در پایان روز هم وقتی همه سهم‌های قابل و ارزشمند به فروش رسید، متقاضیان هر سهم مرغوب و نامرغوبی را نیز می‌خریدند و به سبد دارایی‌شان اضافه می‌کردند.

سحر قاسم‌نژاد: بازار سهام تهران از زمستان‌ سال گذشته مریض‌احوال است و بیماری که با گذشت ماه‌ها رو به سوی مزمن شدن دارد، نای رشد برای بورس و مشتریانش نگذاشته است.
خواب زمستانی بورس آنچنان سنگین شده که نه روزهای بهاری و نه فصل مجامع و نه حتی ارایه گزارش‌های سه‌ماهه و ۶ماهه هم نتوانست گرهی از کار بازار باز کند اما کمی بیشتر از یک هفته پیش ناگهان بورس مسیر خود را عوض کرد و ورق در بازار برگشت. به این ترتیب به تدریج شاخص رو به رشد گذاشت چند روز بعد هم شاخص ناگهان و بعد از مدت‌ها رشد ٣‌رقمی را تجربه کرد. در همان دوشنبه شگفت‌انگیز و در اتفاقی جالب توجه ناگهان سهام شرکت‌هایی که مدت‌ها با قیمت پایین‌تر روی دست صاحبانشان مانده بودند بدون این‌که اتفاق خاصی در دخل و خرجشان، بازار را به وجد آوردند و با صف خرید مواجه شدند.
در پایان روز هم وقتی همه سهم‌های قابل و ارزشمند به فروش رسید، متقاضیان هر سهم مرغوب و نامرغوبی را نیز می‌خریدند و به سبد دارایی‌شان اضافه می‌کردند. همزمان حرفه‌ای‌ها و به‌خصوص حقوقی‌ها بی‌توجه به جو حاکم بر بازار فروشنده بودند نه خریدار. همین واکنش هم یکی از دلایلی بود که باعث شد باتجربه‌ها در مورد تداوم این روز طلایی تردید داشته باشند و جانب احتیاط را نگه دارند. قدیمی‌ترها می‌گفتند پرواز شاخص روی دوش خبرهای امیدوار‌کننده سیاسی از مذاکرات هسته‌ای و احتمال کاهش بیشتر نرخ سود بانکی رخ داده که هنوز هم جامه عمل نپوشیده است.
با همین استدلال آنها بر این باور بودند که این جوزدگی زود فروکش خواهد کرد ضمن این‌که در چنین فراز و فرودهای ناگهانی همیشه سایه‌ای از احتمال تبانی سنگینی می‌کند وگرنه دلیلی ندارد سهام شرکتی که با قیمت ارزان مشتری نداشت به فاصله یک یا نهایتا دو روز حکم کیمیا پیدا کند؟ اولین نشانه‌های صحت این تردیدها هم روز یکشنبه یعنی کمتر از یک هفته بعد در تالار شیشه‌ای خود را نشان داد و شاخص دوباره به مدار نزول و کانال ٧٣‌هزارواحد برگشت. چنین نوسان‌های زودگذری بزرگترین هشدار برای سهامداران خرد و کم‌طاقتی است که به سرعت صف‌های خرید و فروش را با هیجان‌های زودگذر خود شلوغ و خلوت می‌کنند. حضور در بازار سهام این روزها بیشتر از همیشه به صبر و بررسی نیاز دارد.

منبع: شهروند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=49474
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

در زمان رونق بورس، عجله نکنید
در زمان رونق بورس، عجله نکنید
در زمان رونق بورس، عجله نکنید
در زمان رونق بورس، عجله نکنید
در زمان رونق بورس، عجله نکنید