یک مقام مسئول در بازار سرمایه از لزوم بازنگری و اصلاح قانون بازارسرمایه خبر داد و گفت:با تغییر شرایط اقتصادی طی ۱۰ سال گذشته، قانون بازار سرمایه در برخی موارد به تغییر و نگارش جدید نیاز دارد.

یک مقام مسئول در بازار سرمایه از لزوم بازنگری و اصلاح قانون بازارسرمایه خبر داد و گفت:با تغییر شرایط اقتصادی طی ۱۰ سال گذشته، قانون بازار سرمایه در برخی موارد به تغییر و نگارش جدید نیاز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، بهروز خدارحمی- دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری- در گفت‌وگو با ایسنا، در نهمین سالگرد تصویب قانون بازار اوراق بهادار به لزوم اصلاح این قانون اشاره کرد و گفت:بازار سرمایه قبل از تصویب قانون متشکل در آذر ۱۳۸۴ به این شکل ساماندهی نشده بود به طوری که بسیاری از ابزارها، ارکان ها و نهادها برای اولین بار در قانون آن زمان دیده شد، لذا قانون مصوب سال ۱۳۸۴ از لحاظ زمانی یکی از مترقی‌ترین قوانینی بود که در آن زمان نوشته شد.

وی افزود: این درحالی است که به دلایل مختلف می‌شود انتظار داشت که بعد از گذشت زمان در قانون بازار سرمایه تجدید نظر شود زیرا ساختار اقتصادی و شرایطی که در آن زمان وجود داشت با شرایط فعلی بسیار متفاوت شده است به طوری که متناسب با سهم بازار سرمایه در کل اقتصاد برنامه ریزی صورت می‌گرفت اما طبیعتا از ۱۰ سال گذشته تاکنون شرایط اقتصادی بسیار تفاوت کرده است لذا به نظر می رسد که در برخی حوزه ها باید نگاه عالیه در نگارش های جدید لحاظ شود.

خدارحمی به مواردی که به اصلاح نیاز دارد اشاره کرد و در ادامه گفت: درست است که قانون بازار به عنوان یک قانون بالادستی نوشته شده است، اما بسیاری از ابزارها و مکانیزم‌هایی که دیده شده است نه در قانون آن زمان وجود داشت و نه حتی هنوز آن ابزارها و نهادها شکل گرفته است.

وی تصریح کرد:حتما هر قانونی بعد ازاجرا با خلاءهایی مواجه شده و مشکلات اجرایی آن نمایان می‌شود که در این شرایط طبیعتا به اصلاح نیاز دارد، لذا به اعتقاد من اکنون یکی از بهترین فرصت‌هایی است که این قانون در مواردی که نیاز به بهبود و روان سازی دارد، اصلاح شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: در زمان تصویب قانون فعلی قصد داشتیم در راستای نظم بخشی به بازار سرمایه قوانینی را وضع کرده و نظارت قانونی کنیم اما در حال حاضر یا قانون گذارانی که قانون را وضع کردند به آن عمل نکردند و یا قانونی که وضع شد متناسب برای پایش نبود.

خدارحمی تاکید کرد: لذا باید بخشی از قوانین و مقررات با توجه به شرایط اقتصادی قانون‌زدایی شود تا استقبال بیشتری به بازار سرمایه صورت گیرد زیرا بازار سرمایه اکنون دیگر محدود به جمع خاص کوچک نبوده و اگر قرار باشد سهام عدالت به بازار سرمایه وارد شود تقریبا اکثریت کل کشور به نوعی در این بازار فعالیت می‌کنند و این طبیعتا به زیرساخت‌های قانونی متفاوتی نیاز دارد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که شاید در قانون فعلی ضرورت آن دیده نشده بود و در حال حاضر حتما باید مدنظر قرار گیرد شیوه تعاملی است که بازار پول و سرمایه با یکدیگر دارند که طبیعتا یک قانون بالادستی مانند قانون بازار سرمایه حتما می‌تواند برای آن تدبیر بیاندیشد که تعاملات این دو نهاد با هم چگونه باشد و آن ها چگونه با یکدیگر به اقتصاد کشور کمک کنند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهار کرد:یکی دیگر از حوزه‌هایی که می‌تواند کمک بسیار زیادی کند و تجربه ۱۰ ساله می تواند برای آن تدبیری بیاندیشد این است که شیوه نظارت بر بازار سرمایه و نگاهی که از شورای عالی بورس تا سطح میانی وجود دارد تجدیدنظر شود تا افراد نزدیک‌تر و با تعاملات بیشتر بتوانند بازار سرمایه را رصد کنند.

