رئیس کل بیمه مرکزی گفت: حق بیمه سرانه از ۱۷۰ به ۲۱۰ هزار تومان رسید و به این ترتیب هر ایرانی به طور میانگین ۲۱۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کرده است.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: حق بیمه سرانه از ۱۷۰ به ۲۱۰ هزار تومان رسید و به این ترتیب هر ایرانی به طور میانگین ۲۱۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کرده است.
به گزارش پول پرس، محمدابراهیم امین با بیان آخرین آمارها از وضعیت پرداخت خسارت در صنعت بیمه پرداخت و با بیان اینکه ۱۰ درصد جامعه ایرانی با احتساب تامین اجتماعی پوشش بیمه ای دارند، اظهار داشت: این در حالی است که بیمه در دنیا ۷.۵ است.
به گفته این مقام مسئول در صنعت بیمه، حق بیمه سالانه بیمه های بازرگانی طی سال قبل به ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده در حالی که این رقم در سال ۹۱ حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که بیانگر رشد ۲۳.۲ درصدی در این بخش است.
امین با بیان اینکه حق بیمه پرداختی هر ایرانی به شرکت های بیمه بازرگانی با ۲۲ درصد رشد از ۱۷۰ به ۲۱۰ هزار تومان رسیده است، گفت: تعداد بیمه نامه های صادره از ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره به ۴۳ میلیون فقره رسید.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه سهم بیمه های زندگی عمر در پرتفوی بیمه های بازرگانی از ۷.۸ به ۹.۱ درصد رسیده، تورم را از مهمترین عوامل جلوگیری از افزایش سهم بیمه های عمر در پرتفوی بیمه های بازرگانی دانست.
وی اضافه کرد: پوشش گسترده بیمه های تامین اجتماعی از دیگر عواملی است که اجازه گسترش سهم بیمه های عمر را نمی دهد.
وی ادامه داد: میزان خسارت های پرداختی شرکت های بیمه در سال ۹۱ به مردم حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۲ به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که این رقم بیانگر رشد ۳۴ درصدی در این بخش است.
امین با بیان اینکه خریداری برای شرکت های بیمه وجود ندارد و آن هم به خاطر این است که روند رشد هزینه ها در این شرکت ها بسیار بیشتر از درآمدهاست، گفت: سهم بخش غیر دولتی بر بازار بیمه در سال ۹۱ حدود ۵۴.۶ درصد بود که در سال ۹۲ به ۵۶.۵ درصد رسید که این رقم بیانگر افزایش سهم این بخش در سال قبل در بازار بیمه است.
وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه در سال ۹۱ حدود ۱.۹ درصد بود درباره این نرخ در سال گذشته، گفت: برای سال ۹۲ بخاطر اینکه تولید ناخالص داخلی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده بود محاسبه این ضریب امکان پذیر نبود اما به محض اعلام از سوی بانک مرکزی حتما این ضریب را محاسبه و اعلام می کنیم.
به گفته امین، شاخص هرفیندال (میزان تمرکز و انحصار در بازار بیمه) در سال ۹۱ حدود ۲ هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال بوده که با ۱۶۸ واحد کاهش به دو هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال رسیده است.
رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری به گشایش های صورت گرفته در صنعت بیمه بعد از توافق ژنو اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از توافق ژنو شرکت ها و کارگزاران خارجی که قبلاً هم با ایران کار می کردند، نمایندگان خود را برای ارزیابی بازار به ایران فرستاده اند.
امین گفت: ما به دو شرکت خارجی مجوز دفتر ارتباطی داده ایم که این ها البته کارهای بیمه ای نمی کنند اما امیدواریم در آینده همکاری گسترده ای با شرکت های بیمه خارجی داشته باشیم.
رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد که هنوز اقدامات اجرایی برای پوشش بیمه اتکایی انجام نشده و تحریم های صنعت بیمه که بر روی فرآورده های نفتی بوده، توسط طرف غربی رفع نشده و استدلال آنها هم مدت شش ماهه توافق ژنو است البته اخیرا برخی شرکت ها به کشتی های خودشان که نفت ایران را حمل می کنند، پوشش بیمه ای داده اند.
وی در ادامه به سامانه سنهاب و نقش آن در ارزیابی وضعیت شرکت های بیمه اشاره و گفت: برای اینکه نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه بدون خدشه انجام شود شاخص هایی ملاک قرار گرفت که هم اکنون در حالی نهایی شدن است.
رئیس کل بیمه مرکزی انضباط مالی در صنعت بیمه را مبتنی بر رعایت موارد بسیاری از جمله ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه در پوشش های بیمه ای دانست و افزود: این ارزیابی نیازمند انضباط مالی در تهیه شناسایی دقیق درآمدها و هزینه ها و لحاظ کردن ذخایر فنی بیمه ای است تا در نهایت شرکت های بیمه بتوانند آمادگی لازم را برای پرداخت خسارات بیمه ای داشته باشند.
امین بررسی و کنترل صورت های مالی شرکت های بیمه را از دیگر اقدامات بیمه مرکزی برشمرد و گفت: در صورتی که آیین نامه ها در صورت های مالی این شرکت ها رعایت نشوند بیمه مرکزی به آنها تذکر کتبی می دهد تا اصلاحات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به پیچیدگی های صنعت بیمه ادامه داد: وجود حق بیمه های غیرمنطقی موجب شد تا ماموریتی به پژوهشکده بیمه بدهیم تا نرخ نامه مشورتی تهیه کند و پژوهشکده بعد از هشت ماه بررسی کتاب نرخ نامه مشورتی بیمه های بازرگانی را در هفته گذشته منتشر کرد.
این مقام مسئول در صنعت بیمه ابراز امیدواری کرد که با انتشار این کتاب بی نظمی رایج در نرخ های بیمه در سطح کشور کاهش یابد و ساماندهی در این خصوص بین شرکت های بیمه انجام شود.
امین با بیان اینکه مطالعاتی نیز در زمینه چگونگی ساماندهی بازار فروش بیمه ها انجام شده است، افزود: مقررات گذاری و تدوین آیین نامه های لازم از دیگر اقدامات بیمه مرکزی است که طی یک سال قبل بیش از پنج آیین نامه جدید در شورای عالی بیمه تدوین شد.
وی نظارت بر صلاحیت مدیران بیمه ای را از دیگر وظایف بیمه مرکزی دانست و افزود: تصمیم جدی داریم که در احراز صلاحیت مدیرعامل و سایر مدیران شرکت های بیمه حداکثر سخت گیری و وسواس را به خرج دهیم تا عدول از وظایف در شرکت های بیمه به حداقل ممکن برسد.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در این صنعت تا حدودی وارد بازار رقابتی شده ایم، گفت: شاخص امداد نسبت به سال گذشته ۱۷۰ واحد کاهش یافته است.
امین تعیین حد ریسک مورد پذیرش شرکت های بیمه را از دیگر اقدامات بیمه مرکزی طی یک سال گذشته ذکر و اعلام کرد: کنترل توانگری شرکت های بیمه و ایجاد محدودیت در ریسک های این شرکت ها از دیگر اقدامات نظارتی بیمه مرکزی است.
انتهای پیام