وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۰ درصد پهنه معادن کشور آزاد شده تا بخش خصوصی برای اکتشاف و فعالیت به آن ورود کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۰ درصد پهنه معادن کشور آزاد شده تا بخش خصوصی برای اکتشاف و فعالیت به آن ورود کند.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده نشست خبری امروز خود به مناسبت هفته دولت را با ذکر خاطراتی از شهید رجایی و باهنر آغاز کرد.
وی بیان کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار در سال ۹۱ رشد اشتغال در صنعت و معدن منفی ۳۶ درصد بوده است که این میزان از اوایل انقلاب تا امروز تکرار نشده بود.
وزیر صنعت تأکید کرد:‌در بخش صنعت و معدن رشد منفی ۱۲.۶ درصدی و در سرمایه گذاری رشد منفی ۲۲ درصد را در سال ۹۱ شاهد بوده‌ایم.
نعمت‌زاده گفت: در آغاز کار در وزارت صنعت به بخش عمده‌ای از مشکلات واقف بودیم اما احتمال مشکلات به این وسعت را نمی‌دادیم.
وی گفت: به دنبال تلطیف فضای کشور در راستای کاهش فرار سرمایه، افزایش حجم تولید، افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی بیشتر در بخش صنعت، معدن و تجارت بودیم.
وزیر صنعت با اشاره به اینکه سرمایه به سمت بخش ارز و بخشی که زودبازده باشد حرکت کرده بود، افزود: کار اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی به رفع موانع تولید و سیاست‌گذاری برای بهبود وضع جاری است.
نعمت زاده از تصویب ۳۵ بند در هیئت وزیران در جهت رفع موانع تولید خبر داد و گفت: بندهای باقیمانده از ۶۰ بند اصلی در بسته خروج از رکود دیده شده است.
وی تأکید کرد: دریافت مجوز تأسیس فعالیت‌های صنعتی و معدنی بسیار سخت بود که در این دوره حجم اعظم مراحل آن کاهش یافته است و فعالیت‌های مثبتی در زمینه معدن صورت گرفته است.
وزیر صنعت تأکید کرد: به ایمیدرو دستور داده شده برای اکتشاف در ۲۰۰ هزار کیلومتر پهنه وارد عمل شود تا در آینده‌ای نزدیک بخش خصوصی به این موضوع ورود کند.
محمدرضا نعمت‌ زاده وزیر صنعت و معدن در ادمه این نشست خبری به برنامه‌های وزارتخانه برای همسویی با سیاست‌های دولت برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و اظهار داشت: برای کاهش تورم می‌بایست تزریق منابع به واحدهای تولیدی را مدیریتی می کردیم.
وی افزود: تلاش کردیم تا حد امکان از ورود منابع بانک مرکزی به عرصه تولید جهت کاهش نرخ تورم جلوگیری کنیم.
وی با بیان این مطلب که از صاحبان صنایع درخواست کرده‌ایم تا هر آنچه که منابع در اختیار دارند را به سمت تولید هدایت کنند افزود: در صنعت خودرو نیز از ایران خودرو و سایپا درخواست کردیم تا منابع مازاد خود را به فروش برسانند که در مجموع در حال حاضر ۲۲۰۰ میلیارد تومان از اموال این دو شرکت به فروش رسیده تا این منابع را به سمت تولید و پرداخت بدهی طلبکاران اختصاص دهند.
وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: به غیر از سهام بانک پارسیان، ایران خودرو بقیه سهام خود را واگذار کرده‌ و به سمت تولید آورده است.
نعمت‌زاده با بیان این که اواخر سال گذشته سیاست‌های این وزارتخانه برای خروج از رکود تدوین و اوایل سال جمع‌بندی و به دولت ارائه شده است تصریح کرد: معاون اول ریاست جمهور نیز امسال تاکیدات زیادی را برای تدوین سیاستگذاری‌ها برای خروج از رکود مطرح کرده است که در این مسیر وزارت صنعت پیشنهادات و برنامه‌های خود را اعلام کرده است.
وی با بیان این که در نهایت با جمع‌بندی پیشنهادات از بخشهای مختلف بسته سیاستی خروج غیرتورمی از رکود به تصویب نهایی دولت رسیده است، گفت: این بسته دارای سه بخش است نخست یک لایحه ۳۰ ماده‌ای که به مجلس ارائه شده، دوم مصوبه دولت که در قالب ۱۸ بند به تصویب رسیده و سوم یکسری تکالیفی است که برای دستگاه‌های مختلف تعریف شده است. در همین مسیر وزارت صنعت در حال اجرای تکالیف خود برای خروج غیرتورمی از رکود در طرح جامع است.
وزیر صنعت به مصوبات دیگر دولت برای خروج غیر تورمی اقتصاد کشور از رکود اشاره کرد و اظهار کرد: توسعه کسب و کار که در دو ماه گذشته ابلاغ شده است به سرعت مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی را برطرف می‌کند، در همین راستا وزارت صنعت مکلف شده است ظرف ۱۰ روز جواز تاسیس صنایع کوچک و ظرف یکماه جواز صنایع بزرگ را صادر کند.
نعمت‌زاده به دیگر اقدامات وزارتخانه برای تسریع در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های زیرمجموعه خود را موظف کرده‌ایم تا شفافیت‌های لازم را در اقدامات خود داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای خروج از رکود تاکیدات زیادی بر تامین تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی شده است، گفت: براساس سیاستگذاری‌های دولت بانکها مکلف شده‌اند ۶۰ درصد تسهیلات بانکی در سال ۹۳ را بابت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص دهند.
