات دقیق را در اختیار مطبوعات قرار دهد و مطبوعات نیز محرم دولت قلمداد شوند تا راحت‌تر کار کنند.

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به اینکه آنچه در حال حاضر در وزارت ارشاد مورد بحث قرار گرفته این است که اگر یک نشریه اشتباه کرد، نباید آن را فوراً تعطیل کرد، افزود: این کار اشتباه است و مجازات باید به تناسب جرم صورت گیرد مگر اینکه حریم‌ها شکسته و وارد خطوط قرمز شده باشد.

نیکی‌ملکی در شرح وظایف مطبوعات از نگاه مقام معظم رهبری گفت: هدایت افکار عمومی به تناسب نیاز جامعه و حفظ خطوط قرمز، پرهیز از طرح مسائل تفرقه‌انگیز و دلسردکننده، کمک به ترویج فرهنگ صحیح در جامعه و انتقال عادات و افکار اسلامی به جامعه از برخی وظایف مطبوعات در قبال دولت است.

وی تأکید کرد: مطبوعات نباید قوای نظام را تضعیف کنند، بلکه باید نقاط قوت را بیان و نقاط منفی را عادلانه نقد کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه چشم مطبوعات باید باز باشد، خاطرنشان کرد: حساسیت‌های مطبوعات درباره فساد‌های اقتصادی خوب است و این کار نیاز به تجزیه و تحلیل دارد.

وی یکی دیگر از وظایف مطبوعات را بررسی و نقد کتاب و معرفی مفاخر عنوان و تأکید کرد: کتاب‌های خوب باید در مطبوعات معرفی و تبلیغ شوند. همچنین دانشجویان ممتاز در مطبوعات دیده شوند.

به گزارش ایسنا، نیکی‌ملکی اضافه کرد: در این عرصه نباید کورکورانه تقلید کرد، بلکه باید روش‌های مناسب، ابتکار و خلاقیت را در جهت استفاده مثبت از این عرصه به کار گرفت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام تعیین تکلیف بیمه خبرنگاری تا آخر سال جاری، از تشکیل کارگروهی جهت رسیدگی به بیمه این قشر خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در ارشاد موضوع بیمه خبرنگاران مطرح است و تا آخر سال تعیین تکلیف می‌شود.

نیکی‌ملکی پیرامون فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی و توسعه فضای مجازی گفت: سیاست وزارت ارشاد این است که تا حد امکان فضای مجازی توسعه یابد و بسته نشود.

وی تصریح کرد: رویکرد وزارت ارشاد این بود که صدور مجوز و نظارت، هر دو به ارشاد واگذار شود، اما با کم‌لطفی برخی مسئولان مواجه شد. اگر این امر صورت می‌گرفت وزارت ارشاد حتماً می‌توانست همکاری و همراهی کند و پاسخگوی مسائلی باشد که در فضای مجازی پیش می‌آید.

این مقام مسئول در خصوص تأخیر در صدور مجوز‌ها اظهار کرد: بعد از انقلاب چند اقدام عمده انجام شد که اولین آنها تسریع در صدور مجوز است. به عنوان مثال، مراحل ۱۶ گانه‌ صدور مجوز برای پخش فیلم حذف شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر در دولت جدید به بیش از ۶۰۰ نشریه مجوز فعالیت داده شده، ولی خیلی از آنها تعطیل و غیرفعال هستند؛ در هر صورت سیاست وزارت این است که به امر صدور مجوز سرعت داده شود.

وی در اشاره به مهجور ماندن قرآن خاطرنشان کرد: در حوزه قرآن یک بخش به سیاست کلان برمی‌گردد و وظیفه‌ی حکومت دینی این است که مفاهیم قرآنی را جدی‌تر در جامعه پیاده کند.

نیکی‌ملکی افزود: از مباحث در حال پیگیری مقام معظم رهبری در راستای همگانی کردن قرآن، تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است و وزارت ارشاد به عنوان متولی قرآن در چند بخش فعالیت جدی دارد. اگر قرآن به صورت دقیق و زیبا بیان شود در موفقیت فعالیت‌های قرآنی بسیار کمک کننده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سیاست ما تلاش برای ایجاد یک زندگی و یک جامعه قرآنی است که با کمک به درک و فهماندن آیات به صورت سلیس و روان تسهیل می‌شود.

وی تأکید کرد: مؤسسات باید برای همراهی در همه مراحل، از صدور مجوز گرفته تا حوزه‌های دیگر تشویق شوند.

نیکی‌ملکی در بخشی از سخنان خود در خصوص ممیزی نشریات و کتب گفت: ممیزی در همه کشورها وجود دارد، اما ما با ممیزی سلیقه‌ای مخالفیم و نباید طبق سلیقه شخصی کتابی مجوز بگیرد و دیگری نگیرد.

وی مجوز ندادن به ۵۰۰ جلد کتاب که با رویکرد شخصی صورت گرفته بود را کاری عبث دانست و بر محدود نکردن نشر کتاب تأکید کرد.

نیکی‌ملکی افزود: در حال حاضر زمان صدور مجوز از هشت ماه به یک ماه و حتی کمتر نزول پیدا کرده است چون اینکار جز وقت‌کشی و در انتظار گذاشتن مولف چیز دیگری در پی ندارد.

وی فضای مجازی را هم فرصت دانست و هم تهدید و گفت: نگاه سیاست‌گذاران کنترل و نظارت بر آنهاست و نه حذف آنها.

مشاور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت ارشاد و وزارت علوم منعقد شده، می‌توان از ظرفیت‌های هر دو گروه بهره برد که یکی از آنها همراهی کردن با نشریات دانشجویی است.

فاطمه رضایی – مدیرکل امورفرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه پیام‌نور کشور – نیز در این نشست گفت: باید در فضای قرآنی در قالب جشنواره‌ها و مسابقات و سرمایه‌گذاری‌ها تقویت ایجاد کنیم.

وی افزود: دانشگاه پیام‌نور در عرصه قرآن رتبه‌های رفیعی دارد اما کافی نیست، دنیال فراخوانی هستیم تا ایده‌ها را جمع‌آوری و فضایی ایجاد کنیم که قرآن در همه ابعاد زندگی نقش پررنگی داشته باشد.

رضایی اظهار کرد: از اعتبار فرهنگی درصد کمی به نشریات دانشجویی اختصاص داده شده که نسبت به تعداد دانشجویان هر واحد سرانه کمی است ولی نسبت به تعداد نشریات کم نیست.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=51463
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تکلیف بیمه خبرنگاران تا پایان سال مشخص می‌شود
تکلیف بیمه خبرنگاران تا پایان سال مشخص می‌شود
تکلیف بیمه خبرنگاران تا پایان سال مشخص می‌شود
تکلیف بیمه خبرنگاران تا پایان سال مشخص می‌شود
تکلیف بیمه خبرنگاران تا پایان سال مشخص می‌شود