خدارحمی یادآور شد: این در حالی است که برخی از اعضای شورای عالی بورس دغدغه‌هایی خارج از بازار سرمایه دارند و آنچنان گرفتاری‌های خارج از بازار دارند که به نظر می رسد بخش قابل توجهی از اعضا اصلا امکان رصد کردن بازار سرمایه را ندارند لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا تیم هدایت کننده قوی تر شود.

وی ادامه داد:از دیگر نکات مهم این است که بازار سرمایه باید از فرم دولتی خارج شود، زیرا یکی از ایرادات سازمان‌ بین المللی بورس‌های جهانی از بورس ایران این است که ساختار هدایتی بازار سرمایه نباید دولتی باشد. تعبیر آن‌ها این است که وقتی رییس شورای عالی بورس، وزیر اقتصاد است پس بازار سرمایه این کشور می تواند منتسب به دولت باشد بنابراین باید این فرم را از نظر شکلی خارج کنیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اضافه کرد:علاوه بر این یکی از حوزه هایی که طی ۱۰ سال گذشته کمتر به آن توجه شده است موضوع راهبری و حاکمیت شرکتی است به طوری که بهترین الگویی که برای حاکمیت شرکتی می توانیم بگیریم القای نگاه حاکمیت شرکتی در قانون بازار سرمایه است تا از بالاترین رکن در بازار سرمایه، نگاه حاکمیت شرکتی وجود داشته باشد.

خدارحمی عنوان کرد: بنابراین بخشی از موارد قانون بازار سرمایه به اصلاح و بازبینی نیاز دارد، اما این بازبینی و نگاه متفاوت به منظور زیر و رو کردن قانون نیست و باید مواردی از قانون بازار حذف شده و برخی موارد به آن اضافه شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۴که قرار بود قانون بازار سرمایه نوشته شود این قانون با زحمت بسیار زیاد بدون این که ابزاری در بازار وجود داشته باشد و با الگو گرفتن از سایر کشورها نوشته شد که در نوع خود قانون مترقی بود و در این ۱۰ ساله به واسطه همان قانون بازار سرمایه شکل گرفت و نهادها و بورس ها تشکیل شد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد:بنابراین اگر کارگروهی در این زمینه تشکیل شود و بازنگری لازم صورت گیرد می توانیم از تجربه ذینفعان نیز استفاده کنیم به طوری که نهادهایی مانند شرکت سپرده گذاری مرکزی، بورس انرژی، بورس کالا، فرابورس،کانون ها،هلدینگ ها،صندوق های سرمایه گذاری و مشاورین سرمایه گذاری که طی ۹ سال اخیر شکل گرفته اند می‌توانند در این کارگروه حضور داشته و دغدغه های خاص خود را مطرح کنند.

به گفته خدارحمی، اگر این کارگروه شکل بگیرد خوراک فکری خوبی برای کارگروه می تواند باشد تا ویرایش جدیدی که از قانون بازار سرمایه صورت می گیرد مترقی‌تر و کاربردتر از قبل باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به صورت مقطعی همه ارکان بازار سرمایه در حال فعالیت هستند و سازمان بورس نیز این موضوع را رصد می کند تا هر جایی که نیاز است، اصلاحات لازم صورت گیرد ولی درحال حاضر کارگروهی به صورت منسجم در این زمینه وجود ندارد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: به اعتقاد من عزم جدی برای اصلاح قانون بازار سرمایه وجود دارد، ولی اولویت دیگری طی چند ماه آینده تحت عنوان مشارکت کردن اهالی بازار در قانون برنامه پنج ساله ششم وجود دارد و به محض اتمام آن باید تمام هم و غم فعالان بازار سرمایه روی اصلاح قانون بازار گذاشته شود و بعید است که کسی در این راستا مخالفت کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=51297
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قانون بازار سرمایه نیازمند اصلاح است
قانون بازار سرمایه نیازمند اصلاح است
قانون بازار سرمایه نیازمند اصلاح است
قانون بازار سرمایه نیازمند اصلاح است
قانون بازار سرمایه نیازمند اصلاح است