متاسفانه در کشور ما رانت ابزار قدرتمندی است که همگان سعی بر استفاده از آن دارند و همین عامل باعث شده بحث کارمزدگیری با تعویق انجام شود.

مدیر عامل تجارت الکترونیک پارسیان گفت: شرایط روز و منافع عده‌ای باعث شده بود تاکنون از صاحبان کارتخوان‌ها کارمزد گرفته نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، اصغر بابا پور مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با اینکه چرا با وجودی که از سال ۹۰ بحث کارمزدگیری از صاحبان کارتخوان‌ها مطرح شده بود اما هم‌اکنون شاهد اجرای آن هستیم گفت: شرایط حاکم بر آن زمان به منافع عده‌ای گره خورده بود و همین هم باعث شد این طرح به تعویق بیافتد.
وی ادامه داد: با این وجود هنوز هم ما بر اساس منطق اقتصادی اداره نمی‌شویم و در بحث اخذ کارمزد از کارتخوان‌ها هم تحلیل‌های درست اقتصادی به سیاست آلوده شد.
باباپور تصریح کرد: آنچه که امروز در شیوه‌ها پرداخت اتفاق می‌افتد بر اساس منطق کسب و کار دنیاست چرا که بطور مثال در بحث انرژی در همه کشورها از مکانیزم قیمت برای صرفه‌جویی استفاده می‌شود تا مصرف کنندگان خودشان منابع را مدیریت کنند.
وی تاکید کرد: اگر در سالهای گذشته روند مبحث کارمزدگیری به درستی اجرا می شد امروزه شاهد مشکلات فعلی نبودیم.
مدیر عامل تجارت الکترونیک پارسیان همچین عنوان کرد: بانک مرکزی مبلغ هر تراکنش را ۲۵۰ تومان اعلام کرده است که پذیرندگان تنها ۵۰ درصد مبلغ هر تراکنش را بعنوان کارمزد می‌پردازند.
باباپور در رابطه با زمان اجرای کارمزدگیری از صاحبان کارتخوان‌ها نیز اعلام کرد: زمانی که بعنوان استارت این قضیه در نظر گرفته شده کارشناسی شده است و اول آبان ماه به لحاظ بار ترافیکی و تراکنش‌های هیجانی زمان مناسبی برای اجرای این طرح قلمداد شده است.
وی با بیان اینکه هزینه چاپ اسکناس ۲۵ میلیارد تومان در سال است گفت: برای نگه‌داری و ارتقاء ۳ میلیون دستگاه کارتخوان هزینه‌ای به مراتب کمتر از این صرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما رانت ابزار قدرتمندی است که همگان سعی بر استفاده از آن دارند و همین عامل باعث شده بحث کارمزدگیری با تعویق انجام شود.
حسین نژاد معاون مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید در قبال کارمزدی که گرفته می‌شود چه خدماتی به صاحبان کارتخوان‌ها اعم از تامین امنیت دستگاه‌ها داده می‌شود گفت: یکی از مباحثی که در زمینه مصرف این کارمزدها مطرح است ارتقا امنیت و استانداردها در حوزه IT است.
وی ادامه داد: البته هرگز نمی‌توان ادعا کرد که ۱۰۰ درصد این امنیت تامین خواهدشد چراکه بهرحال بخشی از این مراقبت‌های امنیتی به عهده صاحب دستگاه است.
حسین نژاد تصریح کرد: بانک مرکزی و شاپرک جایگاه تکنیکالی در مورد بررسی فنی مطالب دارند بنابراین لازم نیست از منظر سیاسی به این مقوله نگاه کنیم.
شاه گشتاسبی مدیر عامل به پرداخت ملت نیز گفت: دریافت کارمزد در ادامه بحث هدفمندی یارانه‌ها است. چراکه تا کنون بانک مرکزی این یارانه‌ها را پرداخت می‌کرد اما با استقلال شرکت‌های پرداخت از بانک‌ها تامین هزینه‌ها به گردن شرکت‌ها افتاد.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بحث کارمزدها به دلیل عدم پذیرش مردم مسکوت ماند اما اکنون نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد چراکه شرکت‌ها باید خودشان هزینه‌ها را تامین کنند.
مدیر عامل به پرداخت ملت اظهار داشت: اگر این خدمات رایگان باشد برای صاحبان دستگاه ارزشی نخواهد داشت و آن هم در صورتی که تا کنون هزینه‌هایی که وجود دارد را مردم بطور غیر مستقیم پرداخت می‌کردند.
وی در خصوص بحث ریسک و امنیت گفت: حمل پول مشکلات زیادی برای پذیرندگان پایانه‌های فروشگاهی بوجود می‌آورد که با وجود دستگاه‌های کارتخوان این مشکلات برطرف شده‌است .
میردامادی مدیرعامل پرداخت نوین نیز با اشاره به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم این شبکه گفت: ناعادلانه است که بانک‌ها و بانک مرکزی این هزینه را بپردازند چراکه فقط بخشی از جامعه از این شبکه استفاده می‌کنند در صورتیکه با دریافت کارمزدها استفاده کنندگان واقعی هزینه ها را می پردازند.
وی در خصوص اینکه گاهی روال ارائه دستگاه‌های کارت خوان به فروشگاه‌ها بر اساس عدم رعایت ارزش‌های اخلاقی بوده گفت :مدل‌های کسب و کار به بحث ارزش های اخلاقی توجه چندانی ندارد و اینکه در یک مغازه از چند بانک پایانه وجود داشته اقتضای آن روز است .اما نکته مهم در این بحث این است که از این به بعد پرداخت بر اساس کیفیت خواهد بود .
فتاحی مدیر عامل فن آوا کارت با بیان اینکه بحث دریافت کارمزد به عنوان مقوله جدیدی مطرح شده‌است افزود: زمانی این سرویس با سرمایه گذاری سیستم بانکی اجرا و پیاده سازی شده و این شبکه از این به بعد نیاز به نگه داری و پایش و به روز رسانی دارد و امنیت و ارتقا آن از نیازهای این سرویس است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47574
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ناعادلانه است بانک‌ها هزینه POSها را بپردازند
ناعادلانه است بانک‌ها هزینه POSها را بپردازند
ناعادلانه است بانک‌ها هزینه POSها را بپردازند
ناعادلانه است بانک‌ها هزینه POSها را بپردازند
ناعادلانه است بانک‌ها هزینه POSها را بپردازند