علت دریافت این کارمزدها این است که این شبکه به شدت مورد کاربری قرار میگیرد و در نتیجه احتیاج به نگهداری دارد و هزینه های نگهداری و بازسازی شبکه با توجه به مستهلک شدن دستگاه های pos بالا رفته و یارانه ای که به بانکها برای نگهداری به شبکه پرداخت می شود جواب گو نیست.
حکیمی گفت: این را در نظر بگیرید که این مبلغ کارمزد تعیین شده در حد هزینه دو پیامک فارسی است پس آنچنان مبلغ زیادی نیست که به فروشندگان تحمیل شود.
به گزارش پول پرس، ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص کارمزد دریافتی از پایانه های فروش از فروشندگان گفت: دریافت کارمزد برای آبان امسال برنامه ریزی شده و مبلغی که کسر میشود بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان به اعضای هر تراکنش میباشد و درصدی از مبلغ فروش نیست و به میزان تراکنش بستگی ندارد.
وی در ادامه در خصوص علت دریافت این مبلغ و حذف یارانه این پایانه ها گفت: علت دریافت این کارمزدها این است که این شبکه به شدت مورد کاربری قرار میگیرد و در نتیجه احتیاج به نگهداری دارد و هزینه های نگهداری و بازسازی شبکه با توجه به مستهلک شدن دستگاه های pos بالا رفته و یارانه ای که به بانکها برای نگهداری به شبکه پرداخت می شود جواب گو نیست.
حکیمی افزود: علیرغم اینکه علاقمند به ادامه رویه گذشته هستیم اما چارهای جز دریافت بخشی از قیمت تمام شده از فروشندگان نداشتیم و این نکته هم حایز اهمیت است که این تراکنش از حساب فروشنده دریافت میشود نه خریدار.
وی در ادامه تاکید کرد: این مبلغ متوجه ۷۰ میلیون شهروندی که برای این دستگاه استفاده می کنند نمی شود بلکه حدود ۲ میلیون واحد صنفی که از پایانه های فروش استفاده می کنند به ازای هر تراکنش مبلغ ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان را که کمتر از مانده گیری است بابت خدماتی که روی پایانه ای فروش می گیرند دریافت می شود.
این را در نظر بگیرید که قیمت هر پایانه ای که در فروشگاه ها نصب شده ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است که به صورت رایگان برای آن ها نصب می شود و بعد از این هم همین روال ادامه خواهد یافت اما این را در نظر بگیرید اگر کسی بخواهد استفاده از این دستگاه را کنار بگذارد و از مردم پول نقد دریافت کند به ضرر خودش است.
حکیمی ادامه داد: زیرا ممکن است مردم پول نقد مورد نیاز را در اختیار نداشته باشند و به فروشگاه دیگری مراجعه کنند.
وی افزود: نکته بعدی این است که اگر فروشگاه فقط پول نقد دریافت کند، جمع آوری و فرستادن به حساب مورد نظر در بانک هزینه ای به مراتب بیشتر از این کارمزدهای پرداختی دارد.
به نظر می رسد کیفیت خدماتی که روی پایانه های فروش داده می شود به قدری بالا است که این هزینه های جزیی دریافتی که برای بهبود شبکه استفاده می شود بسیار ناچیز است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: احساس من این است که فروشندگانی که مخالف اجرای این طرح هستند از مبلغ کارمزد دریافتی مطلع نیستند و مبلغی که برای کارمزد دریافت می شود واقعا ناچیز است و به نظر ما هم بعید است که فروشندگان کاری کنند که خود و خریداران را به سمت وجه نقد سوق دهند.
وی ادامه داد: این دغدغه و نگرانی که بین فروشندگان ایجاد شده از نظر من ناشی از شایعه هایی است که در خصوص اجرای این طرح ایجاد شده است.
این را در نظر بگیرید که این مبلغ کارمزد تعیین شده در حد هزینه دو پیامک فارسی است پس آنچنان مبلغ زیادی نیست که به فروشندگان تحمیل شود.
ناصر حکیمی ادامه داد: فروشنگان ذی نفع اصلی این طرح هستند و از نظر من مطمئنا مشکلی پیش نخواهد امد تا بخواهیم با متخلفین برخورد کنیم.
وی در ادامه گفت: یکی از دلایل تعیین این کارمزدها این است که فروشندگان مجبور شوند تا از تعداد پایانه های خود بکاهند و از باکیفیت ترین دستگاه های pos استفاده کنند.
وی یادآور شد: اگر فروشنده متخلفی در اجرای این قانون باشد، خریداران می توانند به سامانه شاپرک اطلاع دهند تا رسیدگی شود.
حکیمی افزود: در هیچ جای دنیا از خریدار کارمزد دریافت نمی شود و تمامی کارمزدها و حتی هزینه های نصب هم بر عهده فروشنده است.
انتهای پیام