نعمت زاده با بیان این که وزارت صنعت برای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی برنامه‌های خود را تعیین نموده است، گفت: ۵ سیاست برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت صنعت تعریف شده است. در کنار این موضوع برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت نیز به صورت کتابچه تدوین و آماده شده است.
وی اضافه کرد: این برنامه راهبردی صنعت در حال نهایی شدن است با توجه به اینکه ما مکلفیم ظرف سه ماه برنامه‌های خود را به دولت ارائه کنیم در حال حاضر در ویرایش پنجم این کتابچه هستیم و ظرف یک ماه آینده آن را به هیئت دولت ارائه خواهیم نمود.
نعمت‌زاده در مورد سیاستگذاری دولت در بخش معدن اظهارداشت: معدن یک درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده که این رقم باید به ۳ برابر برسد.
وی از باطل شدن ۱۵۰ پروانه بهر‌ه‌برداری از معادن اشاره کرد و گفت: قرار بود افرادی به فعال‌سازی این حوزه بپردازند اما مشاهده می‌شود پس از گذشت چند سال هنوز برخی از معادن به بهره‌برداری نرسیده است. در مجموع در حال حاضر وزارت صنعت ۱۵۰ پروانه را باطل کرده است و درصدد است با مدیریت، معادن را به سمت آزاد شدن پیش ببرد.
محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه اولویت‌ بندی سرمایه‌گذاری در این وزارتخانه صورت گرفته است گفت: از سال آینده نگاه ویژه‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت صورت خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: صنعت خودرو ۲۰ درصد ارزش افزوده را دربر گرفته است و برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۴، ۳ میلیون خودرو است که باید ظرفیت خودرو دو برابر و حجم آن ۳ برابر شود که این موضوع اشتغالزایی زیادی را ایجاد خواهد کرد.
او با بیان اینکه رئیس جمهور دستور دادند تمام بخش‌ها مانند کشاورزی هم صنعتی شوند گفت: راه خروج کشور از جهانی سومی پیشرفت و صنعتی شدن آن است.
او تاکید کرد: صنایعی که به معدن وابسته است استوارتر هستند و به دنبال آن هستیم تا فعالیت‌های گسترده‌ای در مس و فولاد داشته باشیم.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه فضا در حال حاضر به سمتی صنعتی شدن پیش رفته است گفت: مشکلات و موانع صنعتی شدن کشور رصد شود که در کنار آن فرهنگسازی نقش مهمی دارد و در حال حاضر تولیدکنندگان را تشویق کرده‌ایم تا تبلیغات گسترده‌ای انجام دهند و این موضوع ۲۰ سال پیش طی پروتکلی با صدا و سیما به امضا رسیده بود و جای ناراحتی دارد که در این زمان باید دوباره پروتکلی در این رابطه امضا شود.
او با بیان اینکه صنعت در فاز اول و دوم از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها پولی دریافت نکرد گفت: به دنبال آن بودیم که سهمی از هدفمندی یارانه‌ها دریافت کنیم که تا به امروز چیزی عاید صنعت و تولید نشده است.
وی تصریح کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای صنعت در نظر گرفته شده بود که این میزان به رقم ۳۴۰۰ میلیارد تومان همراه با بخش کشاورزی اختصاص یافت اما به دلیل مشکلات خزانه نتوانستیم این میزان را دریافت کنیم.
نعمت‌زاده یادآور شد: برای انتقال صنایع آلوده کننده محیط زیست به خارج از محدوده، در قانون مالیات آمده بود که برای آنها ۵ سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود. اما این موضوع در چند سال گذشته عملی نشده از این رو صنایعی که باید انتقال یابند طی توافقی با وزارت اقتصاد و دارایی می‌توانند در شهرک‌های نزدیک شهرهای بزرگ مستقر شوند.
وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه ابهاماتی در رابطه با فروش وثیقه تسهیلات از سوی بانکها وجود دارد، گفت: بند ۸ تبصره ۴ لایحه ۳۰ بندی به نفع تسهیلات گیرنده است و این موضوع به دلیل اینکه بانکها در مواردی نمی‌توانستند وثیقه را به قیمت کارشناسی به فروش برسانند و اموال وثیقه شده از اموال تسهیلات گیرنده است قیدی منعقد شد تا تسهیلات کمتر از۸۰ درصد ارزش افزوده به فروش نرسد که این موضوع به نفع سرمایه‌گذاری است تا بانکها.
وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: کادر فنی خوبی در مجموعه خودروسازی شکل گرفته که این پیشرفت راضی کننده است اما باید قدم‌هایی در راستای رقابتی سازی خودرو شکل گیرد.
او از برگزاری جلسات متعددی در راستای افزایش کیفیت، رقابت پذیری خودرو و صادرات آن خبر داد و گفت: شاخص‌ها نشان از بهبود کیفیت تولید خودروها دارند.
وی تاکید کرد: قیمت و کیفیت خودرو باید رقابتی و مشابه نمونه‌های خارجی آن باشد و شرایط فنی و بازرگانی خودرو ارتقاء یابد.
نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حجم صادرات خودرو کاهش یافته و برخی از کارخانجات تولیدی خودروی ایران در کشورهایی همچون آفریقا، روسیه سفید و ونزوئلا به دلیل برخی محدودیت‌ها تعطیل شده‌اند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=45055
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک‌ها مکلفند ۶۰درصد منابع خود را به تولید تسهیلات بدهند
بانک‌ها مکلفند ۶۰درصد منابع خود را به تولید تسهیلات بدهند
بانک‌ها مکلفند ۶۰درصد منابع خود را به تولید تسهیلات بدهند
بانک‌ها مکلفند ۶۰درصد منابع خود را به تولید تسهیلات بدهند
بانک‌ها مکلفند ۶۰درصد منابع خود را به تولید تسهیلات بدهند