بنابر آمارهای رسمی ارائه شده در حال حاضر اقتصاد ما در شرایط رکود تورمی است و به‌تبع آن در زمینه ثروت‌آفرینی اخلال ایجاد شده است که در این وضعیت طبیعی است که ‌میزان درآمد افراد جامعه کاهش می‌یابد و تورم موجب می‌شود که اشخاص سطح بیشتری از درآمد خود را صرف امور جاری و متعارف زندگی کنند و در نتیجه الزاما از منابعی که پیش از این صرف اموری مانند قرض‌الحسنه می‌کردند، کاسته شود.

قصور در ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه، اوضاع نامساعد اقتصادی و سودهای وسوسه‌برانگیز بانکی بخشی از عوامل فرساینده منابع قرض‌الحسنه هستند که باید با تجدیدنظر در نگرش به این سپرده‌ها همچنین کارمزدهای مربوطه بار دیگر آن را احیا کند و به سیستم بانکی بازگرداند.

به گزارش پول پرس، محمدرضا بهنام حسین پور، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح چرایی کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها و رشد منفی ۳/۸ درصدی آن با اشاره به اینکه در نگاه کلی، میزان تودیع سپرده‌ها و نقدینگی در سیستم بانکی تابعی از شرایط کلی اقتصاد کشور بوده و نباید به آن تک‌بعدی نگاه کرد، اظهار کرد: بنابر آمارهای رسمی ارائه شده در حال حاضر اقتصاد ما در شرایط رکود تورمی است و به‌تبع آن در زمینه ثروت‌آفرینی اخلال ایجاد شده است که در این وضعیت طبیعی است که ‌میزان درآمد افراد جامعه کاهش می‌یابد و تورم موجب می‌شود که اشخاص سطح بیشتری از درآمد خود را صرف امور جاری و متعارف زندگی کنند و در نتیجه الزاما از منابعی که پیش از این صرف اموری مانند قرض‌الحسنه می‌کردند، کاسته شود.
وی افزود: وقتی حجم کیک درآمدی افراد کاهش می‌یابد، اجبارا قطعه‌ای از آن که صرف اموری نظیر قرض‌الحسنه یا کارهای غیرسود محور شده و این منابع لاغرتر یا کلا حذف می‌شود، هرچند اخیرا با تلاش‌ دولت نشانه‌های رشد، رونق و کاهش تورم را کم و بیش ملاحظه می‌کنیم و امیدواریم این روند رو به رشد همچنان و با سرعت بیشتر ادامه داشته باشد تا تاثیر مثبتی هم بر رشد منابع قرض‌الحسنه بگذارد. بهنام حسین پور در ادامه اشاره‌ای هم به نرخ‌های سود بانکی کرد و گفت: نباید در کاهش منابع قرض‌الحسنه نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری را فراموش کرد؛ چراکه رقابت بین بانک‌ها در پرداخت نرخ‌های بالا به سپرده‌ها وسوسه‌انگیز بود و موجب شد از جذابیت سپرده‌گذاری در حساب‌های قرض‌الحسنه کاسته شود. مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه پارسیان همچنین عدم فرهنگ‌سازی کافی در بحث کاهش منابع قرض‌الحسنه را مورد تاکید قرار داد و گفت: در طول سال‌ها اجرای قانون بانکداری اسلامی در زمینه فرهنگ‌سازی و آشنا کردن مردم با فواید و منافع معنوی و حتی مادی عقود اسلامی و از جمله قرض‌الحسنه کار اصولی و تاثیرگذاری انجام نشده است. وی معتقد است جذابیت‌هایی که در سال‌های اخیر در بازار‌هایی نظیر طلا، بورس و مسکن ایجاد شد حجم قابل توجهی از نقدینگی را جذب این بازارها کرد که این امر هم در کاهش سپرده‌های قرض‌الحسنه بی‌تاثیر نبوده است. مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به کارمزد اندک تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها و صندوق‌های درگیر با این موضوع چگونه دخل و خرج خود را تراز می‌کنند، بیان کرد: البته بانک‌ها در قبال کارهایی که انجام می‌دهند، وظایف اجتماعی هم دارند که باید به آنها هم توجه کنند و مسوولیتشان را در این بخش هم برعهده بگیرند. واضح است که با کارمزد چهاردرصدی حتی ممکن است هزینه‌ اداری و تشکیلاتی بانک در این زمینه هم تامین نشود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47149
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آسیب‌شناسی کاهش منابع قرض‌الحسنه
آسیب‌شناسی کاهش منابع قرض‌الحسنه
آسیب‌شناسی کاهش منابع قرض‌الحسنه
آسیب‌شناسی کاهش منابع قرض‌الحسنه
آسیب‌شناسی کاهش منابع قرض‌الحسنه