زهرا علی اکبری*
کمی بیش از یک ماه که بگذرد، دوره فعالیت دولت دهم به پایان خواهد رسید . دولت دهم در حالی روزهای آخر حضور در پاستور را پشت سر می‌گذارد که ۶۷۶ نفر برای گرفتن پست ریاست جمهوری در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و هر چند در میان این افراد چهره‌های آ شنایی حضور ندارد اما تعداد چهره‌های معروف و آشنا نیز کم نیست . اقتصاد ایران این روزها را در حالی به شب می‌رساند که غول تورم دوباره از شیشه بیرون پریده و خودی نشان می‌دهد و بیکاری بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشد. می‌گویند علت آنکه لشکر بیکاران خیابان‌ها را طی نمی‌کند، حضور بیکاران در دانشگاه‌هاست.
محمد خوش‌چهره در این خصوص گفت: من معتقدم که از هر سه فارغ‌التحصیل دو نفر بیکارند یا شغل خوبی ندارند و در عین حال تعداد زیادی از کسانی که در حال تحصیل هستند، نیز بدان دلیل دانشگاه را ترک نمی‌کنند که شغلی ندارند و اگر فرصت شغلی خوبی برایشان پیدا شود، از دانشگاه خواهند رفت. مسعود نیلی نیز پیش از این در یک برنامه تلویزیونی بیکاری را بحران اصلی کشور دانست و گفت: در سال‌های گذشته تنها سالی ۱۴ هزار شغل به تعداد شغل‌های موجود در کشور اضافه شده است و این یک واقعیت گریزناپذیر است. با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند اولویت کشور در حوزه اقتصاد نه کنترل بیکاری و تورم که کنترل علت این دو پدیده است. در حقیقت بسیاری از کارشناسان بیکاری و تورم را معلول سیاست‌های نادرستی می‌دانند که در حوزه‌های گوناگون به کار گرفته شده است .

اقتصاد در تله سیاست گرفتار است
علی دینی ترکمانی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولویت دولت آینده را چه می‌دانید ،گفت: من معتقدم اقتصاد بیش از هر زمان دیگری در تله سیاست گرفتار شده است. سیاست ایران نیز فعلا به دلیل وضعیت جاری تحت تاثیر سیاست خارجی است و به نظر می‌رسد گشایش در عرصه سیاست خارجی بتواند ثبات را به اقتصاد بازگرداند و روال کار را عادی کند.استادیار مرکز پژوهش ها و مطالعات بازرگانی در توضیح این مطلب افزود: در حال حاضر شرایط برای سرمایه گذاری و انباشت سرمایه مناسب نیست و این وضعیت نیز ناشی از تنشی است که در حوزه سیاسی کشور وجود دارد . باید توجه داشت رئیس جمهور در دوره آتی نقشی فراتر از یک رئیس جمهور را می‌تواند ایفا کند . به بیان دیگر باید گفت نقش رئیس جمهور در این دوره از دوره‌های قبل اهمیت بیشتری دارد چرا که می‌تواند شرایط تازه‌ای را برای کشور در عرصه بین‌المللی ایجاد کند . وی گفت: با توجه به اینکه همه عوامل دست به دست هم داده‌اند که ظرفیت جذب سرمایه پایین باشد، پروژه‌های فراوانی به صورت نیمه‌تمام مانده‌اند و همین سبب شده کشور دچار ضرر و‌زیان شود اما برطرف شدن این وضعیت می‌تواند ضریب پس‌انداز را افزایش داده و باعث رشد سرمایه گذاری در کشور شود . وی گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که غیر از مشکل جذب پایین سرمایه در اقتصاد، ما با مشکلات نهادی در نظام اداری روبه‌رو هستیم که رئیس جمهور آتی باید حتما آن را برطرف کند . دینی در توضیح این مطلب افزود: موازی کاری، نبود پاسخگویی ، نبود شفافیت در نظام اداری ایران و بی ثباتی شدید در ساختار اداری که نمودش ادغام‌ها، تفکیک‌ها و انحلال‌های مکرر است، اقتصاد ایران را با چالشی جدی مواجه کرده است . به نظر می‌رسد فردی که روی کار می‌آید باید حتما این آسیب جدی را مد نظر قرار داده وبرای رفع آن تلاش کند . وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه فردی برای ریاست جمهوری انتخاب شود که بتواند از تمامی ظرفیت‌های کشور بهره ببرد گفت: متاسفانه کشور سال‌هاست درگیر سیاست دو قطبی است یعنی یک نفر روی کار می آید و جناح مقابل ار کاملا نادیده می‌گیرد و از توانمندی وقدرت کارشناسی این گروه هیچ استفاده‌ای نمی‌برد اما در حقیقت باید فردی که در دولت یازدهم در راس کار است برای حل مشکلات کشور از همه جریان‌ها و گروه‌ها استفاده کند و اجازه دهد این فضای دوقطبی در کشور شکسته شود و زمینه برای حضور نیروهای متخصص با هر گرایشی فراهم شود .

