محمد حیدری: همسایه ای نیک نفس و عزیز در گذشت . قرار شد برای دفنش من هم به بهشت زهرا بروم .

محمد حیدری: همسایه ای نیک نفس و عزیز در گذشت . قرار شد برای دفنش من هم به بهشت زهرا بروم .

خودروی حمل جنازه بی دقیقه ای دیر کرد ، جلوی مجتمع ما ایستاد و جنازه را درون آن جا دادیم .
خود روی حامل جنازه به سوی بهشت زهرا حرکت کرد ، ما هم ربع ساعتی بعد ، به سوی بهشت زهرا راه افتادیم .
در بهشت زهرا همه چیز خوب پیش می رفت .
مرده ها را پس از غسل دادن و کفن پوشاندنشان ، یکی یکی از درون غسالخانه روی نوار نقاله ای به بیرون می فرستادند و روی تابوتی برزنتی تحویل بازماندگانشان می دادند .
یک تلویزیون مدار بسته نام هر متوفی و مرحله ای را که در آن قرار داشت ، به نمایش می گذاشت و از این رو نیاز نبود در برابر ماموران کرنش کنیم تا بدانیم وضع مرده ما در چه مرحله است و احتمالا پاسخ درشت یا توهین آمیزی بشنویم .
کسی گردن کج نمی کرد و برای راه افتادن کارش ، به التماس کردن نمی افتاد . تبعیضی در کار نبود ، کارها با نظم ثانیه شمار ساعت پیش می رفت .
مرده ها یکی یکی از غسالخانه بیرون فرستاده می شدند ، در میان گریه بستگان و صدای تکبیر به سالن کناری منتقل می شدند تا بر انان نماز میت خوانده شود .
در این جا هم تبعیضی در کار نبود . روحانیونی که نماز میت را می خواندند لباده و عمامه یک سانی داشتند و برایشان فرق نمی کرد بر جنازه چه کسی نماز می خوانند : دارا ، نا دار ، حج رفته ، حج نرفته ، صاحب مقام یا فرد عادی ، گردن کلفت و پارتی دار یا توسری خور و بی پارتی ….. آن ها فقط نماز میتشان را بی هیچ تبعیضی می خواندند و از کسی هم نمی پرسیدند کفن میت چند تکه است ؟
سپس ، جنازه به جایگاه پارک خود روهائی که مامور حمل جنازه تا محل قبر بودند ، حمل می شد . در این جا هم بی هیچ تبعیض و یا بهانه تراشی جنازه را می گرفتند و آدرس محل قبر را می دادند . در این جا هم کسی برای انجام وظیفه اش رو ترش نمی کرد و زیر میزی نمی خواست .
به محل دفن این عزیز از دست رفته که رسیدیم ، همه چیز آماده بود :
گورحفر شده با سنگ هائی که باید روی حفره پائین و بالای پیکر مرده می گذاشتند آماده بود . بلند گوی سیار را آماده کرده بودند . تلقین گو و نوحه خوان و گورکن نیز همه حاضر بودند و کارشان را بی هیچ ایرادی انجام دادند .
آن عزیز از دست رفته را بی هیچ درد سر ، معطلی یا برخورد با مقررات پیچیده و تمامی چیز هائی که در زندگی روزمره ناگزیر از تحملشان هستیم ، دفن کردیم .
و من دیدم همه مرده ها به همین شیوه دفن می شوند . نه مقررات دست و پاگیر و آزار دهنده ای ، نه تبعیضی و نه رفتار آمرانه و توهین آمیزی …… نه کسی زیر میزی طلب می کرد و نه کسی زیر میزی می پرداخت .
از بهشت زهرا که بیرون می آمدم اندوه از دست دادن آن عزیز و این که دیگر او را نمی بینم ، قلبم را می فشرد . اما در همین قلب دردمند امیدی هم به غلیان در آمد .
این امید که تمامی ایران مانند بهشت زهرا اداره شود !

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=45210
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاش همه ایران بهشت زهرا می شد
کاش همه ایران بهشت زهرا می شد
کاش همه ایران بهشت زهرا می شد
کاش همه ایران بهشت زهرا می شد
کاش همه ایران بهشت زهرا می شد
کاش همه ایران بهشت زهرا می شد
کاش همه ایران بهشت زهرا می شد