ما در این مهلت نسبت به این موضوع اقدام کردیم و به نظر می‌رسد سایر بانک‌ها نیز همین روال را طی کرده باشند.

عضو سابق شورای پول و اعتبار با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی برای خروج غیرمجاز بانکها از شرکت‌داری دستوری نبوده و طبیعی است، گفت: مشورت با شبکه بانکی قبل از تصمیم‌ساز ی برای آن پسندیده‌تر است.

به گزارش پول پرس، کوروش پرویزیان، در مورد این‌که آیا در مهلت تعیین شده اسامی شرکت‌های زیرمجموعه خود را به بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، به ایسنا افزود: ما در این مهلت نسبت به این موضوع اقدام کردیم و به نظر می‌رسد سایر بانک‌ها نیز همین روال را طی کرده باشند.

وی در ادامه از چرایی انحراف بانکها از سقف ۴۰ درصدی بنگاهداری تعیین شده از سوی بانک مرکزی سخن گفت و افزود: در بسیاری از موارد بانکها در چارچوب قانون و مجوزهای بانک مرکزی نسبت به شرکت‌داری اقدام کرده‌اند که البته برخی از این بنگاه‌ها مانند کارگزاری‌ها، صرافی‌ها، شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعات در زنجیره فعالیت‌ بانک‌ها قرار دارند.
مدیرعامل بانک سینا، با بیان اینکه واگذاری‌ شرکتها به بانکها برای رد دیون دولت سهم زیادی در افزایش شرکت‌های تحت پوشش بانکها داشته است، افزود: در عین حال تعدادی از بنگاه‌ها نیز تملکی بوده و به دلیل عقود مشارکتی که بانکها به آن وارد شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در مواردی هم بانکها برای افزایش سرمایه شرکتها را پذیرفته‌اند، گفت: برخی فعالیتها نیز در طول زمان به صورت تکمیلی و یا جبرانی و به درخواست دولت ها به بانکها واگذار شده است. این در حالی است که تعدادی به شکل شرکت‌های بازرگانی برای واردات نهاده‌های تولیدی و غذایی با توجه به موقعیت زمانی در اختیار بانک‌ها قرار گرفت.
پرویزیان با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر انحراف ۱۱ درصدی بانک‌ها از سقف مقررات بنگاهداری خاطر نشان کرد: دراین مورد بانک‌ها می‌توانند در دو حالت به سقف قانونی برگردند. اولین این‌که سرمایه خود را افزایش داده تا نسبت اصلاح شود و یا این‌که هر بانکی با توجه به شرایط و موقعیت مناسب در چارچوب مقررات بانک مرکزی نسبت به واگذاری‌ها اقدام کند.

وضع بازار سرمایه برای واگذاری مناسب می شود
عضو سابق شورای پول و اعتبار در مورد این‌که در شرایطی که خود دولت میزان واگذاری‌ها در بودجه را کاهش داده آیا موقعیت مناسبی برای واگذاری چندین هزار میلیارد تومان از دارایی‌های بانک‌ها است، یادآور شد: شرایط بازار متغیر است، اما با توجه به آرامشی که اکنون در بازارهای مختلف و موازی وجود دارد و میدواری برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای، ممکن است که شرایط سرمایه گذاری در بازار بهتر شود. ممکن است که در کوتاه‌مدت موقعیت سختی وجود داشته باشد، اما در بلندمدت نتیجه مثبتی را به همراه خواهد داشت.

مشورت بانک مرکزی با بانکها پسندیده تر است
پرویزیان درباره‌ی این‌که اقدام بانک مرکزی برای کاهش سقف بنگاهداری بانک‌ها در سه سال اقدامی دستوری نیست، گفت: به هرحال بانک مرکزی نهاد ناظر بر شبکه بانکی است و باید تمامی چارچوب‌ها و برنامه‌های خود را در قالب بخشنامه و دستورالعمل ابلاغ کند و کاملا طبیعی است.
وی گفت: اما بهتر است که بانک مرکزی قبل از تصمیم‌سازی در مورد نظام بانکی مشورت بیشتری را با بانک‌ها داشته تا شرایط همفکری به وجود آمده و مقررات به طور دقیق‌تر و با سهولت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47492
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چرا بانک ها بنگاه دار شدند
چرا بانک ها بنگاه دار شدند
چرا بانک ها بنگاه دار شدند
چرا بانک ها بنگاه دار شدند
چرا بانک ها بنگاه دار شدند