علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس، گفت: مذاکراتی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انجام گرفته است که طی آن سهام مازاد بانک‌ها در بورس عرضه شود.

پول پرس – به زودی سهام مازاد بانک‌ها در بورس عرضه خواهدشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس، گفت: مذاکراتی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انجام گرفته است که طی آن سهام مازاد بانک‌ها در بورس عرضه شود.
رییس سازمان بورس ادامه داد: بخشی از این سهام توسط بانک‌ها در راستای رد دیون دریافت شده و بخش دیگر مازاد از نسبت‌های قانونی است که بانک‌ها در اختیار دارند و با هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار است این میزان در بورس عرضه شود.
صالح آبادی تصریح کرد: از موضوعاتی که این روزها بسیار مطرح می‌شود نرخ سود بانکی است که با توجه به روند نزولی تورم نرخ سود بانکی مورد توجه دولت و بانک مرکزی قرار گرفت که این نرخ در مرحله اول ساماندهی شد و مرحله بعدی ساماندهی آن نیز در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: اصلاح نرخ سود می تواند روی بازار سرمایه اثر مثبت داشته باشد.
رییس سازمان بورس با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های بازارگردانی گفت: در حال حاضر چارچوب صندوق‌های بازارگردانی تصویب شده و ۱۴ صندوق بازارگردانی به نام‌های اقتصاد نوین، پارسان، غدیر، بانک تجارت، بانک پارسیان، بهمن،مپنا، امید، پاسارگاد و صندوق اختصاصی بازارگردانی صنعت بانکداری تشکیل شده‌اند.
وی تصریح کرد: در این صندوق‌ها ۸۰ درصد کارمزدها تخفیف داده شده و کارگزاران مجاز هستند تا ۸۰ درصد کارمزدها را به این صندوق تخفیف دهند همچنین مجوز معامله گری داده شده و معامله گران می توانند دسترسی مستقیم به سامانه معاملات داشته باشند.
صالح آبادی از امکان تحصیل دانش آموزان در رشته بورس خبر داد و گفت: چهار استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای نهایی شده است و امیدورایم برای سال تحصیلی جدید دانش آموزانی در حوزه کاردانش و دیپلم بورس داشته باشیم که این موضوع در بلند مدت می تواند به آموزش بازار سرمایه کمک کند.
وی در خصوص آمار اطلاعیه‌های صادره ناشران در سایت کدال گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز، ۷هزار و ۶۳۰ اطلاعیه صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۸.۵ درصدی را نشان می دهد.
رییس سازمان بورس در رابطه با وضعیت نمره افشای شرکت ها نیز افزود: نمره افشای شرکت‌ها از ۶۸ به ۷۱ ارتقا پیدا کرده است.
وی افزود: در حال حاضر تعداد ۵۷ تقاضا برای تشکیل صندوق سرمایه گذاری داریم که ۱۴ صندوق مربوط به بازارگردانی و ۴۶ تقاضا مربوط به سایر صندوق هاست که برای پذیره نویسی و صدور مجوز درخواست داده اند.
صالح آبادی همچنین از صدور پنج موافقت اصولی شرکت سبدگردانی خبر داد و گفت: این شرکت ها هم اکنون در مرحله تاسیس قرار دارند.
وی همچنین عنوان کرد: امکان معاملات آنلاین به صورت گروهی برای شرکت‌های کارگزاری فراهم شده است واز این پس شرکت‌های کارگزاری به جای استفاده از سیستم نامک می‌توانند با سیستم معاملات آنلاین به معامله بپردازند.
صالح آبادی ادامه داد: تالار مجازی بورس راستای فرهنگ سازی و آموزش راه اندازی شده در حال حاضر ۲۷۰ هزار کاربر در آن فعالیت می کنند و قرار است تعداد کاربران افزایش یابد.
وی از راه اندازی سامانه سپرده گذاری در پایان مهر ماه خبر داد و گفت: قرار است با هماهنگی‌های صورت گرفته سامانه پس از معاملات در اواخر ماه آینده افتتاح شده و به صورت عملیاتی زیر بار قرار گیرد.
رییس سازمان بورس ادامه داد: سیستم سپرده گذاری فعلی مربوط به سال ۷۳ بوده و این سامانه جای سامانه قبلی را می گیرد واز ابتدای سال ۹۴ سامانه قدیمی کلا کنار گذاشته شده و سامانه جدید جای آن را می‌گیرد.
وی در خصوص ابهامات پیش آمده در رابطه با شرکت پدیده و فروش سهام این شرکت گفت: مبنای کار در سازمان بورس قانون بوده و این سازمان در چارچوب قانون نظارت خاص خود را انجام می دهد این درحالی است که در خصوص شرکت پدیده گروه کارشناسی تشکیل شده و در حال بررسی است.همچنین با برخی مراجع ذیربط هماهنگی لازم صورت گرفته است که اگر مسوولیت این شرکت برعهده سازمان بورس باشد سازمان به این موضوع ورود پیدا کند زیرا شرکت پدیده یک شرکت سهامی خاص بوده و شرکت‌هیا سهامی خاص طبق قانون از حوزه نظارت سازمان بورس خارج هستند.
وی در خصوص تاخیر ۷ ساله در تاسیس صندوق زمین و مسکن گفت: علت تاخیر راه اندازی صندوق زمین و ساختمان این است که برخی افراد نسبت به ساختار این صندوق اشکالاتی وارد کرده و برخی دیگر نیز به دلیل شفافیت این صندوق علاقه‌ای نداشتند در این چارچوب فعالیت کنند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بنابراین سال گذشته در مقررات این صندوق بازنگری صورت گرفت و مقررات جدید ابلاغ شد. اما یکی از مشکلات اساسی دراین صندوق وجود دارد این است که تامین سرمایه تخصصی در حوزه مسکن نداریم. این درحالی است که تامین سرمایه تخصصی می تواند دراین خصوص بازارگردانی کرده و صندوق را برای پذیره نویسی آماده کند.لذا وجود این خلا راه اندازی این صندوق‌ها را طولانی کرد.
صالح‌آبادی یادآور شد: پذیره نویسی این صندوق تا چهارشنبه این هفته ادامه داشته و تاکنون نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان پذیره نویسی صورت گرفته است و مابقی پذیره نویسی در روزهای آینده تکمیل می شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌ها تاکید کرد: واگذاری این دو باشگاه در قانون بودجه ۹۳ ابلاغ شده ولی با توجه به این که صورت‌های مالی این دو باشگاه مطابق با استانداردهای بورس نبوده و قابل پذیرش در فرابورس نیستند قرار است این دوباشگاه از طریق مزایده واگذار شوند بنابراین واگذاری‌های آن ها از طریق فرابورس از دستور کار خارج شد.
وی در ادامه از راه اندازی سامانه جدید در بازار سرمایه خبر داد و گفت: سامانه جدید الکترونیکی دریافت ناهنجاری‌های بازار به نشانی sadna.seo.ir به بازار معرفی می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر نکته‌ای به ذهن صاحبنظران در زمینه فعالیت سازمان بورس می‌رسد می‌توانند از طریق این سامانه به ما اعلام کنند.

 

 

 

صالح-آبادی21.jpg (618×436)

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=45687
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهام مازاد بانک ها روی میز بورس
سهام مازاد بانک ها روی میز بورس
سهام مازاد بانک ها روی میز بورس
سهام مازاد بانک ها روی میز بورس
سهام مازاد بانک ها روی میز بورس