شورای عالی بیمه پس از بازنگری در آیین‌نامه ضوابط تأسیس مؤسسات بیمه غیردولتی، برخی بندهای آن که مربوط به تأیید صلاحیت مدیرعامل و مدیران فنی شرکت‌های بیمه است را اصلاح و تحت عنوان آیین‌نامه شماره ۶/۴۰ به بیمه‌گران ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل ازفارس،‌ شورای‌عالی بیمه در اجرای ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری، در جلسه مورخ ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۱  « آیین‌نامه ضوابط تاسیس مؤسسات بیمه غیردولتی(آیین‌نامه شماره ۴۰)» را به شرح زیر اصلاح و به عنوان آیین‌نامه شماره ۶/۴۰ و مکمل آیین‌نامه مذکور تصویب کرد.

بر این اساس ماده ۸ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

شخص یا اشخاص حقوقی مؤسس مؤسسه بیمه باید حداقل سه دوره مالی سابقه فعالیت داشته باشند و مکلفند یک نسخه از اساسنامه و ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان مصوب آن شخص یا اشخاص حقوقی در سه سال مالی قبل را همراه اظهارنامه‌ای مشتمل بر اسامی ‌اعضای هیئت‌مدیره و سهامداران عمده (دارای بیش از پنج درصد سهام) و سایر اطلاعات ضروری را به بیمه مرکزی ارائه دهند.

– تبصره ۱ ماده ۱۱ به شرح زیر اصلاح و تبصره‌های ۴ و ۵ به این ماده اضافه می‌شود:

اصلاحیه تبصره ۱: درصورتی که مدرک کارشناسی افراد موضوع این ماده در رشته‌های غیر مرتبط باشد به شرط آنکه واجد سایر شرایط لازم بوده و حداقل پنج سال تجربه موثر مدیریتی داشته باشند، بیمه مرکزی می‌تواند به تشخیص خود با عضویت آنها در هیئت مدیره و یا انتصاب آنها به عنوان مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل موافقت کند. در هر صورت حداقل سه‌پنجم تعداد اعضای هیئت مدیره هر مؤسسه بیمه باید دارای مدرک مرتبط باشند.

تبصره ۴ – در صورتی که شخص یا اشخاص حقوقی، عضو هیئت مدیره مؤسسه بیمه باشند، باید حداقل سه دوره مالی سابقه فعالیت داشته باشند.

تبصره ۵ – تعداد اعضای هیئت مدیره باید حداقل پنج نفر به علاوه دو نفر علی‌البدل باشد و همواره حداقل سه پنجم اعضای اصلی موظف باشند.

ماده ۱۴ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

هیچ یک از اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل مؤسسه بیمه نمی‌توانند در سایر مؤسسات بیمه (سرزمین اصلی و یا مناطق آزاد)، کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های بیمه سمت داشته باشند.

ماده ۱۳ و تبصره ۲ ماده ۱۷ ملغی و ماده ۱۷ به همراه تبصره ۱ آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۷- برای صدور پروانه فعالیت و ادامه فعالیت مؤسسه بیمه باید صلاحیت فنی معاون فنی، مدیران (مسئولان) فنی در هر یک از رشته‌های بیمه‌ای و نیز اکچوئر مؤسسه بیمه به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد.

تبصره ۱- در صورت استعفاء، عزل یا فوت هر یک از مدیران فنی مؤسسه بیمه یا سلب شرایط آنها (به تشخیص بیمه مرکزی)، مؤسسه بیمه موظف است حداکثر ظرف دو ماه فرد واجد شرایط دیگری را به بیمه مرکزی معرفی کند.

بیمه مرکزی موظف است حداکثر ظرف یک ماه نظر خود را در مورد صلاحیت فرد معرفی شده اعلام کند و تا زمان انتصاب مدیر فنی مورد تأیید بیمه مرکزی ، انجام وظایف وی بر عهده مدیر عامل یا قائم‌مقام مدیرعامل مؤسسه بیمه خواهد بود.

چنانچه مؤسسه بیمه به هر علت بیش از سه ماه در هر یک از رشته‎های بیمه فاقد مدیر فنی تأیید صلاحیت شده باشد،‌ رئیس کل بیمه مرکزی موظف است در اجرای ماده ۴۱ قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‎‌گری موضوع را همراه با پیشنهاد مشخص در شورای‌ عالی ‌بیمه مطرح کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=4607
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تغییر شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت بیمه
تغییر شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت بیمه
تغییر شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت بیمه
تغییر شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت بیمه
تغییر شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت بیمه
تغییر شرایط دریافت مجوز تاسیس شرکت بیمه