متاسفانه با یکسری باندهای سازمان یافته روبه رو هستیم که با طراحی یک تصادف ساختگی بعضاً خسارت های میلیاردی دریافت کرده اند اما با ایجاد یک فضای رقابتی بین بیمه ها شاهد بررسی دقیق تر پرونده ها هستیم تا اگر مشکل جدی بود به سرعت بررسی شود در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد خسارت های پرداختی، ساختگی هستند.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: متاسفانه با یکسری باندهای سازمان یافته روبه رو هستیم که با طراحی یک تصادف ساختگی بعضاً خسارت های میلیاردی دریافت کرده اند.
به گزارش پول پرس، شب گذشته برنامه نگاه یک با دعوت از “امین” رئیس کل بیمه مرکزی و “پورابراهیمی” نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بررسی عملکرد صنعت بیمه در کشور پرداخت.
در همین راستا امین رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص عملکرد صنعت بیمه، خصوصا بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه در کشور ما قدمت زیادی دارد و سابقه بیمه هم به لحاظ خدمات و هم تربیت نیرو قابل توجه است.
وی با بیان اینکه مهمترین شاخص برای وضعیت بیمه، شاخص ضریب نفوذ بیمه است، تصریح کرد: البته این نرخ در جهان ۷.۵ درصد و در ایران ۱.۷ درصد است.
امین ضمن اشاره به اینکه در ایران دارایی بیمه مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان است و نفت و مالیات هیچگونه سهمی در آن ندارند، گفت: متاسفانه ضریب نفوذ در ایران بسیار پایین است که این نشان از عدم وجود وضعیت مناسب صنعت بیمه در کشور است.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه درخصوص بیمه های شخص ثالث گفت: صنعت بیمه در سال ۱۷ میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر می کند که حدود هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ عدد از این بیمه نامه ها با خسارت مواجه می شود که شرکت های بیمه حق پرداخت خسارت های جانی و مالی را دارند.
دریافت خسارت های میلیاردی، با تصادفات ساختگی
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: متاسفانه با یکسری باندهای سازمان یافته روبه رو هستیم که با طراحی یک تصادف ساختگی بعضاً خسارت های میلیاردی دریافت کرده اند اما با ایجاد یک فضای رقابتی بین بیمه ها شاهد بررسی دقیق تر پرونده ها هستیم تا اگر مشکل جدی بود به سرعت بررسی شود در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد خسارت های پرداختی، ساختگی هستند.
وی ادامه داد: کار بیمه گر شناسایی و ارزیابی ریسک است و بیمه گر اختیاری در تعیین حق بیمه ندارد ولی باید قادر باشد احتمال وقوع این ریسک را پیش بینی کند.
امین تأکید کرد: مکانیزم بیمه در جهان، پاداش و تنبیه است ولی در ایران اینگونه نیست پس با وجود اینکه قانون اختیار را از بیمه گر سلب کرده و اجازه ارزیابی ریسک را به او نمی دهد، چگونه می توان انتظار رقابت در صدور بیمه نامه را بین شرکتهای بیمه داشت؟
تفاوت شرکت های بیمه ای در کنترل هزینه های بیمه ای است
به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، در حال حاضر رقابت بیمه ها در خدمات رسانی است و تمام تلاش ما برای کنترل توانگری شرکت های بیمه است و آن ها هم با توجه به سرمایه ای که دارند می توانند ریسک پذیر باشند.
وی در خصوص تخلف یکی از شرکت های بیمه گفت: یکی از شرکت های بیمه با تخصیص و تقسیم نادرست سرمایه شروع به فعالیت کرده است که متاسفانه در حال حاضر هم توانایی پرداخت خسارت به مردم را ندارد.بیمه مرکزی هم پیگیر این پرونده است و اقداماتی هم در این خصوص انجام داده و کارهای اجرایی و رسیدگی های لازم را بر عهده ی قوه قضاییه گذاشته است.
در ادامه برنامه پورابراهیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین خصوص گفت: یکی از ارکان های مالی حوزه بیمه است که دو رویکرد مهم را در بر دارد که یکی از آن ها خدمات است. اما یکی از نکات مهم که در سراسر دنیا مطرح است، بحث عمل به تعهدات است به گونه ای که بیمه قبل از خدمات اجتماعی و بازرگانی، وظیفه سرمایه گذاری در اقتصاد کشور را بر عهده دارد، که در حال حاضر متاسفانه نگاه ها فقط معطوف به خدمات است.
وی افزود: دو چالش مهم در صنعت بیمه وجود دارد که شامل ارایه خدمات اجتماعی و بازرگانی و نگاه تخصصی و سرمایه گذاری در این زمینه است.
نرخ تعرفه های بیمه دستوری است
پورابراهیمی ضمن اشاره به اینکه متاسفانه نرخ ها به صورت دستوری تعیین می شود و بیمه ها موظف به طراحی سیستمی برای بررسی این روند هستند، تصریح کرد: بیمه های بازرگانی باید کاملا تحت نظر شرکت های خصوصی اداره شوند اما در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از خدمات بیمه ای ما بر عهده ی دولت اداره می شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بورس ترکیب اکثر شرکت های یا کاملا خصوصی است یا کاملا دولتی و شبه دولتی است که این یکی از چالش های صنعت بیمه است زیرا اگر در دست بخش خصوصی باشد بهتر است. ما نیازمند این هستیم که وضعیت بیمه اتکایی را در کشور مشخص کنیم.
وی ادامه داد: ما نیازمند یک سامان اطلاعاتی جامع هستیم یا در کشورهای توسعه یافته اطلاعات شرکت های بیمه کاملا تحت بررسی و تک تک آن ها با قانون ارزیابی می شوند امادر ایران با توجه به الزاماتی که برای بیمه مرکزی وجود داشت تا کنون چنین سیستمی ایجاد نشده است.
گفتنی است؛ بینندگان به سوال مطرح شده در برنامه مبنی بر اینکه عملکرد شرکت های بیمه در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ به صورت خوب ۶.۶ درصد ، متوسط ۱۶ درصد و ضعیف ۷۷.۴ درصد پاسخ دادند.
انتهای پیام