این روزها بازار دلالان برای اجاره ضامن داغ است و نبض بازار اقشار کم‌درآمد را در دست گرفته است.

سارا غضنفری: این روزها بازار کسب و کار دلال‌ها داغ است. در حالی که همه از بیکاری شکایت دارند و دنبال شغلی می‌گردند تا درآمدی داشته باشند و از بیکاری رهایی پیدا کنند. اما در این میان شغل‌های کاذب معضل بازار شده‌اند. دلالی شغلی است که نفس بازار را حبس کرده. دلال فرش، دلال دلار یا هر شکل دیگر دلالی از قدیم در بازار بوده است، اما این روزها بازار دلالان برای اجاره ضامن داغ است و نبض بازار اقشار کم‌درآمد را در دست گرفته است. دلال‌ها جزو سبک زندگی مردم شده‌اند و در کنارشان هستند تا مشکلات مردم را به بدترین شکل ممکن حل کنند! تاکسی پیکان زیر پل نصر به انتظار مسافر نشسته، ساعت ۸ شب است. وقتی سوار می‌شوی انگار دنیا را به او داده‌اند. درد دلش زیاد است. می‌گوید: «این روزها کسی سوار پیکان نمی‌شود وقتی در خط ایستاده‌ایم تا لحظه‌ای که سمند و پژو باشد کسی سراغ ماشین من نمی‌آید.» الحق ماشینش دیگر جان ندارد. صندلی‌ها را با کش و سیم محکم بسته تا در ترمزها تکان نخورند. می‌گوید: «قرار بوده ماشینش را عوض کند و به حساب تاکسیرانی پول هم واریز کرده است اما به مشکل برخورده. برای دریافت وام تاکسی اول یک ضامن نیاز بوده و حالا به او گفته‌اند باید دو ضامن بیاورد. مشکلش از همین جا آغاز شده که ضامن نداشته به یکی از شرکت‌هایی که در روزنامه تبلیغاتش را دیده مراجعه کرده تا برایش یک ضامن معتبر جور کنند. شرکت موردنظر ضامن را با چک تضمینی کارمندی پیدا کرده و برای وام ۲۰ میلیونی دریافت تاکسی، ضامن مبلغ ۴ میلیون تومان از او گرفته است. ضامنی که مدعی شده کارمند یکی از ادارات معتبر دولتی بوده است. بعد از آغاز پرداخت اقساط در مرحله‌ای به مشکل برمی‌خورد، وقتی به بانک مراجعه می‌کند، مسئولان بانک گفته‌اند باید ضامن هم حضور داشته باشد چراکه وقتی در مدارک ضامن دقت کرده‌اند چنین فردی در آن اداره اصلا کار نمی‌کرده است. راننده تاکسی به شرکتی که معرف ضامن بوده مراجعه کرده و متوجه می‌شود محل شرکت هم تغییر کرده؛ حالا او را مجرم می‌شناسند چون مدرکی ندارد که ثابت کند ضامن معتبر دارد. از سوی دیگر ۴ میلیون تومان به کسی که هویت دروغی داشته پرداخته و حالا به‌دلیل اینکه ضامن دروغی آورده وامش هم دارد از بین می‌رود!» این یکی از حکایت‌های دلالی ضامن وام است. اگر به صفحه آگهی‌های روزنامه‌ها سری بزنید پر از تبلیغاتی است که به شما می‌گوید برایتان ضامن معتبر جور می‌کنیم و مبلغی هم دستمزد می‌گیریم. در این تبلیغات درج شده است: «به یک نفر ضامن با نامه کسر از حقوق نیازمندیم»، «وام ۴۵ میلیون تومانی با نرخ ۴ درصد»، «وام فقط با سند ملکی»، «جذب و معرفی ضامن در اسرع وقت» !

ضامن شدن دردسر دارد!
با توجه به اقتصاد لرزان این روزهای کشور و عدم کفاف درآمدها در زندگی، وام‌ها بازوی کمکی خانواده‌ها محسوب می‌شوند. وام کالا، خودرو و تعمیرات منزل همه نیروهای کمکی خانواده‌ها در بخش اقتصادی هستند. اما وام گرفتن هم این روزها دردسرهای خودش را دارد. دردسر ضامن معتبر
پیدا کردن که در یکی از نهادهای دولتی مشغول به کار باشد و برایتان نامه کسر از حقوق بیاورد. ضامن شدن برای دیگری تا بتواند وام بگیرد از جمله اموری است که مسئولیت سنگینی دارد و بسیاری از پرونده‌های قضایی به این امر اختصاص یافته است. کافی است سری به بانک‌ها بزنید تا ببینید چه داستان‌هایی ضامن‌ها برایتان تعریف می‌کنند وقتی برای یک کار خیر اقدام می‌کنند و ضامن می‌شوند و فرد قسط‌هایش را پرداخت نمی‌کند تا اقساط وام از حقوق ضامن بیچاره کم شود. همین امر موجب شده که این روزها کمتر کسی دستش به کار خیر برود و دلال‌ها از همین خلل استفاده می‌کنند و برایتان ضامن جور می‌کنند، ضامن‌هایی که شرایط‌شان هزار اما و اگر دارد. امروزه بسیاری از دریافت‌کنندگان تسهیلات بانک‌ها با مشکل تامین ضامن کارمند با نامه کسر از حقوق مواجه هستند و این مشکلات به گونه‌ای است که بعضا از دریافت وام منصرف می‌شوند.
برخی از شرکت‌ها برای رفع این مشکل اقدام به مهیا کردن ضامن کارمند یا بازنشسته با نامه کسر از حقوق کرده‌اند که البته
مورد تایید هیچ بانک و موسسه‌ای نیست.
بانک مرکزی بارها هشدارهایی مبنی بر مورد تایید نبودن اینگونه شرکت‌ها که برای تهیه ضامن و همچنین وام‌های بانکی سبک و سنگین برای شهروندان اقدام می‌کنند داده است.
اساس کار این شرکت‌ها به گونه‌ای است که کارمند با نامه کسر از حقوق برای دریافت‌کننده تسهیلات از بانک و موسسه مالی و اعتباری مهیا و در قبال آن کارمزدهای سنگینی را دریافت می‌کنند. کارمند موردنظر نیز که ضمانت وام و نامه کسر از حقوق را برای وام‌گیرنده مهیا می‌کند با حضور ضمانت وام فوق را محضری کرده و یک تعهدنامه محکم‌تر از نامه کسر از حقوق را دریافت‌کننده وام طلب می‌کند.

