این روزها بانک ها با مطرح کردن شعارهای بانک اختصاصی و بانک شخصی نوید خدمات گسترده الکترونیک را به مشتریانشان می دهند اما اهم این خدمات کدام است.

این روزها بانک ها با مطرح کردن شعارهای بانک اختصاصی و بانک شخصی نوید خدمات گسترده الکترونیک را به مشتریانشان می دهند اما اهم این خدمات کدام است.
اهم خدمات الکترونیک نظام بانکی کشور به این شرح است:

۱. اینترنت بانک

اینترنت بانک ، امکاناتی از قبیل دریافت موجودی به صورت آنلاین، انتقال وجه بین کلیه حساب ها در بانک ، مشاهده صورتحساب و … در بستر اینترنت را دراختیار مشتریان هربانک قرار داده است. همچنین با استفاده از این خدمات، امکان مسدود نمودن کارت های مفقودی یا سرقتی میسر می باشد.

در گام اول نیاز به افتتاح حساب در یکی از بانکهایی دارید که درخصوص فعالیت های اینترنتی از مهارت لازم برخوردار باشند، موقع افتتاح حساب (ترجیحا سرمایه گذاری کوتاه مدت) حتما درخواست اینترنت بانک بکنید، یک فرم به شما ارایه می شود و حتما قسمت انتقال وجه فرم رو پر کنید (در حالت عادی انتقال وجه در اینترنت بانک فعال نیست مگر اینکه در فرم مذکور تقاضا کنید). در این قسمت می توانید سقف انتقال وجه روزانه و ماهانه را هم ذکر کنید ، یعنی اگر در فرم قید کردید که سقف انتقال وجه روزانه یک میلیون ریال باشد ، بیشتر از این مقدار نمی توانید پول منتقل کنید.

۲.تلفن بانک

با توجه به دسترسی آسان و سریع افراد به تلفن و استفاده همه گیر آن در کشور، بانک ها استفاده از تلفن بانک را جهت گسترش بانکداری الکترونیکی ۲۴ ساعته برای مشتریان بانک فراهم ساخته اند.

این سرویس برای افرادی که امکان مراجعه حضوری به شعبه را ندارند و یا در نزدیکی آنان شعبه ای وجود ندارد بسیار سودمند است.

معرفی مجموعه خدمات:

عملیات حساب
انتقال وجه بین حساب های خود
عملیات چک
آگاهی از مانده حساب های خود
ارسال فکس صورتحساب
و دیگر عملیات های حساب
عملیات کارت
انتقال وجه بین کارت های مشتریان
پرداخت قبوض
دریافت گردش حساب
مسدود کردن کارت
تغییر رمز دوم

۳. موبایل بانک

این خدمت جدید بانکداری الکترونیکی، چنانکه از نامش برمی‌آید توسط تلفن همراه صورت می‌گیرد و دریافت‌کنندگان این خدمت از بانک، می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود برخی امور بانکی را انجام دهند.

موبایل بانک عملیات بانکی مانند دریافت مانده، انتقال وجه، پرداخت قبض، دریافت صورتحساب و غیره توسط یک شخص از طریق گوشی موبایل را فراهم می آورد.

می‌توان عملیات بانکی شرکت‌ها و سازمان‌ها را نیز به روی موبایل انجام داد. مثل پرداخت حقوق پرسنل یک شرکت توسط مدیرعامل، انجام دریافت‌ها و پرداخت‌های شرکت، قابلیت پرداخت وجه در زمان تحویل کالا که جایگزین پرداخت عادی نقدی شده و موجب کاهش ریسک برای دو طرف معامله است.

حتی امکانات خیلی بیشتر توسط بانک مثلا ایجاد یک عابربانک کوچک به روی موبایل با امکان برداشت و پرداخت نقدی و حتی ارایه یک وام اعتباری کوچک توسط بانک به روی موبایل (Micro-Finance)، یا مثلا امکان فروش و شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری به عنوان یک توزیع‌کننده به موبایل‌های دیگر.

البته این بخش از امکانات موبایل بانک هنوز در ایران اجرایی نشده است.

۴. اس ام اس بانک

سامانه اس ام اس بانک از طریق تلفن همراه خدمات مورد نیاز مشتریان را تامین می‌کند.

خدمت اس ام اس بانک خدمات متنوعی به کاربران ارایه می‌کند که از جمله آن می‌توان به آگاهی از نرخ ارز، نرخ سود سپرده‌ها، اطلاعات شعب، دریافت موجودی حساب و گردش سپرده، دریافت صورت وضعیت چک، لیست تسهیلات مشتری و دریافت مشخصات تسهیلات دریافتی مشتری، لیست کارت‌های مشتری، مسدود نمودن کارت و امکان تغییر زبان پاسخ اشاره کرد.

۵. خودپرداز ها

۶.USSD

با کدهای ussd می‌توان کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام داد. بعضی از شرکت‌ها و بانک‌های ارائه دهنده این کدها در مواقعی خاص مثل عید فطر گزینه پرداخت فطریه را نیز فعال می‌کنند. محیط ساده کار با این کدها باعث می‌شوند که شما بدون هیچگونه سردرگمی کارهای بانکی خود را به راحتی انجام دهید.

ارتباط پیام از طریق USSD شباهت بسیار زیادی به انتقال پیام از طریق پیامک SMS دارد اما با وجود کلیه این شباهت‌ها دو اختلاف بزرگ بین این دو موجود است و آن در نحوه انتقال اطلاعات می‌باشد.

پیامک از مکانیزم ذخیره و فرستادن مجدد (Store And Forward) استفاده می‌نماید در حالی که USSD مرحله‌گرا (Session Oriented) است.

به‌عبارت دیگر SMS پس از ارسال در شبکه ذخیره و سپس برای مقصد فرستاده می‌شود در حالی که در USSD پیام در همان زمان ارسال، دریافت می‌گردد.

تفاوت عمده دیگر این است که USSD یک روش برقراری ارتباط بین گوشی با شبکه و برعکس است اما پیامک برای ارتباط گوشی با گوشی به کار می‌رود.

پیغام‌های USSD همواره بین * و # محصور می‌گردند و بدین ترتیب از شماره‌های تلفن تمیز داده می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=44982
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

معرفی مهم‌ترین خدمات الکترونیک بانک‌ها
معرفی مهم‌ترین خدمات الکترونیک بانک‌ها
معرفی مهم‌ترین خدمات الکترونیک بانک‌ها
معرفی مهم‌ترین خدمات الکترونیک بانک‌ها
معرفی مهم‌ترین خدمات الکترونیک بانک‌ها