با شروع به کار “مبنا” نظام بانکی براساس چارچوب‌های بین المللی و نوین بازنویسی خواهد شد.

دبیرکل بانک مرکزی با بیان این‌که شرایط موجود این بانک را از داشتن بانکداری متمرکز و نظارت کافی دور کرده است، افزود: با شروع به کار “مبنا” نظام بانکی براساس چارچوب‌های بین المللی و نوین بازنویسی خواهد شد.

به گزارش پول پرس، محمود احمدی در مراسم افتتاح رسمی پروژه تدوین مدل‌های کسب و کار بانکداری در ایران (مبنا) با اشاره به این‌که در شرایط موجود مسائل و چالش‌های زیادی در مقابل نظام بانکی قرار دارد، اظهار کرد: این درحالی است که الزامات قانونی بانک مرکزی را مکلف به داشتن بانکداری متمرکز کرده و باید به دنبال تحقق آن باشد.از سوی دیگر وضعیت فعلی موجب شده تا اقدامات نظارتی بانک مرکزی به درستی انجام نشود.

وی با اشاره به اهتمام بانک مرکزی برای تدوین مدل‌های کسب و کار بانکداری افزود: از بیش از یک سال پیش اقدامات لازم را برای ایجاد قوانین مشترک در توسعه بانکداری انجام داده و با شرکت‌های خدمات انفورماتیک و پژوهشکده پولی و بانکی وارد مذاکره شدیم تا دراین مورد به نتیجه برسند.

دبیر کل بانک مرکزی با بیان این‌که با شروع به کار مبنا پایش اطلاعاتی بانکی کشور برای بانک مرکزی موثر خواهد شد، گفت: همچنین این مدل کمک می‌کند تا سلامت بانکی تبیین، مقررات استاندارد، زبان مشترک بین شبکه‌های بانکی فراهم، فرصت‌های جدید برای حوزه بانکداری ایجاد و تعامل بین مدیران بانکی بیشتر شود.

احمدی ادامه داد:‌ خروجی‌های این مدل و دستاوردهای آن از طریق بانک مرکزی مشخص شده و به شبکه بانکی ابلاغ و نظارت خواهد شد.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی همواره بایدها و نبایدها را برای نظام بانکی مشخص کند، خاطرنشان کرد: براین اساس در مدل کسب و کار بانکداری نیز الزامات را تعیین می کند، اما نمی گوید که چه امکاناتی باید برای حرکت درچارچوب استفاده شود.

حکیمی: بانک مرکزی نرم افزار نمی‌نویسد
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم ناصر حکیمی – معاون فناوری و اطلاعات بانک مرکزی – با اشاره به تکالیف قانونی بانک مرکزی برای استقرار نظام یکپارچه بانکی گفت: در مورد مبنا که می تواند به دستیابی بانک مرکزی به این اهداف کمک کند بحث این نیست که بانک مرکزی برای بانک‌ها نرم افزار بنویسد بلکه مساله اصلی تعیین چارچوب‌های مشخص و تعیین تکلیف برای بانک‌ها وشرکت‌هایی است که می خواهند در نظام بانکی حضور داشته باشند.

وی افزود: مدل های کسب و کار بانکداری موجب می‌شود تا آشفتگی‌ها و بی نظمی‌های موجود کمتر شده، دانش‌های پراکنده متمرکز و بخش نامه‌ها و قوانین نیز یکپارچه شوند تا روش مشخصی در نظام بانکداری بوجود آید.

نیلی: شفافیت نظام بانکی ما چندان قابل قبول نیست
در این نشست فرهاد نیلی – رییس پژوهشکده پولی و بانکی – نیز با بیان این‌که تا زمانی که چارچوب مشخصی برای بانکداری وجود نداشته باشد نظام بانکی ما در مسیر استاندارد حرکت نخواهد کرد، افزود: بر این اساس خبرگان بانکی باید دانش و دستاوردهای خود را در قالب مدلی تدوین و در اختیار نظام بانکی قرار دهند تا زیرساخت‌ها و نهادهای مناسبی ایجاد شود.

وی با بیان این‌که تدوین مدل مبنا پس از تکلیف دولت بر بانک مرکزی مبنی بر اجرایی شدن نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات در دستور کار این بانک قرار گرفت، ادامه داد: بانک مرکزی نیز برنامه ریزی برای تدوین مدل بانکی نوین را از طریق دو بازوی علمی و اجرایی خود یعنی پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک اجرایی خواهد کرد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به دستاوردهای اجرای مدل مبنا یادآور شد: یکپارچگی فرآیندها، تطابق نظام بانکی کشور با چارچوب‌های بین المللی بانکداری و تدوین مدل‌های مرجع با مشارکت خبرگان بانکی و فناوری کشور از مزیت‌های این مدل است.

نیلی با بیان این‌که شفافیت موجود در نظام بانکی ما قابل قبول نیست، گفت: این درحالی است که باید به سمتی پیش رفت تا بانک‌ها به راحتی صورت‌های مالی خود را تکثیر کرده و دیالوگ بین مدیران بانکی به راحتی انجام شود.

نجفی: سختی‌های بانکداران برطرف می‌شود
به گزارش ایسنا، نجفی – مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک – با اشاره به شعار این شرکت در سال جاری مبنی بر “پیوند بانکداری و فناوری” گفت: براین اساس طبق استراتژی شرکت خدمات انفورماتیک وظایفی را که بانک مرکزی بر عهده ما گذاشت آغاز کرده و تلاش کردیم تا با ایجاد استانداردها بحث داده‌ها، فرآیندها و سرویس‌های مدنظر بانک مرکزی را متمرکز و ساماندهی کنیم.

وی با بیان این‌که اکنون کارگروه مشترکی بین شرکت‌های خدمات‌دهی و به صورت بومی طراحی شده است، افزود: بر این اساس نظارت بانک مرکزی ساده‌تر شده و بانک‌ها می توانند پیچیدگی‌هایی که در کسب و کار خود با آن روبرو بودند به طور آسان‌تری مدیریت کرده و سرویس‌های جدیدتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47202
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نظام بانکی دوباره بازنویسی می‌شود
نظام بانکی دوباره بازنویسی می‌شود
نظام بانکی دوباره بازنویسی می‌شود
نظام بانکی دوباره بازنویسی می‌شود
نظام بانکی دوباره بازنویسی می‌شود