قشر کم درآمد قربانی دلالی ضامن!
«برای دادن ضامن وام ۵ میلیونی ۵۰۰ هزار تومان می‌گیریم. شما پول را می‌ریزید به حساب شرکت و ما هم در طول یک هفته تا ده روز کاری، مشکل شما را حل می‌کنیم. کسی که می‌خواهد وام بگیرد به همراه کپی شناسنامه و کپی کارت ملی به شرکت مراجعه کند. بابت این ضمانت هم باید چک و سفته بدهد.» با چند تماس با همکاران این شرکت‌ها متوجه می‌شوید که هوای همدیگر را دارند و قیمت ۱۰ درصد مبلغ وام پایه قیمت‌های آنان هم برای انجام چنین خدمت بزرگی است. در مقابل این دادوستد ضامن، مبلغی حدود سه تا پنج میلیون تومان، به افراد اداره‌کننده این موسسات می‌رسد.
معمولا بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نیز در صورت اطلاع از خرید و فروش ضامن از پرداخت وام صرف‌نظر می‌کنند. یکی از کارشناسان حقوقی بانک که خواست نامش فاش نشود در این باره به «کسب و کار» می‌گوید: «نمونه‌های عینی که تا به حال دیده شده است اکثرا جعلی است یعنی ضمانت‌هایی که تهیه می‌کنند همه مشکوکند. در پرونده‌های تسهیلاتی بانک‌ها دیده شده است که بعد از اینکه بانک خواسته اقدام کند و سراغ ضامن برود، شرکت و اداره‌ای که نامه کسر از حقوق را به نامش زده‌اند، اعلام کرده است که اصلا چنین فردی اینجا کار نمی‌کند و همه نامه‌ها جعلی بوده است. ما حداقل با ۵۰ مورد در پرونده‌های این‌چنینی درگیر بوده‌ایم و ضمانت نامه هایی که ارائه شده، جعلی بوده است. اما آنچه بیشتر با آن درگیر بوده‌ایم این است که فرد ادعا می‌کند برای شما یک ضامن کسر حقوق می‌آورم،کاغذی به او می‌دهند، فرد به بانک می‌برد و از طریق آشنایی که در اداره مربوطه هست، نامه تایید می‌شود. در جاهای دولتی این ریسک کمتر و در شرکت‌های خصوصی این اتفاقات بیشتر است.» این کارشناس حقوقی بانک تاکید می‌کند: «نظارت بر این مسائل بیشتر به قوه قضائیه مربوط می‌شود وقتی در روزنامه معتبر چنین آگهی‌هایی که دلالی علنی است داده می‌شود باید بر روی آن نظارت بشود. البته بانک‌ها هم باید نظارت بر ضامن‌ها را هم بیشتر کنند. بانک‌ها باید بررسی کنند اساسا ضامن برای مراجع و ادارات معتبر است یا خیر؟ از سوی دیگر باید هزینه‌های کلانی که خرید ضامن بر مردم تحمیل می‌کند را بررسی کرد.» از سوی دیگر، «قربانی این ضامن‌های قلابی بیشتر قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند. البته این موضوع به بانک‌ها و موسسات مالی هم ضرر می‌زند اما آن هزینه از جیب این قشر متوسط رو به پایین می‌رود که مجبورند برای تهیه ضامن هزینه‌ای پرداخت کنند.»
این حکایت دلالی است. شغلی که با زندگی مردم عجین شده است. وقتی وضعیت اقتصادی نمی‌گذارد که وام نگیرید، وام خواهید گرفت و مجبورید ضامن تهیه کنید، آن وقت پای دلال‌ها به زندگی شما باز می‌شود تا برای یک وام ۱۰ میلیون تومانی ضامن ۲ میلیون تومانی بیاورید و بعد ضامن غیب شود و شما بمانید با تهمت داشتن یک ضامن قلابی!

منبع: کسب و کار


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=46780
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محدثه گفت:

    برای وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی به دوتا ضامن نیازمندم

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چند می گیری ضامن بشی ؟
چند می گیری ضامن بشی ؟
چند می گیری ضامن بشی ؟
چند می گیری ضامن بشی ؟
چند می گیری ضامن بشی ؟
چند می گیری ضامن بشی ؟
چند می گیری ضامن بشی ؟