از میان کشورهای۱+۵ مذاکره‌کننده هسته‌یی با ایران، از روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین یونان، نروژ، استرالیا و کشورهای عربی درخواست‌های جدی جهت ورود به بازار سرمایه کشور وجود دارد.

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران یک بحث بنیادی و اساسی است و موضوع خبرسازی یا هیجان‌زدگی نیست. در ۱۵سال گذشته این میزان استقبال برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود نداشته است و بازار سرمایه ایران حتی با تضعیف پول ملی درمقابل ارزها در برابر تمام بازارهای سرمایه دنیا کم‌رقیب است. به‌طوری‌که از میان کشورهای۱+۵ مذاکره‌کننده هسته‌یی با ایران، از روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین یونان، نروژ، استرالیا و کشورهای عربی درخواست‌های جدی جهت ورود به بازار سرمایه کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، رضا سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران در همین ارتباط به سنا گفت: علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ثانویه ایران ناشی از عوامل بنیادی است و این شرکت‌ها تحت تاثیر هیجان یا کنجکاوی چنین درخواست‌هایی را به ما نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان، نروژ، استرالیا و کشورهای عربی درخواست‌های جدی برای ورود به بازار ثانویه داشتیم درباره میزان سرمایه‌گذاری این کشورها در گام اول تصریح کرد: روسیه با ۲۰۰میلیون یورو بیشترین میزان نقدینگی را اعلام کرده است و بعد از آن انگلیس، فرانسه و آلمان هرکدام بالای ۱۵۰میلیون یورو تقاضای سرمایه‌گذاری داده‌اند، استرالیا و نروژ نیز هرکدام بالای ۱۰۰میلیون یورو، یونان با ۵۰میلیون یورو و کشورهای عربی با ۳۰ تا ۵۰میلیون یورو درخواست داشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در جریان معاملات بازار سرمایه ایران به‌طور دایم هستند و حتی در روز جاری با وجود جو و هیجان فروش این شرکت‌ها همچنان بر تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری در ایران پافشاری دارند، گفت: در‌حالی‌که امروز برخی از سهامداران حقیقی و حقوقی در حال عرضه سهام در منفی۴ و منفی۵ بودند ما طی دو ساعت با ۶سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران صحبت‌های خوبی انجام دادیم و آنها براساس علاقه بنیادی به سرمایه‌گذاری در ایران هیچ تغییری در تصمیم خود ندادند و حتی تمدید مذاکرات را به نشانه مثبت گرفتند.

سلطان‌زاده درباره صنایع مورد نظر این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری گفت: صنایع مورد نظر این صندوق‌ها صنایع پتروشیمی، معادن، غذایی، خودرو‌سازی (سبک و سنگین) و خدمات نفتی مانند شرکت‌های پیمانکاری، حفاری و نفتکش‌هاست. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این صندوق‌ها علاوه بر تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با نرخ سود ثابت مانند اوراق مشارکت استقبال کرده‌اند و چنانچه به‌عنوان نمونه پارس‌جنوبی یا راه‌آهن پس از رفع تحریم‌ها اوراق مشارکت با سود ۷درصد یورویی منتشر کند شاهد سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی به ایران خواهیم بود.

رضا سلطان‌زاده درباره علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران گفت: خارجی‌ها متفاوت فکر می‌کنند سرمایه‌گذارانی که علاقه به سرمایه‌گذاری در ایران دارند در نخستین گام خواستار صندوق‌های پیشگام هستند که ریسک‌پذیری‌شان بالا است.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها نخستین صندوق‌هایی هستند که وارد بازارهای نوظهور می‌شوند البته ما ایران را بازار نوظهور نمی‌دانیم اما برای برخی کشورها حکم بازار نوظهور را دارد که براساس شرایط بنیادی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. از نگاه شرکت‌های معتبر اروپایی و غربی ایران به‌طور کلی در پنج‌سال آینده از نظر بنیادی و فانتامنتال ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

سلطان‌زاده در این باره توضیح داد: در کشوری با تولید ناخالص داخلی ۴۸۰میلیارد دلاری و برای کشوری که تولید ناخالص داخلی (برابر قدرت خرید) آن یک‌تریلیون‌دلار است پیش‌بینی‌ها این است که با آرام‌شدن فضای سیاسی و انجام تفاهمات سیاسی و مسایل هسته‌یی یک رشد بین ۷ تا ۹درصدی در تولید ناخالص داخلی برای پنج‌سال آینده اتفاق می‌افتد.

عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران، اظهار داشت: باتوجه به نسبت قیمت بر درآمد (P/E) شرکت‌ها که به‌طور میانگین بین ۵ و ۵.۵ معامله می‌شوند آن‌هم در زمان تحریم قیمت سهام شرکت‌ها بسیار جذاب است.

وی با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌ها در دوران تحریم دارند، گفت: در‌حالی‌که درآمد شرکت‌های بورسی باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی محدودتر می‌شود و اساسا هزینه‌های پول بیشتر می‌شود چون هزینه صادرات و فروش بالاتر از شرایط عادی قرار می‌گیرد نسبت‌ها و قیمت‌ها بسیار مناسب است.

سلطان‌زاده با اشاره به P/E شرکت‌های خارجی که در شرایط عادی و بدون تحریم با نسبت ۱۸ معامله می‌شوند، بازار ایران را برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب دانست و گفت: بازار سرمایه ایران ارزان‌ترین بازار دنیاست و با قاطعیت می‌توان گفت بازار سرمایه ایران در‌مقایسه با هر بازار سرمایه دیگری بسیار جذاب است و حتی با وجود تضعیف ریال نسبت به سایر ارزها برای سرمایه‌گذاری جذاب است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=51386
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۴کشور از ۱+۵ در صف ورود به بورس ایران
۴کشور از ۱+۵ در صف ورود به بورس ایران
۴کشور از ۱+۵ در صف ورود به بورس ایران
۴کشور از ۱+۵ در صف ورود به بورس ایران
۴کشور از ۱+۵ در صف ورود به بورس ایران