باید از انزوای عقل و علم خارج شد
اکبر ترکان، وزیر اسبق راه و ترابری نیز در پاسخ به این سوال که اولویت کاری دولت آینده را چه می‌دانید، با ارائه این پیشنهاد که بهتر است همه کاندیداها برنامه کاری مدون ارائه دهند،گفت: فکر می‌کنم مهم‌ ترین کاری که دولت آتی باید انجام دهد، اتخاذ تدابیری برای خروج از انزوای علمی و عقلی است . وی در توضیح این مطلب افزود: وقتی من می‌گویم علم در انزوا بوده است دلیل دارم. طی سال‌های اخیر بارها دیدید که اقتصاددانان کشور دور هم جمع شدند و نامه نوشتند و اعلام کردند که این راه اداره کشور نیست. در عمل چه شد؟ چه کسی به حرف این‌ها اهمیت داد. دیدید که این نامه‌ها و پیشنهادهاو درخواست‌ها با بی‌اعتنایی کامل روبه رو شد. این‌ها نمونه‌هایی از آن چیزی است که من بدان انزوای علم می‌گویم. تحت تاثیر همین بی‌اعتنایی دیدیدم که نیروهای متخصص و علمی منزوی شدند . اما چرا می‌گویم عقل دچار انزوا شد؟ برای آن موضوع هم دلیل دارم. رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران گفت: ما قبلا در همه موارد یک شورایی داشتیم تحت عنوان شورای عالی که صدر تا ذیل افرادی که با آن حوزه درگیر بودند، در آن شورا حضور داشتند. مثلا شورای عالی کشاورزی داشتیم که وزیر نیرو، جهادکشاورزی، بازرگانی و… در آن حضور داشتند. در این شوراها بحث می‌شد که مثلا کشور چقدر گندم تولید می‌کند، چقدر باید وارد کند، از کجا وارد کند، در چه دوره ای این کار را انجام دهد که کشاورز گندم کار آسیب نبیند و … . خود من وزیر راه و ترابری و رئیس شورای عالی راه و ترابری بودم اما دیدیم که این شوراها همگی در دولت فعلی منحل شد و در نتیجه کشور از یک عقل جمعی محروم شد . ترکان ادامه داد: خب نتیجه این شد که نقشه راه گم شد و هر دستگاهی هر کاری را خواست بدون هماهنگی بخش‌های دیگر به انجام رساند و وضعیتی بغرنج و پیچیده به وجود آمد . او در بخش دیگری از سخنانش از تمامی کاندیداهای مطرح در دوره یازدهم خواست برای حل مشکلات کشور به سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه اولویت کاری شان در حوزه اقتصاد چیست ،پاسخ دهند. معاون سابق وزیر نفت گفت: شما سوال بسیار خوبی را با من مطرح می‌کنید اما من کاندیدای ریاست جمهوری نیستم و کاش کاندیداها بیایند و به این سوال جواب دهند . او گفت: جواب‌های کاندیداها می‌تواند در مجموعه‌ای گردآوری شود و بعد از انتخاب رئیس جمهور یازدهم مبنای کار در کشور شود. به هر حال هر کدام از این افراد با یک تشخیصی وارد میدان رقابت شده اند و برنامه‌های کاری این افراد می‌تواند رئیس جمهور آینده را در حل مشکلات وبحران‌های کشور یاری کند.
منبع: قانون
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=4586
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

الزامات اقتصادی دولت آینده
الزامات اقتصادی دولت آینده
الزامات اقتصادی دولت آینده
الزامات اقتصادی دولت آینده
الزامات اقتصادی دولت آینده