آنچه در فصل بهار اتفاق افتاده و با لحاظ تحولات فصل تابستان و ۲فصل باقیمانده از سال باید تأکید کرد که اقتصاد ایران تازه درحال بازگشت به شرایط عادی است.

دکتر علیرضا سلطانی: اعلام نرخ رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی برای فصل بهار۹۳ با توجه به منفی بودن این نرخ در ۳ سال اخیر این سؤال را مطرح کرده که آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده و به شرایط رونق رسیده است؟ پاسخ سؤال قطعا منفی است.
آنچه در فصل بهار اتفاق افتاده و با لحاظ تحولات فصل تابستان و ۲فصل باقیمانده از سال باید تأکید کرد که اقتصاد ایران تازه درحال بازگشت به شرایط عادی است؛ شرایطی که اصولا نمی‌تواند برای کشوری مثل ایران با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بالا، درجه بالای عقبگرد در سال‌های اخیر و دور افتادن از شرایط رقابتی با دیگر کشورها در عرصه اقتصاد جهانی و هدف‌گذاری اسناد بالادستی کشور(متوسط رشد اقتصادی ۸.۵ درصدی) قابل پذیرش باشد.
اگرچه‌گذار از شرایط منفی رشد اقتصادی و مثبت شدن این شاخص برای اقتصاد ایران اقدام بزرگی به شمار می‌آید اما باید اذعان کرد که تحقق این مهم در نتیجه تحرکات غیراقتصادی و به‌عبارت دیگر سیاسی است. به همان میزان که در منفی شدن اقتصاد ایران (۹۰تا۹۲) عوامل و متغیرهای سیاسی نقش‌آفرین بوده‌اند، بازگشت از این شرایط نیز معلول عوامل سیاسی و فضای روانی ناشی از شرایط سیاسی است. در واقع باید پذیرفت که هنوز در عرصه سیاستگذاری و اجرای اقتصادی، تحرکی دیده نشده است. بخشی از این بی‌تحرکی ناشی از گستردگی و سنگینی سایه سیاست بر فضای اقتصادی و وابسته شدن گشایش اقتصادی به گشایش سیاسی در مسئله هسته‌ای ایران و غرب است که طبیعی به‌نظر می‌رسد. بخشی نیز ناشی از تأخیر در سیاستگذاری برای خروج از رکود اقتصادی است.
نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، تداوم یا عدم‌تداوم روند رشد اقتصادی فصل بهار و تکرار نرخ رشد آن در فصول دیگر سال است. به‌احتمال زیاد نرخ رشد اقتصادی فصل تابستان۹۳ تفاوتی با نرخ ۴.۶درصدی بهار نداشته باشد اما این نرخ قطعا در فصول پاییز و زمستان به‌مراتب کمتر خواهد بود چرا که حباب سیاسی حاکم بر فضای اقتصادی کشور در نیمه دوم سال۹۲ تا حد زیادی کوچک شد و از آن زمان تا الان در حوزه اقتصادی تحرک قابل توجهی بروز و ظهور نیافته است.
بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود نیز درصورت اجرایی شدن، آثار واقعی خود را در سال آینده نشان خواهد داد؛ آثاری که البته هنوز در رکودزدایی کامل آن تردید وجود دارد. بی‌تحرکی اخیر دولت در اجرای بسته سیاستی خروج از رکود پس از ۲‌ماه تحرک و تبلیغات بر این تردید می‌افزاید. طبق اعلام مقامات اقتصادی، آثار اولیه طرح خروج از رکود باید در سال‌جاری دیده شود.
در پایان باید بر این نکته تأکید کرد که رونق اقتصادی ایران مستلزم تحقق نرخ رشد سالانه اقتصادی بالای ۸درصد و تبدیل آن به نرخی ثابت و پایدار در کشور آن هم در همه بخش‌های اقتصادی است. آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده با لحاظ رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی، وضعیت طبیعی و عادی اقتصاد ایران است که معنایی جز عقب‌ماندن از مدار و گردونه رقابت اقتصادی ندارد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=48242
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی
بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی
بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی
بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی
بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی
بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی
بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی