دکتر علیرضا سلطانی*: بازار بحث و نقد بسته سیاستی دولت برای برون‌رفت از رکود اقتصادی این روزها در فضای رسانه‌ای و کارشناسی حسابی داغ است.

دکتر علیرضا سلطانی*: بازار بحث و نقد بسته سیاستی دولت برای برون‌رفت از رکود اقتصادی این روزها در فضای رسانه‌ای و کارشناسی حسابی داغ است.

جدای از استقبال نسبی که محافل کارشناسی و اقتصادی از این بسته دارند، اما انتقاد از بسته عموما بر ۲ محور شکلی (روند تدوین) و الگوی حاکم بر آن متمرکز است. انتقاد نخست بر این نکته تاکید دارد که این بسته محصول فکر و اراده معدودی از کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت و برخی از مقامات بانفوذ در تیم اقتصادی دولت است و به نظرات و ایده‌های دیگر کارشناسان توجهی نشده است. این نقد قابل‌توجه است، اما باید اذعان کرد که تجمیع نظرات و دیدگاه‌های مختلف و بعضا متعارض که در سال‌های اخیر صرفا در حد نقد شرایط و بدون ارائه راهکاری مشخص مطرح شده کاری سخت و پرهزینه است. انتقاد دیگر به مدل اقتصادی حاکم بر بسته است، داستانی تکراری و بی‌ثمر در اقتصاد ایران. راندن هر بسته سیاستی با برچسب پیروی از اقتصاد آزاد و تعدیل اقتصادی و تقلید از الگوی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بدون ارائه مدل جایگزین نتیجه‌ای جز از دست رفتن زمان و تشدید عقب‌ماندگی اقتصادی و افزایش هزینه‌های توسعه‌ای و رفاهی ندارد.
دولت صراحتا تاکید کرده که اولا این سیاست‌ها قرار نیست در نقش و جایگاه برنامه‌های پنج‌ساله و میان‌مدت قرار گیرد؛ بلکه یک برنامه کوتاه‌مدت حداکثر دوساله برای تغییر شرایط کنونی اقتصاد و بازگرداندن اقتصاد ایران به جاده اصلی است. ثانیا، سیاست‌های مذکور، راهکاری برای خروج از رکود است و نه رونق اقتصادی. رونق اقتصادی مستلزم تثبیت شرایط و فراهم بودن فرصت‌ها و به حداقل رسیدن تهدیدها و مخاطرات است. در شرایطی که تهدیدات و مخاطرات فراوان داخلی و خارجی اقتصاد ایران را دربرگرفته و فرصت‌ها حداقل است، سخن گفتن از رونق اقتصادی عبث و بیهوده است. در این شرایط، آنچه لازم و ضروری است مهار و کنترل و از بین بردن مخاطرات و تهدیدات است. رفع این مخاطرات و تهدیدها معنایی جز خروج از رکود و رساندن اقتصاد به شرایط تثبیت ندارد. با این تفسیر، نقدهای شکلی و محتوایی بر بسته سیاستی خروج از رکود باید متناسب با هدف (خروج از رکود)، بازه‌ زمانی (دوساله) و اقدام فوری باشد تا چرخ‌های متوقف اقتصاد مجددا در شرایط حرکتی قرار گیرد. در این راستا، هرگونه نقد سیاسی، غیرمرتبط و حاشیه‌ای بر بسته سیاستی چیزی جز از دست رفتن زمان و هدرروی منابع و امکانات کشور که در حال حاضر در جهت عکس فعالیت کرده و زمینه سوداگری را فراهم می‌کنند، نیست. بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود به‌طور مطلق بسته کامل و جامعی نیست و قطعا نقدهای شکلی و محتوایی زیادی هم دارد، اما به اذعان اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی، این بسته در زمره واقعی‌ترین و اجرایی‌ترین بسته‌های اقتصادی در دهه‌های اخیر است که به‌طور مشخص دید نسبی خوبی نسبت به عوامل بروز رکود و چگونگی برون‌رفت از شرایط رکودی در یک مقطع زمانی کوتاه دارد.
*روزنامه نگار اقتصادی
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=43869
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انحراف از متن به حاشیه
انحراف از متن به حاشیه
انحراف از متن به حاشیه
انحراف از متن به حاشیه
انحراف از متن به حاشیه
انحراف از متن به حاشیه
انحراف از متن به حاشیه